Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Smagen af æg...  (Læst 1494 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Smagen af æg...
« Dato: 12 November , 2011, 09:16 »
I mangel af egne æg har jeg netop spist et blødkogt æg - økologisk iflg. pakken.

Men puha, det smagte ikke ret godt. Og det gjorde de andre jeg har spist heller ikke. De smager af stald, blommen er tyndtflydende og slet ikke lækker og cremet, som de er i 'vores egne' æg. De er friske iflg. datomærkningen.

De økologiske æg burde vel smage bedre end bur- og skrabeæg, men de fleste af dem jeg har smagt gør ikke. Så jeg kan faktisk godt forstå de forbrugere, som vælger de billigste æg, fordi der egentlig ikke er forskel på kvaliteten, set med mine øjne. Og det er jo meget ærgerligt - ikke mindst for dem der gør en indsats for økologien.

Nu gider jeg ikke have dem mere, men venter på mine egne æg, det kan vel ikke vare så længe  :D
Mvh Marianne

Offline Jane Nygaard Pedersen

• Passiv bruger
Sv: Smagen af æg...
« Svar #1 Dato: 12 November , 2011, 09:27 »
Den tanke har jeg også haft, men jeg nægter at købe skrabe-fritgående og ikke mindste det værste buræg

Jeg synes at de øko æg jeg har købt den seneste tid, har smagt som du beskriver og blommen er meget bleg, jeg har faktisk tænkt om der bliver svindlet med om det nu er øko æg  :o for jeg mener at have læst at omsætningen af øko er stigende, og så tænkte jeg om øko hønsene kan følge udviklingen  ???

Dette er ikke noget jeg påstår og kan på ingen måde vide om det hænger sådan sammen, men det er bare min egen tanke og forundring  ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 12 November , 2011, 09:29 »
Ja, det er utroligt, at det forholder sig sådan. Jeg så for nogen tid siden en blindsmagning af æg, hvor buræggene faktisk klart kom ind på førstepladsen som det bedste i smag.

Jeg har ikke købt et eneste æg i en butik i de tre år, jeg har haft høns, men for kort tid siden..og lige inden jeg hentede to ekstra..og helt unge høns ind til hønsefamilien her, hentede jeg et par gange æg hos en gårdejer her i området, som har 200 høns gående i en fin stor indhegning, hvor de også få grønt..dog langt fra hver dag og ellers ser ud til at hygge sig og have nok at lave...men æggene var en kæmpe skuffelse, og bestemt ikke bedre, hverken i smag eller bleg udseende og splattet struktur..

...så tak til vores egne, forkælede luksushøns, som kvitterer for et langt bedre liv med skønne, skønne æg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 12 November , 2011, 09:48 »
Jeg har desværre også samme erfaring med økologiske æg kontra buræg. Blommerne er fesne i farven og alt, alt for ofte knækkede de når vi kogte dem til blødkogte æg. Derfor blev det hurtigt en dyr fornøjelse når 30% af æggene i en 10 stk. bakke knækkede i kogende vand :-\.

Jeg er også lykkelig for mine egne æg. De er hårdskallede og har den mest fantastiske orangefarvede blomme. Tak puttepiger :D. Her er det forresten maranæggene der slår de andre æg i blindsmagning (araucana, blandingshøns, maran) ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 12 November , 2011, 09:54 »
jeg har ikke lavet blind test eller lign, men syns det på mig virker som om at de der profiterer mest på økologien er forretningerne. Det syns jeg er synd da økologi tanken ellers tiltaler mig, og det kunne være meget mere udbredt hvis ellers prisniveauet stod mere i forhold til hinanden. Så jeg er meget glad for vi sagtens kan holde os selv med æg lige pt :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 November , 2011, 10:01 »
je g tror det jeg tidligere har været inde på med at en område kan bære x antal kg høns, for at bære økobalancens micro organismer.
og selv om øko høns får grønt, hvis derres hønsegård er skrabt sort er jorden jo død, og så kommer det jo fra tilskudsfodder den næreing hønsene får, der jo er lig dburæg, bare med øko blanding, så økoæg er sikkert  fri for giftrester, men er stadig et industri produkt, hvor hønen pumpes til at lægge mange æg, i kapitalismens, og nærrige forrugeres navn.
de kloge er stoldte over alt det de ved . og erkender bare ikk det de ikke ved, sådan oss med æg

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 November , 2011, 11:41 »
Når jeg er tvunget af omstændighederne til at købe æg, starter jeg altid med at se på datoen - først på de økologiske, og hvis de er for gamle, efter min smag, går jeg videre ned i rækkerne af fritgående og skrabemodeller, og vælger de friskeste. Jeg NÆGTER at købe og spise gamle æg, så kan de hedde hvad de vil. Der er alligevel ingen af dem, der kommer i nærheden af mine egne, hvad kvalitet angår.
Og nu ser det heldigvis ud til at der kommer lidt skub i min egen bestand igen  :D
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 November , 2011, 12:10 »
øhh æg skal da helst være min 4 dage før de kan pilles efter koging ikk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 November , 2011, 12:47 »
Jeg nyder også synes af en go' æggekage nu. Den er GUL! og ikke den mærkelige blegfis som den var før i tiden da jeg købte æg.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 November , 2011, 12:55 »
øhh æg skal da helst være min 4 dage før de kan pilles efter koging ikk

Jo, det hjælper, men som blødkogt er det ingen fordel  ;)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 November , 2011, 13:16 »
Jeg kan koge æg dagen efter og har ingen problemer med at få skalden af, den glider lige af. Tror det er fordi jeg giver vispumin og levertran i deres foder.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 November , 2011, 13:44 »
Marianne@ jeg har æg.Ikke mange, men jeg deler gerne med dig :D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 November , 2011, 17:34 »
Marianne@ jeg har æg.Ikke mange, men jeg deler gerne med dig :D

Åh tak, Tine  <. Og kunne man lokke et maranæg ud af dig vil det være den fuldendte nydelse! De lægger bare de bedste æg overhovedet!!
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 November , 2011, 19:06 »
Maranerne fedter godt nok med æggene pt. De har frygtelig travlt med at tage tøjet af :D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 12 November , 2011, 19:50 »
Maranerne fedter godt nok med æggene pt. De har frygtelig travlt med at tage tøjet af :D
Der er jo nogle, der synes at sex er sjovere end forplantning  ::).
« Senest Redigeret: 12 November , 2011, 19:52 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand