Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dyrlæge.  (Læst 1619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Dyrlæge.
« Dato: 09 November , 2011, 13:14 »
Emnet har før været oppe at vende om hvornår man bruger dyrlæge, og hvilken. Jeg har før ledt efter en dyrlæge der "vil nedlade" sig til at se på høns. Nu mener jeg, at have fundet en. Konsultationen er ca. 300 kr, hvor vores tidligere dyrlæge tog omkring 550 kr. Jeg skal derop med en brahma-hane der altid har haft besvær med at gå. Nu ligger han kun!
En høne mistede en tå igår, så hun kommer også med. Jeg er lidt bange for at der går infektion i hende, så det er nok en gang penicillin til hende.
Og ja,.... jeg ved godt at det er pjattet at "ofre" dyrlæge på sine høns, men det er så mit valg ;D
Er meget spændt på om det er en dyrlæge jeg vil og kan bruge fremover. Han lød lidt, hmmm..... tøvende ::) da jeg fortalte ham, hvad det drejede sig om.
Er jeg den eneste i landet, der vil "ofre" dyrlæge på mine dyr?
Fortæl gerne om jeres erfaringer med gode dyrlæger, hvis I bruger nogle!
« Senest Redigeret: 09 November , 2011, 13:19 Fra AnetteJ »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dyrlæge.
« Svar #1 Dato: 09 November , 2011, 13:25 »
Jeg bruger også dyrlæge til mine dyr, både høns og katte /o
Men jeg oplever dyrlægen som lidt famlende i forhold til hønsene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 November , 2011, 13:27 »
Der er et par stykker, jeg ved gerne tager imod Høns, her i nordjylland. Den ene hedder dyrlæge Bastholm. Han bor i Nørresundby, og han tog imod min hane da den havde infektion/bumplefoot, og gav mig baytril til ham. Det, sammen med fodbade kurerede den. Bastholm havde ikke før haft høns, men havde en vis erfaring med rovfugle.
Desuden er Dronninglund Dyreklinik også villige til at tage imod høns, der har jeg så bare ingen erfaringer fra.
Og dyrlæge Søren Slettebo udfører ihvertfald vaccinationer, hvis ikke mere, men det skal jeg ikke kunne svare på  :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 November , 2011, 13:29 »
Jeg mener Bastholm tager ca 300-350 kr for konsultation. Konsultation og byatril kom jeg af med 425 for
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #4 Dato: 09 November , 2011, 13:47 »
Det har heller ikke været nemt at finde en her i området, men fandt da en i Herning, der ville se på hønsene, da de var blevet syge. -Så jeg tager altså også mine høns til dyrlæge, hvis jeg finder det nødvendigt /o
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 November , 2011, 13:53 »
hvor i herning var det , det er jo rart at vide hvis der pludselig bliver brug for det /o

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #6 Dato: 09 November , 2011, 14:03 »
hvor i herning var det , det er jo rart at vide hvis der pludselig bliver brug for det /o
Det var ved Herning Dyrehospital. De har en dyrlæge, der tager sig af fjerkræ :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 November , 2011, 15:16 »
Det var ved Herning Dyrehospital. De har en dyrlæge, der tager sig af fjerkræ :)

Hvad hedder han/hun?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #8 Dato: 09 November , 2011, 15:24 »
Jeg bruger dyrlæge til alle mine dyr når det er nødvendigt (min egen vurdering) Jeg har får, høns, heste hund og katte. Jeg er meget heldig at min dyrlæge kender og ved meget om alle racerne og tilmed er bestyrelsesmedlem i den lokale hønseklub  ;D. Så her er ingen dumme spørgsmål  /o. Jeg var så uheldig at et lam blev sygt lige den weekend hvor min dyr. ikke var på arbejde, så måtte hans kollega ud, som jeg lige så godt kunne ha undværet, da han "famlede sig frem i blinde" så det kostede kassen og lammet døde alligevel. Så da jeg havde en ligene situation i år, valgte vi at aflive dyret med det samme. Dyrlæger er en tillidssag, har man mange dyr af forskellige racer, er det lagt fra sikkert at de har speciale i alt.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 09 November , 2011, 16:03 »
Jeg bruger dyrlæge til mine høns, når og hvis de har brug for det...jeg bruger skam også dyrlæge til min hund, hvis hun har brug for det...og jeg kan bestemt ikke se, at det skulle være "pjattet"

..om det er dyrt??...næhh..det er udgifter, som følger med, når man har dyr...det kan ikke komme som en overraskelse for nogen.

Min hønsedyrlæge har været zoo dyrlæge, så han er vant til fjer
« Senest Redigeret: 09 November , 2011, 16:12 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 09 November , 2011, 16:10 »
Bettina, jeg gætter på, at det er Vibeke, det er i hvert fald hende, der har vaccineret for klubberne, og hun er også tilsynsførende på LU (ved ikke om hun også er i år)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 09 November , 2011, 16:20 »
så det bliver nok hende jeg ringer til næste gang så  ;D
« Senest Redigeret: 09 November , 2011, 18:05 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

frida

• Gæst
« Svar #12 Dato: 09 November , 2011, 18:11 »
Kommer lige fra dyrlægen.
En høne uden tå "fixet" og forbinding med hjem.
En hane aflivet og afleveret til kremering.
En lille snak om hvorfor det er svært at finde en dyrlæge der vil tage sig af fjerkræ. Han siger det er fordi det er et konsumdyr, og derfor er der utrolig mange love, regler og paragraffer der skal overholdes og registreres, hvis der er smitsom sygdomme i udbrud.
Ialt kom jeg af med 475,-
Det synes jeg er ok pris, så nu har jeg fundet min fremtidige dyrlæge til alle mine dyr /o

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 09 November , 2011, 18:18 »
Kommer lige fra dyrlægen.
En høne uden tå "fixet" og forbinding med hjem.
En hane aflivet og afleveret til kremering.
En lille snak om hvorfor det er svært at finde en dyrlæge der vil tage sig af fjerkræ. Han siger det er fordi det er et konsumdyr, og derfor er der utrolig mange love, regler og paragraffer der skal overholdes og registreres, hvis der er smitsom sygdomme i udbrud.
Ialt kom jeg af med 475,-
Det synes jeg er ok pris, så nu har jeg fundet min fremtidige dyrlæge til alle mine dyr /o

*b skønt at du har fundet en god dyrlæge, som du så ved, at du har i baghånden, når der bliver brug derfor.

Min hønsedyrlæge river sig også i håret over alle alle regler og love og registreringer der er ved vores små hønsehold og også kaniner, fordi de er konsumdyr.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #14 Dato: 09 November , 2011, 20:11 »
Bettina, jeg gætter på, at det er Vibeke, det er i hvert fald hende, der har vaccineret for klubberne, og hun er også tilsynsførende på LU (ved ikke om hun også er i år)
Det er netop Vibeke. Hun er rigtig sød :)
Hilsen Tina