Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Transportkasser  (Læst 9850 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
Transportkasser
« Dato: 09 November , 2011, 11:06 »
Jeg skal til at transportere mine høns rundt til udstillinger, og skal igang med at bygge et par transportkasser. Jeg vil derfor rigtig gerne høre hvad dimensionerne bør være for rummene i sådan en kasse? og kan man have mere end 1 hane/høne pr. rum?

Der er tale om Brahma'er i både stor og dværg.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Almo

• Gæst
Sv: Transportkasser
« Svar #1 Dato: 09 November , 2011, 11:11 »
På forhånd undskyld, mit indlæg handler ikke om transportkasser, men en lille sjov detalje jeg så i din underskrift - er fuld af energi idag, så jeg kunne ikke dy mig  ::)

...0.0.2 børn ??? Måske kan familiens læge hjælpe med kønsbestemmelsen af dem...?  :D ;D

Undskyld igen  ;)

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09 November , 2011, 11:26 »
Sagkyndig kommentar: De boern der haver en "tissemand" er oftest drenge, de uden vokser ofte op til at blive nogle temperementsfulde, uberegnlige tenaaringe, ender ofte som kvinder.

Transportkasse: Personligt saa synes jeg selv det er bedst at bruge papp-kasser, bruge de en gang, og umiddelbart ved hjemkomst brende dem. Store ansamlinger af fjerkrae er den stoerste smittekilde for utoej, og en trekasse kan ikke 100% decinficeres, kun 99%. Vask alt du har haft paa dig umiddelbart, de fledste utojs-mider liker ikke din vaskemaskine.

Almo

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 November , 2011, 11:31 »
Spøg til side, så har jeg kigget på transport til slagtekyllinger. Her er pladskravet at hønsene skal kunne stå op uden ryggen rører låget af kassen, skal kunne gå frit omkring i kassen, samt alle dyrene i kassen skal kunne ligge ned samitdigt.

Så lang tid den kasse du bygger er bedre en lovkravet, så er det vel bare at gå igang - ville dog nok foretrække en højde hvor hønsene kan stå oprejst, dog kan det vel blive problematisk med en fuldvoksen Brahma hane på 75-80 cm  :o

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 09 November , 2011, 11:36 »
Så vidt jeg har forstået er det bedst at have kasser hvor dyrene sidder med vingerne på plads,  og der skal ikke være plads til at vende og dreje så fjererne bliver ødelagt på rejsen, så altså bredde og højde i forhod til dyrets bredde og højde når den sidder/ligger og kun en i hvert rum så de ikke laver skader på hinanden
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #5 Dato: 09 November , 2011, 11:41 »
På forhånd undskyld, mit indlæg handler ikke om transportkasser, men en lille sjov detalje jeg så i din underskrift - er fuld af energi idag, så jeg kunne ikke dy mig  ::)

...0.0.2 børn ??? Måske kan familiens læge hjælpe med kønsbestemmelsen af dem...?  :D ;D

Undskyld igen  ;)

Det kunne jo tænkes Inga er gravid med tvillinger - deraf 0.0.2  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 November , 2011, 12:07 »
mon ikk en brahma hane passer med en flyttekasse /o på højkant

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 09 November , 2011, 13:48 »
Det kunne jo tænkes Inga er gravid med tvillinger - deraf 0.0.2  :)

Øhh...forstår ikke helt hvorfor I er i tvivl.

0.0,2   betyder vel bare, at der ikke er voksne børn (0,0) og at det ikke er væsentligt at fortælle om resultatet af kønssorteringen - :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 09 November , 2011, 20:03 »
Transport kasse til udstilling (især LU) skal være af en ordentlig kvalitet, og hvor hver enkelt dyr sidder i hvert sit rum.
Til lokale udstillinger hvor man selv sætter sine dyr ind, kan man bedre komme med papkasse med evt. osse flere dyr i.

En trækasse er helt klart bedst, se evt. målene på America´s hjemmeside, men køb endelig ikke deres kasser, for de er noget l... ihvertfald dem til store høns.
Og så kommer det svære, kassen skal være holdbar nok, men uden at være for tung. For der er vægt på når der kommer store høns i.
Jeg har nogle kasser med 4 rum til store dyr, fra dengang America solgte solide kasser, de er dog noget tunge og jeg kan ikke bære dem selv med dyr i.
Så 2 eller 3 rum er bedre.

Endvidere skal kassen også kunne stables UDEN at bryde sammen, jeg har hørt mange skræk historier fra indsætterne på LU om hvilke dårlige kasser dyrene ankom i.

F.eks om engang hvor nogle Orpington var proppet i papkasser, som var blevet stablet med det resultat at hønsene var maste og døde. /d

Angående det at skrive 0,0,0 så har jeg ALDRIG "hørt" om det før jeg kom på Forum. Så jeg ved ikke hvem der har fundet på det ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #9 Dato: 09 November , 2011, 21:57 »
Ja jeg har været med til at sætte dyr ind sidste år og skal også være med igen i år. Så helt skræmt er jeg ikke, men må sige at der er stor forskel på kasser og nogle af dem er skrækhistoriger. Dog ingen døde høns endnu af dem jeg har været med til at sætte ind.
Derfor vil jeg gerne ønske følgende ved en transportkasse.
Der er plads til dyrene både i højde og brede. Man skal dog heller ikke give dem for meget plads da nogle da kan skade sig selv og fjerdragten.
Der er nok luft til dyrene og fugten kan slippe væk.
At der er låg til hver enkeltrum under det store fælleslåg i kassen. Eller i så tilfælde at det står uden på kassen at der ikke er.
At dyrene sidder enkeltvis og især de vilde racer. Det er ikke sjovt at skal åbne et låg på en halv gange en hel meter til seks høner af flyvsk race. Eller tre haner af flyvsk race ligeså. For det er umuligt at håndtere alle dyrene på en gang hvis alle letter.
Hvis man sender dyr afsted i papkasser, så hav pengepungen med til amerika for det er ikke sikkert de er der når man skal hjem igen papkasserne altså.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #10 Dato: 09 November , 2011, 22:33 »
Lav nogle kasser som passer til den str. dyr som skal af sted, de skal være dybe, og høje(husk på at når det er mørkt, så ligger de sig ned) nok således at dyrene ikke ødelægger fjerdragten, breden af rum i kassen afpasse efter dyrenes størrelse, husk på at der skal være luft omkring dyret, hvis der bliver for varmt bliver de fugtige og fjerene
krøller.

Lav ikke noget med træmmer/net i toppen, da fjer og kamme kan stikke
op og blive ødelagt.

Kassen på billedet er lavet udelukkende af genbrugs materialer og bruges til kochin og nøgenhals dv.

Længde 122 cm Højde 35 cm dybde 34, indrettet med 4 rum af 30 cm
indvendige låg og indvendige låse
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 November , 2011, 10:48 »
Jeg bruker rett og slett transportbur for katt. De er enkle å bære, rengjøre og de er stabile og sikre. Billige er de også. Jeg er veldig fornøyd med dem. ;D

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 December , 2011, 22:10 »
Så fik jeg endelig flikket en ordentlig stabil transportkasse sammen efter alle jeres råd. Det tog små 3 timer, og blev lavet med rester fra hønsehuset (isolering undtaget). Desværre blev den lidt overkill og gevaldig tung, så jeg kan knap løfte den ....til gengæld skal jeg ikke bekymre mig om, at der stables kasser oven på den, da den snildt vil kunne klare 2-300 kg /o
Jeg vil dog nok overveje at modificere den med lidt lettere sider og tyndere skillerum, når der engang bliver bedre tid ....sådan for min egen skyld.

De befjerede venner fik vasket fødder igår, og kom ned i den tørrede kasse, og det var faktisk lidt vedmodigt at skulle sende dem afsted til Herning her til morgen. Så jeg går lidt og tænker på om de mon nu er kommet godt frem, og fået lidt mad og vand efter den lange tur fra Sjælland.

Jeg ser frem til at gense dem i weekenden, og er spændt på hvordan de klarer sig. Desværre valgte et par stykker at gå i fæld, så de slap for turen, og resten har været lidt uheldige med lidt snavs, for selvom hønsegården er overdækket, så er de sidste dages regn trængt igennem siderne på voilierehegnet, så enkelte steder var der mudder. De blev ikke badet, men fik som sagt fødderne vasket, og fjerdragten tørret let af med en fugtig klud, så helt showshinet er de ikke, men mon ikke det går?
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #13 Dato: 09 December , 2011, 15:27 »
Inga,
Mine første kasser blev også for tunge, men så lære man det.

Jeg går også og tænker på mine høns når de er sendt afsted, i år ventede jeg oven i købet med at pakke dem til Torsdag morgen, da jeg først skulle møde sent. Det gør jeg så ikke igen, for min hane valgte lige at lægge sig i sit eget l..., og jeg kunne ikke nå at vaske ham igen >:(
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk