Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: katte overdækning  (Læst 2253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
katte overdækning
« Dato: 08 November , 2011, 22:28 »
Ja - ikke nok med at mine høns skal have en hønsegård - Så bliver jeg også nød til at bygge en til mine katte !!!
Der er 2 af dem som bor her på bellisbakken som er begyndt at brokke sig over at mine katte gå ind i deres haver. De skider også der - "godt´nok har de ikke lige set at det var mine katte som har gjordt det - meeennn.
Så for at der ikke skal blive noget ballade indtil jeg vinder "den stor gevinst" og kan komme rigtig på landet og bor.Ja så må jeg jo igang med at bygge noget til mine katte, så de ikke kan komme ud af haven.
Er der nogle som selv har bygget noget til sine katte - billeder + gode ideer modtaget gerne.
Ved nemlig ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an´  ??? :-\
jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: katte overdækning
« Svar #1 Dato: 08 November , 2011, 23:13 »
Jane

Hvad skal man sige??

Kunne dine naboer ikke eksempelvis få sig en sund fritidsinteresse at beskæftige sig med. Det ville helt sikkert være godt for dem og for nabofællesskabet.

Hvis naboerne ikke har set dine katte skide i deres have hvad f..... klager de så for? Dine katte har sikker skidt derinde men som katte gør normalt, så har de sikkert gravet det til efterfølgende (for at skjule beviserne  :)).

Så har naboerne ikke noget bevis for 'griseri' fra dinne katte har jeg svært ved at forstå deres problem. Medmindre de har et meget 'fattigt' liv.

Jeg ville ikke i den situation sætte mine katte i 'fængsel'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 November , 2011, 23:19 »
Hatten af for at dine katte sådan efterlader navn og adresse på deres l...  ::)
Nå ja til den mere seriøse del.
Herhjemme har vi hegnet forhaven ind, så vi er sikre på at kattene ikke bliver kørt over. Vi bor op ad en meget trafikkeret hovedvej. Vi har gravet stolper ned og sat hønsetråd op i 1,80 m. Øverst på stolperne er der skruet en vinkel på (sådan et vinklet stykke metal der er lavet til at hænge en tynd hylde op på) Og her er der så monteret hønsenet på 0,5 m som er bukket omkring toppen af stolperne og ligger på vinklerne og så har det lige fået noget ståltråd så det sidder fast. Jeg har desuden en strømførende tråd siddende i vinklen mellem toppen af stolperne og opbukket. Jeg har dog aldrig strøm
på for uanset hvor meget de klatrer i stolper og hegn så kan de altså ikke klatre med hovedet nedad.
Jeg har set flere forskellige typer katteindhegning og med mindre du vil bygge en masse moduler og lave noget der ligner et fuglevoliere, så er ovenstående absolut det jeg har bedst erfaring med. Inden jeg satte vinkel på havde jeg ind imellem katte der hoppede ud og det på trods af at jeg på daværende tidspunkt havde 3 strømførende tråde siddende  i toppen i stolperne. Så jeg nyder at kunne holde kattene inde uden strøm  /o

Offline jane

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 November , 2011, 23:33 »
ja - min brok-hoveder er efterhånde blevet gammle og sur mennesker - sjovt nok har det aldrig været et problem i de 17 år jeg har boet her. Men efter at de er blevet gode venne med genboen - ja så er det åbenbart et problem. Også selv om jeg sige at det jo ikke kun er mig der har katte i området.  Nå nok om dem. Havde selv gået at tænkt på at kunne sætte nogle stolper op - og så sætte et slags vinkel op - så de ikke kunne komme over. . Tak for råd. knus jane
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 08 November , 2011, 23:41 »
Jane

Print en kopi af mit tidligere indlæg og giv det til dine 'kære' naboer. Måske det kan få dem til at få en hobby eller et rigtigt 'liv'.

Et eller andet har de behov for.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 09 November , 2011, 07:57 »
Jane

Hvad skal man sige??

Kunne dine naboer ikke eksempelvis få sig en sund fritidsinteresse at beskæftige sig med. Det ville helt sikkert være godt for dem og for nabofællesskabet.

Hvis naboerne ikke har set dine katte skide i deres have hvad f..... klager de så for? Dine katte har sikker skidt derinde men som katte gør normalt, så har de sikkert gravet det til efterfølgende (for at skjule beviserne  :)).

Så har naboerne ikke noget bevis for 'griseri' fra dinne katte har jeg svært ved at forstå deres problem. Medmindre de har et meget 'fattigt' liv.

Jeg ville ikke i den situation sætte mine katte i 'fængsel'.

Jøsses da også Erik ??? Jeg synes ellers ikke, at det ligner dig at komme med så lidet konstruktive løsninger :-\ ;)

Det må til en hver tid være vores ansvar som dyreejere at forhindre, at naboer og andre ikke føler sig generet af vores dyr - det uanset at det ikke er dyrets natur at være " i fængsel"

Jeg har selv tidligere være ret irriteret over, at naboernes katte sked i min køkkenhave..og det gjorde det ærlig talt ikke bedre, at de prøvede at skjule deres efterladenskaber ved at grave det ned, hankattenes stinkende strinteri på alt på terrassen er heller ikke specielt rart >:( - desuden er der ikke mange katte, som har respekt for en åben dør eller vindue. Løsningen på mit problem kom, da jeg fik høns. 5 isa madammer var helt af samme mening som jeg, og det tog dem ikke ret lang tid, at få gjort haven helt kattefri...og den opgave har de varetaget perfekt i tre år nu /o.

Jeg har ikke noget forslag til, hvad du kan gøre ved problemet Jane, men Tines løsning lyder da fornuftig og brugbar. Jeg håber, at du finder ud af noget til alles tilfredshed. Om de er dine katte, som skider i naboens have eller ej, kan jo være underordnet..DU har fået en klage, og det vil nok være klogt, at sørge for at få sin egen ryg fri.

« Senest Redigeret: 09 November , 2011, 09:15 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jane

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 November , 2011, 08:46 »
Ja - jeg må igang med at finde stolper og osv. frem. Det "sjove" er bare at der ikke har været nogle problember med min katte de sidste 17 år !!!

MEN - så fik jeg høns - og så begyndte mine problemer - jo for alvor.
HØNS - HAR DU FÅET HØNS - Man kan da ikke have høns her - Man har høns ud på landet - du skulle tag og flytte på landet. Nejjjjj ved du nu hva´ - Man kan da ikke have høns her på Bellisbakken - det tiltrækker jo rotter - Nejjjjjjj  jane, nu må du altså holde op!!!
Hvor mange dyr er det du har NU. Hund/kat/ og nu høns.
Ja det er "sjovt" som tingene kan udvikle sig.
Men frem med stolper og hegn - gider ikke al der bøvl !!!!
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 09 November , 2011, 09:14 »
jamen det er da også irriterende Jane..og hvad du har på din EGEN matrikel, skal ingen i hvert fald blande sig i...men sådan har tingene det jo med at accelerere...og vi har jo hørt før, at høns lige netop er BOMBEN - men den med rotter og høns holder ikke, men skrønen er meget vedholdende, fordi rotter påviseligt er skadedyr.
 I disse dage går jeg og smågriner lidt...historien er såmænd sørgelig nok - men JEG har høns og vores lille landsby er ret plaget af rotter..lige p.t. er en næsten, næsten nabo fraflyttet deres hus, fordi de får støbt nyt fundament, samt skiftet flere skillevægge pga massivt rotteangreb...men JEG har INGEN rotter!!!!!!

Jeg mener, at du gør det helt rigtige ved at hegne ind...så har du i hvert fald dit på det tørre.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 November , 2011, 09:33 »
Sure naboer er altid træls!
Vores katte har et stykke af haven hegnet af med hønsenet op i 1.6 m. Øverst oppe er monteret tre rækker strømtråd, som er bukket lidt ind efter - altså ind over hegnet.
Jeg har aldrig set kattene i nærheden af strømtråden. De kan ikke lide at kravle i hønsetråden.
De har udgang til kattehaven gennem en kattelem i et vindue på 1. sal, og en sindrig lille trappe med pladser til solbadning føre dem så ned i haven.
Det fungerer fint.

Jeg holder også mest af, at mine katte går frit. Det ville jeg også gerne have mine hunde måtte! Men man må jo også acceptere, at ikke alle andre er vilde med ens dyr, eller måske allergiske. Forståelse gælder jo begge veje.
At jeg så også ville være noget træt af, at man først brokker sig 17 år og en høne senere.. det er anden snak!

Offline jane

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 November , 2011, 09:37 »
hejsa helle.
ja - jeg forstår godt at du gå og små griner - det er jo sjovt nok at mange som er bang for at få rotter - er dem som råber højest - men os andre som både har høns og katte - vi for sjovt nok ikke besøg at de rotter. Begge dem som brokker sig har begge haft besøg af rotter (smil)
jane
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 09 November , 2011, 10:02 »
Da jeg flyttede på landet med mine 5 siameserkatte, fik jeg bygget en overdækket løbegård på 50 m2 så de ikke blev kørt over på vejen eller kom i en landbrugsmaskine. Kattene, der jo havde været indendørskatte i adskillige generationer, har aldrig været specielt begejstrede for udendørslivet og foretrækker at gå på jagt på lofter og i udhuse som de kan komme til gennem bryggerset. ALLIGEVEL fik jeg flere henvendelser vedr. at mine katte sk.. i landsbyens køkkenhaver ::). Der var og er adskillige andre løsgående katte i byen, ca. 25 vil jeg tro. Men det var altså "tilflytterens" katte, der sk..!
Nå, de utilfredse blev inviteret indenfor til kaffe i den overdækkede løbegård, der også fungerede som terrasse. Når man sad der, kom landsbyens katte forbi og kiggede ind - ofte også klagerens missekat ;D.
Vi har stadig landsbyens katte, der "hænger ud" hos os, der bor ud mod de åbne marker og levende hegn. Det er så OK. Alligevel kommer der tit spørgsmål vedr. at VORES katte har lagt killinger forskellige steder. Umuligt, da de er neutraliseret og altså heller ikke kommer ud.
For tiden har vi en halvlanghåret hankat rendende. Han strinter op ad terrassedøre, tæsker de andre katte og er i det hele taget en bisse. Ingen vil kendes ved ham. Han ville have rigtigt godt af en kastration!
Så jeg kan godt forstå at man kan være træt af at have andres katte løbende rundt i køkkenhaven og strinte på blomsterkrukker og op ad vinduer og døre - og er glad for at jeg ofrede et stort "bur" til mine egne. Så har jeg da god samvittighed /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 09 November , 2011, 11:16 »
Her er da lidt inspiration, med mange fine detaljer.

http://www.sannegerdes.dk/5614672?i=9147838
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 09 November , 2011, 11:32 »
Uuhh..det er flot Ina  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 09 November , 2011, 11:49 »
Der er mange muligheder alt efter hvor megen plads der er til rådighed
http://www.manac.dk/Vores%20katte/Kattegaard/Kattegaard.html

midre plads
http://www.birman.dk/kattegaard.htm

Den super avancerede sakset fra Jordegern.dk
http://jordegern.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=1579
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jane

• Bruger
« Svar #14 Dato: 09 November , 2011, 15:33 »
hejsa ina.
Hold da helt op hvor har du været flittig - dejlig med nogle billeder af kattegårde.
Siger man tak for de flotte links. Tusinde tak.
jane
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma