Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: isa warren ????  (Læst 932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
isa warren ????
« Dato: 07 November , 2011, 19:21 »
kender en der overvejer at anskaffe isa warren høns.

de er mest tænkt til æglægning, men skal nu helst også være nogenlunde rolige og ikke vildt flyvske.

jer der har isa warren kan i fortælle lidt om temperament og hvad der er værd at vide om dem??

hun ville så gerne have en wyandot hane af mig til dem, men er det en dum ide? og skrukker de ?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Almo

• Gæst
Sv: isa warren ????
« Svar #1 Dato: 07 November , 2011, 19:30 »
Isa Warren (og sandsynligvis de øvrige "Isa" modeller) er meget rolige og nærmest tamme, såfremt man behandler dem ordentligt.

Dem jeg har haft, har jeg ofte været ved at falde over - de er så nysgerrige at de næsten bliver for nærgående. De kan dog være lidt hårde ved hinanden indtil de finder en rangorden - husk de fleste kommer fra kæmpeflokke og ikke har et normalt hieraki.

Det vil være en rigtig god ting med en hane, sådan en må ikke mangle i en hønsegård og sørger for at passe på hønsene og skaber en god naturlig ro.

Desværre er det yderst usandsynligt at de vil begynde at skrukke...

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 November , 2011, 19:43 »
ok tak for svar.

kunne læse i en anden tråd at det er meget dumt at avle på disse hybrider. man får ikke noget godt ud af dem. at de er en "engangs" høne, men hvis de ikke skrukker er det jo så nemmere.

de høner hun har fundet er fra sidste år. hvor mange år vil de mon blive ved at lægge æg?

kan se det som et problem hvis man efter et par år skal ud og have nye høns, fordi man ikke selv kan avle på dem.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 November , 2011, 19:51 »
Ja, så har jeg jo så et andet syn på sagen for jeg ville synes det ville være sjovt at se hvad der kunne komme ud af æggene fra dem. ::)
Jeg har fået nogen pragtfulde blandingskyllinger ud af mine hybrider - Amberlink.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Almo

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 November , 2011, 19:54 »
Man kan sagtens avle på dem, men så må man bruge en skruk eller maskine - Hvis du fx. bruger en New Hampshire, R.I.R. eller anden "rødlig" hane, så kan man få et ganske kønt afkom.

Næste generation: Haner - af med knoppen og høner krydses med en ny hane af samme race som faderen osv, osv. - det er ikke altid velset i fjerkrækredse, men det giver nogle stærke og sunde dyr, som gradvis bliver "mere og mere ægte".

Metoden er meget udbredt, hvis man ønsker "farveens" dyr, men ikke vil ofre de 150-250kr som racerene dyr af god afstamning koster.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 November , 2011, 21:54 »
har så lige et spørgsmål mere, som jeg håber i kan svare på  ;)

hvis hun nu får 11 isa warren fra sidste år og 4 italienere også fra sidste år.

hvornår er det så bedst at indføre hanen i flokken?

han er ikke så gammel, fra juni og viser ingen tegn på hane adfærd. tænker de nok vil være ret hårde ved ham hvis han skal gå sammen med dem nu.

er det bedst at vente et par måneder, eller bedst at de alle kommer et nyt sted hen samtidig selv om han ikke er så gammel endnu og ikke kender damerne?

hælder selv mest til at vente en måned eller to, men vil lige høre hvad i siger.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 07 November , 2011, 22:36 »
hvad der er værd at vide om dem??

De lægger mange æg.

Allan Jensen har beskrevet adfærd meget godt.

de høner hun har fundet er fra sidste år. hvor mange år vil de mon blive ved at lægge æg?

De kan lægge æg ganske mange år men, men det er kun de første par år de normalt giver det daglige æg. Herefter bliver produktionen aftagende.

hvornår er det så bedst at indføre hanen i flokken?

han er ikke så gammel, fra juni og viser ingen tegn på hane adfærd. tænker de nok vil være ret hårde ved ham hvis han skal gå sammen med dem nu.

Hvis han ikke på nuværende tidspunkt viser haneadfærd er han muligvis ikke den rette hane. Det afhænger dog noget af forholdende han lever under nu. Er der én eller flere store dominerende haner i den flok han i øjeblikket går med er det jo sikkert klogt nok ikke at skille sig ud og råbe for højt. Ellers burde han være gammel nok til at sætte en flok 'damer' i respekt.
Mvh
Erik Andersen

Almo

• Gæst
« Svar #7 Dato: 07 November , 2011, 22:42 »
En lille sidebemærkning:

Både min søster og min nabo har/har haft Isa Warren høner og i deres tilfælde altid uden hane i hønsegården. Det har gjort at hvis man rører en høne på ryggen, så vil den i mange tilfælde bukke sig, ganske som hvis en hane gjorde kur og ville betræde den.

Denne adfærd har jeg aldrig oplevet hos de høns jeg selv har haft af forskellige racer, men det kan så godt bare være et tilfælde... ???

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 November , 2011, 21:21 »
takker for svar  /o

hanen er min og går sammen med 8 høner (to fra sidste år og de resterende samme alder som ham) og 1 hane der er ca. en måned ældre.

den hane han går sammen med der er lidt ældre er begyndt at gale og vise en smule hane adfærd.

men det gør ham her ikke, og den ældre hane er slet ikke efter ham på nogen måde.

men den ældre er så også først begyndt at vise han er lidt hane for 3-4 uger siden.

skal det være en hane "der er meget hane" for at det vil gå godt sammen med sådan en flok tøser?

læste at de kunne være lidt stride ved hinanden, og så skal hun da i stedet have fat i en anden hane som kan sætte dem lidt på plads  ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå