Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gode kæledyr, slagtehøns og æglæggere - Hvilke slags høns ?  (Læst 21617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gode kæledyr, slagtehøns og æglæggere - Hvilke slags høns ?
« Svar #15 Dato: 08 November , 2011, 18:31 »
Efter at have forsøgt mig med talrige hønseracer er jeg nået frem til Araucanaen og evt. Maranen. Der er dog stor forskel på stammerne. Jeg har for tiden to forskellige stammer Araucana fra to forskellige opdrættere i Tyskland. Laaaangt fra hinanden ;D. Temperamentsmæssigt er "østtyskerne" mere adstadige end "sydtyskerne". De er også større og er mere "statelige" at se på. Slagtevægten ligger 7-800 gram højere end for "de små". Så på trods af fine udstillingsresultater på begge ophav - så kunne det være to forskellige racer. De er dog alle lidt fjollede, drillesyge og nysgerrige. Næsten for nemme at gøre tamme. Maranerne var mere sig selv nok. Og det er nok en fordel når der skal slagtes :(. Der er også næsten et kilo mere på en Maran. Men de spiser også mere - og her har det være Maranerne der har været ramt at Coccidiose og Mareks - aldrig Araucana selv om de gik sammen. Måske et tilfælde?
Dette egentligt for at sige at vi alle har haft forskellige erfaringer med de forskellige racer. Man er nok nødt til at indstille sig på at det tager tid at finde "sit livs kærlighed" også hvad høns angår...... Men det er jo også sjovt at prøve. Altså, her mener jeg kun høns, ikke ::). Og heldigvis ikke så dyrt som med racehunde eller -heste ;).
« Senest Redigeret: 10 November , 2011, 18:08 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #16 Dato: 08 November , 2011, 19:28 »
jeg syns de maraner vi fik var nogle hefler. bortset fra en som næsten er en stor undskyldning for sig selv. vores new hampshire er derimod meget tillidsfulde selv om jeg ikke har gjort en disse for og gøre dem tamme. de orpington jeg har er egentlig rolige, ikke så tillidsfulde som new hampshire men dog derhen af. Derudover er det noget fis at de bliver ved jorden, for det gør mine ikke. de letter gerne et par meter fra jorden hvis det passer damerne.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #17 Dato: 08 November , 2011, 19:31 »
Altså: høns er lige så svære at sætte i bås som os andre ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 08 November , 2011, 19:36 »
jeg syns de maraner vi fik var nogle hefler.
Hefler ??? Kender ikke udtrykket?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #19 Dato: 08 November , 2011, 19:37 »
hefler er et lidt pænere udtryk for hysteriske og arrige kællinger ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jimmi ludvigsen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 08 November , 2011, 20:58 »
hej
ja det med høns kan være en svær ting.
men jeg må gi erik ret jeg vil nok også sige new hampshire.
har dem selv nogle dværg de er hånd tame.
så nu er jeg at anskaffe new hampshire i store : ;) 

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #21 Dato: 08 November , 2011, 22:26 »
Hej
Prøv dig frem. Det er godt med høns at det koster ikke bondegård at skifte race.Nogle tier med ruge æg eller et par hundre kroner med hønniker og det bedste: "fejl investeringer" kan altid omvandles til en steg eller suppe :P
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 08 November , 2011, 23:37 »
Erik: Du snakker og r*ven går! :D :D Du siger selv New Hampshire, fordi det er den du har prøvet!  <T

Christina. Tak for at være så ligefrem. Men hvad har ræven nu gjort.  *g *g

Jeg siger ikke New Hampshire fordi jeg selv har prøvet den, men fordi den matcher det som MFBJ spørger efter.

Jeg troede egentlig beskrivelsen/sammenligningen med biler ville være åbenlys, men der tog jeg da vist fejl (ihvertfald ift kvindelige medlemmer).

Vi kan så prøve i en kvindelig version:

En kvinde (som ved hvad hun vil og ønsker) kommer ind i en tøjbutik. Beder om at se specifikt og meget bestemt på udvalget af sorte kjoler i størrelse xyz.

Ekspedienten henter diverse kjoler frem i blå, rød og grøn i forskellige størrelser og anbefaler disse kreationer i varme toner.

Er der en kvinde her på Forum, der vil indrømme, at de finder denne ekspedient specielt kundeminded og interressant. Og iøvrigt vil købe hvad som helst fra ham/hende.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #23 Dato: 09 November , 2011, 00:15 »
Se, det er jo det jeg mener. Der er bare så meget forskel på hvordan folk oplever de forskellige racer.
De mellemsvære racer er fremavlet til både æg og kød. De giver rimeligt, men ikke mega-meget af begge dele. Jeg anskaffede os danske landhøns, fordi gemalen mente at med bindingsværk og stråtag så skulle de bare være på matriklen. Jeg var mere skeptisk. Men de overraskede positivt med både æg og dejligt kød. Ikke kæmpestore slagtedyr, men af super kvalitet, og jeg får også æg om vinteren. Og det med at de er flyvske. Ja, de er gode flyvere, men mine er så tamme og tillidsfulde, at da jeg skulle slagte her den anden dag, så samlede jeg bare landhaner op fra hønsegården uden problemer, mens jeg måtte jagte rundt efter barnevelderne (som går for at være noget mere adstadige). Nu plejer jeg normalt at slagte et par stykker af gangen og bare plukke dem af pind om aftenen, men føromtalte gemal tilbød at hjælpe, så hanerne blev indfanget om formiddagen, og jeg har nærmest haft dårlig samvittighed over de tillidsfulde og tamme landhøns der bare lod sig samle op og sad og kiggede forelsket på mig indtil ....bum. Så jeg vil bare sige. Tag på en udstilling. Kig og snak med nogle hønsefolk. Find ud af hvad du kan lide, og prøv dig frem. Som andre skriver, så er det forholdsvis billigt at skifte race, og overskuddet smager fint. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #24 Dato: 10 November , 2011, 13:26 »
Christina. Tak for at være så ligefrem. Men hvad har ræven nu gjort.  *g *g

Hehe, der var du hurtig ;D

Vi kan så prøve i en kvindelig version:

En kvinde (som ved hvad hun vil og ønsker) kommer ind i en tøjbutik. Beder om at se specifikt og meget bestemt på udvalget af sorte kjoler i størrelse xyz.

Ekspedienten henter diverse kjoler frem i blå, rød og grøn i forskellige størrelser og anbefaler disse kreationer i varme toner.

Er der en kvinde her på Forum, der vil indrømme, at de finder denne ekspedient specielt kundeminded og interressant. Og iøvrigt vil købe hvad som helst fra ham/hende.

Ej, TAK, Erik, nu forstår jeg det MEGET meget bedre, og jeg er sikker på at de andre kvindelige medlemmer, efter lige netop DENNE forklaring, forstår det meget bedre, er det ikke rigtigt, tøser?! ;D

Eller også forstod vi det godt første gang, men er bare ikke enige! ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 10 November , 2011, 15:03 »
Jeg vil nu også mene at der er mange mænd som ikke fatter en brik om biler eller for den sags skyld kører specielt godt.

Der er mange kombi racer. F.eks Australorps, New Hampshire, Sussex, Maran, Amrock, Jersey kæmper, og Rhode Island Red  etc.

Så der ER mange muligheder. Nogle er der nemmere at skaffe end andre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #26 Dato: 10 November , 2011, 15:24 »
Eller også forstod vi det godt første gang, men er bare ikke enige!(Image removed from quote.) (Image removed from quote.) ;D

Så tror jeg vist nok det er tid til at få opdateret vores samling af smileys <H <H <H

Jeg tilslutter mig dem, der hepper på maran /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 10 November , 2011, 22:53 »
Eller også forstod vi det godt første gang, men er bare ikke enige!(Image removed from quote.) (Image removed from quote.) ;D

Christina.
Flot smiley du der har fundet.  :D

Det er jo fint hvis det er forstået første gang. Det så bare ikke helt sådan ud. Og det gør det egentlig stadig ikke.

Men hvis man vil have smag og behag med ind over (og det er da helt fint, det var så bare ikke det åbningsspørgsmålet lagde op til sådan som jeg husker det) ja så er mulighederne mange. Jeg skal undlade at gentage navnet på den race som dækker det ønskede (omend ikke i tal definerede) behov. ;)

Skal man vurdere ydeevnen i kød og æg, er man nødt til at se på gennemsnitsværdier for den enkelte race, og så holde det op mod tilsvarende gennemsnitsværdier for andre racer. Og skal sådanne sammenligninger overhovedet kunne tages for noget skal det gøres meget videnskabeligt. Og det er nok at tage det lidt for langt.

Alt hvad jeg prøvede at sige var at den race jeg har lovet ikke at nævne igen, er fremavlet netop efter ønsket om at få et dyr der yder optimalt i kombinationen af kød og æg. 

Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #28 Dato: 12 November , 2011, 12:24 »
Alt hvad jeg prøvede at sige var at den race jeg har lovet ikke at nævne igen, er fremavlet netop efter ønsket om at få et dyr der yder optimalt i kombinationen af kød og æg.

Og dét er også værd at tage til efterretning! /o MEN...det ændrer bare ikke på, at der også er andre racer, som (selv om de ikke blev fremavlet primært pga. dette ønske) har lige så meget kød og lægger lige så mange æg, som "den unævnelige race" :D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #29 Dato: 12 November , 2011, 12:53 »
Så tror jeg vist nok det er tid til at få opdateret vores samling af smileys <H <H <H

Hihi, ja jeg mangler også indimellem nogen andre....
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn