Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spisehøns  (Læst 15945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

• Passiv bruger
spisehøns
« Dato: 01 November , 2011, 12:53 »
hejsa  nogen der ved hvad for nogle høns der er bedst som spidse, eller smager alle fugle ens, er det kun mængden af kød der gør forskellen eller har det også noget og sige hvad fugl man vælger

Offline Rudy

• Bruger
Sv: spisehøns
« Svar #1 Dato: 01 November , 2011, 13:00 »
Jeg tror det er meget forskelligt hvilken/hvilke race vi hver især syntes er bedst. Vi mennesker har jo forskellig smag, og dermed forskellig opfattelse af hvad der er godt.
Kan kun anbefale af afprøve nogle af dem som man selv formoder er blandt det bedre racer.
Vi vil nok - mange af os, hver især - fremhæve netop den race vi selv opdrætter. Men een af grundene til at man opdrætter en bestemt race, er jo nok at man netop syntes godt om at fortære den pågældende race  ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #2 Dato: 01 November , 2011, 13:47 »
Dem jeg umeldbart finder i bøgerne er Sussex og de Franske racer, som Faverolles, Houdan, La Fleche, La Bresse og Breda.
Kan også finde Amrock, Plymouth Rock, Danske Landhøns og Dorking. Kan også forstille mig Sundheimer, da den ligner Sussexen en del.
De skulle umeldbart have et let, fint og oftest lyst kød. Hvorimod Jersey Kæmper og Indiske Kamphøns skulle have en del kød på sig, men dette kød skulle være til den grovere side og ikke lige så saftigt når man har stegt det.
Jeg ved ikke om noget af det passer. Det er bare hvad jeg kan komme frem til via bøgerne.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 November , 2011, 14:09 »
Jooo, Frank, en ting er hvad bøgerne siger  ;)  En ganske anden hvad vi hver især syntes smager godt  ;D
Jeg vil gentage, at jeg syntes man skal prøve sig frem. Der er et ekstremt overskud af haner rundt om. Så en slagtekyllinge (hane) fra sorteret pga. fejl, kan altid findes til en billig penge.

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 November , 2011, 16:19 »
Dem jeg umeldbart finder i bøgerne er Sussex og de Franske racer, som Faverolles, Houdan, La Fleche, La Bresse og Breda.
Kan også finde Amrock, Plymouth Rock, Danske Landhøns og Dorking. Kan også forstille mig Sundheimer, da den ligner Sussexen en del.
De skulle umeldbart have et let, fint og oftest lyst kød. Hvorimod Jersey Kæmper og Indiske Kamphøns skulle have en del kød på sig, men dette kød skulle være til den grovere side og ikke lige så saftigt når man har stegt det.
Jeg ved ikke om noget af det passer. Det er bare hvad jeg kan komme frem til via bøgerne.
du dem der dorking er det ikke dem der bliver mega store  vis jeg vil prøve og ruge æg af den sort dorking ved du hvem der ligger inde med sådanne æg

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 01 November , 2011, 17:30 »
Jo Dorking skulle blive rimelig store, men de har haft svært ved at holde mindstevægten. Dog er der vidst kommet nyt blod til landet med den rette størrelse. Jeg har kun hørt om de sølvhalset her i landet, men måske nogle andre kan hjælpe dig med dem.
Ja det har du ganske ret i med smagssanserne. Dog tror jeg lidt mere ved kyllingekød at det handler om konsistensen af det frem for smagen. Men sådan er vi så forskellige.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 November , 2011, 20:03 »
Jeg tror også du skal prøve dig lidt frem. Jeg oprettede på et tidspunkt denne tråd og her ses det tydeligt, at der er mange forskellige bud:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12775.0

Pt. er jeg meget glad for orpington som slagterace. Især fordi min nabo ikke synes det er superfedt når vi har mange hanekyllinger gående, da hans soveværelse vender ud mod hønsegården ::) Orperne er gode fordi de er ret gamle før de begynder at gale og de giver gode store stege.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Popes

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 November , 2011, 21:56 »
Vi har valgt at have tværstribet plymouth rock, og køber så hvide plymouth industri kyllinger
til spisehøns. De er billige i indkøb, laver meget kød pr. fe., vokser hurtig og kødet kan vi godt lide.

Når det så er sagt vil vi prøve faverolles/Orpington kyllinger til februar/marts.

Mvh
Popes

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 November , 2011, 22:04 »
Jeg syntes jo, at man på ingen må går forkert af Orpington  /o /o /o

Offline Popes

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 November , 2011, 22:34 »
 ;D,
Hvornår slagter I dem, hvis man kun skal tænke i kødkvalitet.
Mvh
Popes

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 01 November , 2011, 22:39 »
Der siger bøgerne meget det samme omkring tidspunkt. Ved lette racer er det 12-13 uger gamle for den bedste kødkvalitet og for kombination og de svære racer er det ved 13-14 uger. Her skulle de lige have fået muskelfylden og være på toppen i følge Jørgen Liljensøe. Du kan prøve at låne bogen Selvforsyneren kød og æg fra egen have. Den beskriver det rimelig godt hvis det kun er kødkvaliteten man går op i.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 01 November , 2011, 23:02 »
Nu har jeg ikke læst pågældende bog, m e n jeg tvivler lidt på at der refereres til racehøns i hobbybrug.

Jeg har også Orpington, og mine haner fra april vil jeg stadig give 3-4 uger mere inden slagtning. Jeg slagtede en enkelt for 2 uger siden, og den manglede lidt sul på kroppen stadigvæk. Jeg vejede den ikke så kender ikke slagtevægten.
Mvh
Erik Andersen

thorleif

• Gæst
« Svar #12 Dato: 01 November , 2011, 23:12 »
Her er min julemiddag, det eneste negative med Langshans til mad, er at de skal vaere 12 maaneder inden de slagtes. Da er brystet fuldt. Langshan blev brugt i "make-up"en af alle bord-racer p.g.a smagen.

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 01 November , 2011, 23:21 »
Det er hvor kødkvaliteten er bedst på dyrene. Ikke hvornår de har nok for det kan være forskelligt ellers hvornår man synes det. Det er også den alder hvor de har fået lidt kød på sig og ikke er det rene ben.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 01 November , 2011, 23:31 »
Stiller mig stadig tvivlende hvis vi taler racehøns. De er jo ikke mere end store kyllinger i den alder.

Måske kødet har optimal konsistens og smag i den alder, men der skal nok en del kyllinger til et måltid.

Hvad siger andre??
Mvh
Erik Andersen