Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min 1. udstilling.  (Læst 1312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Min 1. udstilling.
« Dato: 30 Oktober , 2011, 15:55 »
Jeg skal til min første lokale udstilling, med min engelske araucaner. Jeg har aldrig udstillet høns før, så det bliver enormt spændende om det jeg har avlet er ok. Jeg tager 4 haner med og 2 høner, så jeg håber meget på at lære en del om hvordan en høne/hane skal se ud ! Jeg må sige at interessen for mine høns har været stor. Da jeg var til vaccinations dag med både e.araucaner og Maraner var der ikke mange der havde hørt om dem og da jeg så fremviste billeder af æggene, blev de noget overrasket. Så nu kommer mine æg i næste blad  ;D og til vores lokal udstilling skal jeg have min maran flok med, så de kan vises frem til publikum (jeg har ikke meldt dem til bedømmelse) Samt jeg skal have mine æg med ! Mest af alt glæder jeg mig bare til at få min kritik  /o Manden er sat i sving med at lave 2 bure mere på farmen... så kan jeg heller ikke presse mere ind, for jeg vil have at alle mine høns skal have adgang til fri natur og plads. Lidt sjovt for da jeg startede med at bygge bure inde i vores lade sagde vores dyrelæge (som også er til høns) du kan lige så godt foresætte der ned ad med burene  ::) og vi sagde nej nej nej, dette er nok..... ja nu har jeg så lige lavet plads til 2 mere  ::)

Jeg opgiver billederne i denne tråd, da den siger de er for store !Så de ligger på mit galleri og der er skrevet hvilke 6 der er til udstilling.

thorleif

• Gæst
Sv: Min 1. udstilling.
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2011, 16:40 »
Dine Maran-aeg ser MEGET fine ud. Ved du hvilke hoener/hvor mange der legger slike aeg? Hoener der legger slige flotte aeg maa avles videre paa. De er ikke helt vanlige ved du? Hvids du vil have hjelp til at planlegge dine stammer af udstillings/produktions-hoens sig endeligt til. Jeg hjelper mere end gerne.
Jeg haaber virkelig du har en hane ifra den familje/stamme der legger slige fantastiske aeg, linie-avl er ofte det bedste for aeg. Du skal ikke regne med at faa slige aeg ifra gode udstildnings-dyr, saa du ska maaske splitte de op? 2 hoved-stammer?
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2011, 16:45 Fra thorleif »

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2011, 17:38 »
Det er godt nok nogle flotte Maranæg du har. Sådan nogle ville pynte i æggebakkerne og til fremvisning til hønseinteresserede. De ville sikkert også hjælpe til udbredelse af racen blandt opdrætter og havehøns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2011, 17:47 »
Jeg krydser fingre for, at du får en dejlig oplevelse. Skriv og fortæl, hvordan det går!

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2011, 17:54 »
Tak for den fine ros. Jeg er jo ikke inde i avl endnu, så jeg vil gerne lære.Jeg har 4 voksne maran høner (samme kuld) der alle ligger disse flotte æg, hanen som jeg der var med i dette "kuld" er slagtet da han ikke behandlede hønerne godt og han ikke befrugtede så godt. Så ud af hans kyllinger beholdt jeg så en hane som er fin (tror jeg) og jeg har lige fået kyllinger med denne hane, hvor befrugtningen var god/rimelig 4 ud af 6 men hønen moslede godt nok også rundt med æggende hele tiden. Jeg har nu 24 i maskinen (blandende) Maran og Engelske Araucana. Så jeg er spændt på om han er bedre til befrugtningen. Sætter lige et billed ind af min Maran hane på galleriet.

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2011, 18:13 »
Hvids den unge hane du har er soen til en af dine 4 Maran-hoener, brug ham paa hans moder og hennes soeskende. Det er en god begyndelse. Jeg haaber du ikke krydser Maran og Araucana?

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2011, 18:36 »
Tak for tippet ! Nej jeg kunne aldrig drømme om at krydse  ;) Jeg ved han er fra en af de 4 høner men ikke hvilken en! Han har nu lige fået 4 kyllinger og der er 10 æg i maskinen. Men jeg har også en hane mere som er fra den "slagtede" hane som er fra samme kuld som de voksne høner, han er fra uge 31 så ham skal jeg vel beholde ? puha der er meget at holde styr på !!!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2011, 21:26 »
Hvor er det dejligt at læse om nye udstillere, for dem er der i høj grad brug for.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med dine høns.  /o

Fortvivl og opgiv nu ikke hvis det ikke går alt for godt. For ligesom med al anden dyreavl, så er ordentlig hønseavl ikke nemt.

ps. umiddelbart synes jeg din hane nr. 4 ser bedst ud. Skriv hvis jeg får ret. ;)
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2011, 21:33 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #8 Dato: 31 Oktober , 2011, 14:26 »
Jeg tror nu også mest på nr 4, men han har sandsynligvis for meget "guld" i fjerdragten ! Alle hønsene har desværre valgt at fælde pt. men håber meget på det er sidste uge de går ind i, så de er klar d. 12-11  :-\

Nogen af dem jeg ikke fik vac. er blevet ret så pæne  ;) Så de må vente med at komme i suppegryden til efter udstillingen, der er jeg forhåbenlig blevet meget klogere på hvad jeg skal se efter!

Jeg skal nok vende tilbage med resultater, positivt som negativt  :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 31 Oktober , 2011, 17:53 »
Øhh hane nr. 1 selvfølgelige, den uden guld, dine billeder ligger i omvendt rækkefølge.

Men hane nr. 1.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 13 November , 2011, 22:17 »
Hvilken hane var så den bedste ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #11 Dato: 14 November , 2011, 17:31 »
Det var den hane med mest guld i, som de kalder for lys i overfane. Han fik 89, resten fik 88 men havde en god farve, men manglende/delvis hale trak også ned.