Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ja så fik jeg også en skruk...  (Læst 9102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

• Bruger
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Ja så fik jeg også en skruk...
« Dato: 29 Oktober , 2011, 12:15 »
Igår valgte en af mine høns at lægge sig på 4 æg... Jeg er rimelig ny indenfor høns og hun er min første skruk... De går ude og har selvfølgelig et hønsehus hvor hun ligger... Spørgsmålet er, er det ik for koldt til små kyller nu? Hvis jeg ik ska ha kyller, hva ska jeg så gøre, bare fjerne æggene og så bare lade hende være eller?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Susanne

• Gæst
Sv: Ja så fik jeg også en skruk...
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2011, 12:52 »
Det er ikke den mest optimale årstid for kyllinger - tværtimod.

Men hvis du synes det kunne være sjovt at få kyllinger nu, kan det sagtens lade sig gøre  :D

Jeg har haft kyllinger, der klækkede 1. juledag. Skrukken passer på, at kyllingerne ikke får det for koldt. Hun regulerer selv, hvor lange intervaller de må komme ud fra hendes kropsvarme - alt efter temperaturen. Og du behøver ikke engang at hænge en varmelampe op - den bliver ikke brugt.

Hvis du synes, det er bedre at vente til foråret - som jo er den mest naturlige tid at få kyllinger på, kan du fjerne æggene fra hende og smide dem væk. Hun vil helt sikkert blive liggende på ingenting indtil hun bliver træt af det - og hvis det tager for lang tid, kan du vælge at prøve at afskrukke hende. Søg på "afskrukning" og du vil finde flere tråde om, hvordan.

Jeg har selv en silkeskruk pt. Jeg sætter hende udenfor en gang imellem, og hun trisser troligt ind og lægger sig igen. Jeg har før brugt "sort spand metoden", men tar det mere roligt nu. Jeg tror ikke en høne dør af at lægge sig skruk - selvom der ikke kommer kyllinger.

Held og lykke - uanset hvad du vælger.  /o

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Oktober , 2011, 17:57 »
Jeg kunne jo vildt godt tænke mig at få et par kyllinger idet jeg aldrig har haft kyllinger før :) Hun lå på 6 æg, jeg fjernede dem da hun alligevel var ude, hundene fik et hver og et gik i stykker da hunden stjal... Der i mellemtiden blevet lagt et mere og jeg har lagt de to der var tilbage af de 6, under hende igen... Så pt. ligger hun på 3 æg... Mit hønsehus ser sådan ud, håber linket virker: http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=157&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

Og hun ligger oppe i huset i redekassen... De fleste af hønsene sover under huset og et par stykker oppe i huset... Spørgsmålet er så, hvis der kommer kyllinger, vil det så ik være en ide at jeg lukker til øverste hus, så høne og kyllinger ka gå deroppe det første stykke tid hvor der ik blæser ind? Men der er altså stadig lige så koldt deroppe som udenfor? Ellers ka jeg sætte høne og kyllinger over i vores drivhus (hvor der går vagtler) hvor der stadig vil være lige så koldt (næsten) men ikke blæser?

Ka jeg samle et par æg mere og lægge under hende så der måske er 5? Hvis jeg ka det, så udklækker de vel ik på samme tid, men er det lige meget?
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 29 Oktober , 2011, 18:01 »
Ka jeg samle et par æg mere og lægge under hende så der måske er 5? Hvis jeg ka det, så udklækker de vel ik på samme tid, men er det lige meget?

Æggene skal ind under hønen samtidig idet at hønen evt forlader reden inden de sidste kyllinger når at klække og så dør de jo i ægget..

Når jeg har en skruk får hun snyde æg til at starte på - og efter en uges tid (hvis hun stadig ligger på reden) får hun rigtige rugeæg  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2011, 18:06 »
Okay, jamen så får hun bare kun 3 æg :)

Nogen der har bud på mine andre spørgsmål? Vil jo gerne gøre det så godt som muligt for hønemor og kyller, selvom det ik er den bedste årstid de kommer på...

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2011, 18:56 »
Af de muligheder, du nævner, tror jeg faktisk drivhuset er bedst.

Det vigtigste er, at der ikke er træk. Og hvis du lukker af for de andre i selve hønsehuset, kan de vel komme lidt i klemme, hvis det pludselig stormer med sne og slud  ???

Så ved at vælge drivhuset får alle mulighed for ly  :D

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2011, 19:23 »
Okay, jamen så får hun bare kun 3 æg :)

Hmm...er det ikke noget risikabelt, KUN at give hende 3 æg at ruge på??? Der er stor risiko for, at du ender ud med, at hun kun har èn kylling...og det er da lidt synd.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2011, 20:50 »
Jeg har ik flere æg hun ka få, udover at hun får dem som kommer imorgen, hvis der altså kommer nogen... Er det fordi det er synd for kyllingen, at det er synd hvis der kun kommer en? Ellers har jeg en veninde som får kyllinger om 14 dage og jeg ka sagtens få nogle kyllinger af hende hønen ka passe :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2011, 21:18 »
...og så kan jeg ikke engang svare på dine sidste spørgsmål Maria, for jeg er nemlig ikke så heldig, at jeg nogensinde har haft en skruk eller kyller :-\ ..jeg er misundelig  :-\.

Har du ikke flere æg, så skal du i hvert fald bare glæde dig over  de tre, der er. Rigtig meget held og lykke med de næste 21 dage...jeg glæder mig til at høre, når I "har født" *p

Lige et PS...er det din nysehøne, som har lagt sig?? ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Oktober , 2011, 21:21 »
Det er ikke så godt at læge æg ind senere for de kommer også senere ud, og det tror jeg også gælder , hvis de har været i køleskabet.
JMO

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 29 Oktober , 2011, 22:04 »
Jeg ser ikke noget problem i at lade hende ruge kylling(er) ud nu. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men lader sig sagtens gøre. Evt enebørn bliver forkælede  :D :D

Hvis hun har ruget mere end et døgn på de 3 æg hun ruger på nu vil det være en dårlig ide at tilføre hende flere æg, da der er stor risiko for at hun forlader reden inden de æg du evt tilfører nu bliver udklækket. For en anden gangs skyld - hvis en høne lægger sig skruk på få æg kan du sagtens tage nogle af de æg (egne æg) du måtte have stående i køleskabet og lægge under hende.

Jeg ville lade hende blive sammen med de andre høns, altså ikke isolere hende i en særlig afdeling af hønsehuset, og ej heller flytte hende til drivhuset.

En skruk passer godt på sine kyllinger så i de fleste tilfælde er der ikke problemer med at have skruk plus kyllinger i hønsehuset.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #11 Dato: 30 Oktober , 2011, 00:16 »
Nej det er ik Xanthe (min nysehøne og ja alle mine 12 høner og 3 haner har navne he he) som har lagt sig skruk :) Det er en blå jeg har fra Maiken i Asaa :) Jeg lader hende bare ligge på de 3 og så ser jeg hvor mange kyller der kommer ud af dem :) Hun lagde sig igår aftes, så hun har lagt et døgn nu...

Når de andre begynder at gå op i huset istedet for at sove nedenunder huset, er det så også sikkert at lade hende være deroppe med kyller?

Og så vil jeg lige tilføje at vi har klippet hul i tråden i den ene ende i det hønsehus jeg linker til og bygget større hønsegård udenom, bare så nogen ik er i tvivl om min høns har plads nok ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 30 Oktober , 2011, 00:23 »
Skrukken (under forudsætning af at hun er en god skruk) vil klare ærterne (som man siger). Og derfor er der ikke umiddelbart grund til at arrangere særforanstaltninger for skruk og kyllinger.

Jeg har et par gange haft høns der har udruget i hønsehuset, sammen med resten af flokken, og uden problemer.

Mvh
Erik Andersen

Offline todda

• Bruger
« Svar #13 Dato: 30 Oktober , 2011, 02:14 »
Tror der bliver trængsel,hvis du har 15 høns i det anlæg + evt skruk med kyllinger
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 30 Oktober , 2011, 07:45 »
Mine skrukker ruger altid i hønsehuset sammen med de andre høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk