Hejsa i forum.
Stykke tid siden jeg har skrevet noget herinde, men jeg er inde og læse jævnligt. Vildt hyggeligt forum. Jeg er jo stadig ret ny 1. gangs hønseejer og storhygger mig med det. Vores new hampshire høns er nu 28 uger gamle og de sidste 2 uger har de alle lagt æg. De fleste dage kommer der 3 æg, nogen gange 4 og en sjælden gang i mellem kommer der kun 2 og når vi er rigtig heldige kommer der 5, men det er kun sket et par gange. Men alt i alt er vi godt tilfredse. Æggene vejer mellem 53 og 62 gram. Vi har fået et par kæmpe æg på 80 gram og det bragte stor fornøjelse hos husets yngste da vi lavede fine orange spejlæg med 2 blommer. :-) De har gået i den fine gård manden og jeg byggede sammen, men nu er alt græsset spist og vi har fyldt op med grus....
Derfor "kom jeg til" at lukke dem ud i haven i sidste uge - noget manden i første omgang ikke var helt tilfreds med. Men efter et par dage med høns i haven, hvor de ordnede jorden langs vores hække, lugede for ukrudt i vores store bed ved terrassen og jeg rendte rundt og fjernede hønselort lige så hurtigt som de klattede var han egentlig ret godt tilfreds med det. :- Nu er det så sådan at aftalen var at haven var hundenes og hønsegården var til hønsene..... Men nye aftaler kan jo laves.

Så i øjeblikket er hønsene på græs et par timer om morgenen og et par timer sidst på eftermiddagen, og resten af tiden er haven hundenes. Mit spørgsmål til jer med hund og høns er nu: Er der nogen af jer, som har både hunde og høns i haven samtidig og hvad gjorde i for at det lykkedes at hund og høns kunne gå fredeligt sammen. Min mand siger at det er en umulig opgave og det tror jeg også det vil være med vores schæfer, men den anden vi har (en bull terrier) tror jeg egentlig godt kunne lære det.
Det sjoveste pt er faktisk når jeg skal ha' hønsene tilbage i gården. Ligeså snart de opdager jeg er i haven kommer de spurtende (ser vildt sjovt ud) og hvis de opdager at jeg har glasset med havregrynene med så er det op i tempo og ind i gården og spise gryn af hånden. De 4 af dem kommer med det samme, så er der den største af hønsene (Magda - ja vores høns har navne

)hun er hver gang kommet senere end de andre og skal lige ha lidt flere kald, men hun kommer også fint.
Noget helt andet er - vi har ind imellem haft æg under siddepinden om morgenen. Dem som jeg kan læse mig til hedder vindæg, altså æg kun med hinde og ingen skal. Kunne læse mig til at det evt. kunne være fordi de er kommet for hurtigt igennem systemet eller de mangler skaller. Skaller får de masser af, så jeg hænger mest til at tro på det 1. MEN forleden morgen var der 1 vindæg under pinden + 2 som kun var blommer, altså ingen hinde omkring. Men alligevel kunne jeg i løbet af formiddagen hente 3 æg i rederne. Hvordan kan det la' sig gøre når jeg kun har 5 høns?
Uha, det blev et langt indlæg - håber der er nogen som når til vejs ende!