Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor blev æggene af?  (Læst 9861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tass

• Passiv bruger
Hvor blev æggene af?
« Dato: 22 Oktober , 2011, 19:37 »
Hej Allesammen

Som i kan se er det mit første indlæg og jeg håber derfor i kan bære over med mig hvis jeg har lagt det forkert.

Jeg er forholdsvis ny inden for det med høns, så jeg håber der er nogen af jer garvede rotter som kan hjælpe mig.
Jeg har 9 Isabrown høns (hvoraf jeg selv har udruget de 7), samt en Lys Succex hane som vi lige har erhvervet for en måned siden i håb om at få lidt mere kød på vores fremtidige kyllinger.

Indtil for nylig lagde vores høner konstant 5-6 æg om dagen, men fra I fredags (en lille uges tid siden) da vi kom af med vores sidste Isabrown hane (egen avl) og fik 3 kyllinger udefra, gik hønerne fra den ene dag til den næste til kun at lægge 2 æg. Er der nogen som kan give en god forklaring på hvorfor.
Kyllingerne er ca 4 uger og er blevet sat ud i hønsehuset sammen med de andre dog adskilt i form af at kyllinger er placeret i et mindre bur hvor de kan se de andre høns men de har ingen direkte adgang til de andre høns.

Vi fodrer ikke med noget specielt foder da hønsene går frit omkring på vores grund det meste af dagen. Eneste supplement er korn plus lidt tilskudsfoder, men vi har ikke ændret på foderet det sidste år så det bør ikke være det.

Har forresten tændt for lyset (lysstof sparepære ved ikke om det har nogen betydning) i hønsehuset efterfølgende, for at se om det kunne hjælpe, men det har indtil videre ikke givet resultat.
Sidste år gav hønsene æg hele vinteren uden kunstigt lys.

Nogen gode forslag til hvorfor og hvad jeg evt kan gøre for at få gang i æglægningen igen?

2 af hønerne er 1½ år gamle mens resten er mellem 7 - 12 mdr.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvor blev æggene af?
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2011, 20:03 »
Jeg tror de er gået i fældning, (du kan måske se flere fjer end du plejer??)

Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline raft

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Oktober , 2011, 03:02 »

Offline Tass

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Oktober , 2011, 18:35 »
Tak for de hurtige svar og jeg undskylder at jeg ikke har fået svaret hurtigere tilbage men der var lidt tekniske problemer som jeg lige skulle have løst.

Tror ikke at det er fordi de er begyndt at fælde, umiddelbart ligger der ikke flere fjer end der plejer og hvis det skulle være tilfældet er det så ikke underligt at det sker for så mange af hønerne på stort set samme dag eller er det normalen?

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:10 »
Så må du ud og lede, for så lægger de dem nok lidt skjult, under buske, højt ukrudt osv.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Tass

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:28 »
Nope for normalt lukker vi dem først ud omkring frokost tid når vi er sikre på de har lagt æggene. Men vi har yderligere holdt dem inde 3 dage for at se om det gjorde nogen forskel og det har det ikke :(

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:34 »
Velkommen på forum, Stig :D
Jeg ville også umiddelbart gætte på fældning, men måske er de først lige startet?
Du kunne måske også give dem noget æglægningsfoder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tass

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:44 »
Umiddelbart har jeg "ingen" fjer i hønsegården. Vi har aldrig givet æglægningsfoder før så måske kunne vi prøve det.
Det som bare undrede mig var at vores produktion faldt med 3-4 æg om dagen hvilket for vores vedkommende svare til æg fra ca 5-6 høner, på en periode på 1-2 dage. Det syntes jeg var et temmelig markant fald over så få dage.
Kan det virkelig passe at så mange høner kan starte fældning nøjagtig samtidig?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:52 »
Kan det virkelig passe at så mange høner kan starte fældning nøjagtig samtidig?

Sandsynligheden taler ikke for det, men det kan dog lade sig gøre.

Har du observeret nogen tegn på sygdom, som feks hoste, nysen eller lignende? Det kunne også forklare en så brat nedgang i antallet af æg.

Og velkommen til forøvrigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #9 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:55 »
fra høns går i fældning, til de lægger æg igen, hvor længe går der der ?

Mine gik fra 7-10 om dagen ned til 1

Jeg har gennem den sidste 1 ½ måned kun fået en sølle æg om dagen og det er fra 17 høns :-(

jeg fodre med alt godt fra haven, tilskudsfoder, og hvede, så hvad mere mener hønsene de mangler

Offline Tass

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:08 »
Sandsynligheden taler ikke for det, men det kan dog lade sig gøre.

Har du observeret nogen tegn på sygdom, som feks hoste, nysen eller lignende? Det kunne også forklare en så brat nedgang i antallet af æg.

Og velkommen til forøvrigt.

Har umiddelbart ikke observeret nogen form for sygdom. Alle hønerne suser rundt i haven og på marken (de er ikke længere lukket inde på fuldtid men kommer ud til frokost) så umiddelbart tror jeg ikke de er syge.

Tak for velkomsthilsnen :)

Kan det på nogen måde have nogen måde have noget at gøre med at vi nu har fået kyllinger som også går rundt i hønsehuset (dog i et mindre bur på knap 2 m2)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:14 »
Jeg ville ikke tilskrive kyllingernes tilstedeværelse som en mulig årsag.

Og da nedgangen kom så pludseligt, tror jeg heller ikke det har med foderet at gøre. Jeg ville dog anbefale at give tilskud af æglægningspiller under alle omstændigheder på denne tid af året. Selvom hønsene kommer ud i have/på mark er det nok efterhånden begrænset hvad de kan finde af spiseligt i naturen med et ordentligt næringsindhold.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:57 »
Minne høns har gjort det samme som dine. Jeg har omkring 35 høns pt, hvoraf de 16 "burde" være i æglægning... Men for ca. 14 dage siden, begyndte de pludselig at lægge ganske få æg. Jeg er vant til at få mellem 9 og 14 hver dag. En dag kom der kun ét! :D Nå, men jeg gav dem også lys for omkring 10 dage siden, og først nu er der begyndt at komme lidt gang i den igen. Nu får jeg 6-7, hvis jeg er heldig.

Det har efter min ydmyge mening, noget at gøre med, at det er begyndt at blive koldt! Hvor meget lys giver du dem? Hos mig, tænder lyst kl. 4 om morgenen, og så er det tændt, til det bliver lyst uden for. Pointen med lyset er jo, at de skal spise mere, så de derved har mere energi osv., til at lægge æg. Derfor er det (igen -efter min mening) vigtigt, at deres foderautomat er fyldt op, så de kan begynde at spise, når lyset tændes :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2011, 21:07 »
Det kunne meget vel være pga den noget lavere, især, nattemperatur.

Mine begyndte at æde usædvanligt meget for ca 14 dage siden, og det er jo for bedre at kunne holde varmen.

Ægmængden har været utilfredsstillende siden fældningen begyndte, men nu kommer der da fra 3 til 6 æg om dagen. En Brahma der ellers troligt lagde et æg om dagen har så lige valgt at lægge sig skruk. Typisk. Men hun får nu ikke noget at 'arbejde' med i denne omgang. Det må vente til det nye år.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 24 Oktober , 2011, 08:18 »
Har du tjekket for utøj?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk