Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mon jeg får æg i år?  (Læst 1285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lis V

• Passiv bruger
Mon jeg får æg i år?
« Dato: 17 Oktober , 2011, 19:12 »
Følgetonen om mine Australorps....
Jeg ventede 52 dage på det første æg, nåede at få 6 æg på 8 dage, så bed ræven den voksne æglæggende høne. Den har ikke lægt æg siden, tænker at den måske heller ikke kommer til det. Såret med maddikerne sad skråt over kloarken og den kan have fået varige skader. Den kan også være sart og var jo 52 dage om at vænne sig til flytningen.
De næste høns er hhv. 24, 26 og 30 uger, de lægger heller ikke æg.... Mon der kommer æg i år? Jeg læste mig jo til at de var rimelige stabile æglæggere, meeeeeeen der er jeg dælme ikke helt enig. De har to vinduer i huset og der er altså rimeligt lyst tidligt.
De er noget mere flyvske og nervøse efter ræveangrebet for halvanden måned siden. Det er ikke tillidsfulde høns, men høns på vagt som flyver ved den mindste vind eller fuglekvidder.

Nå, der jeg egentlig vil hen...; bliver det nogensinde en harmonisk flok, finder de ro igen, bliver de trygge ved mig igen (fodrer med godter og livretter hver dag), vil de altid kunne huske ræveangrebet og at jeg fangede hønen for at rense dens sår?
Jeg er naturligvis ærgerlig over de manglende æg, men tænker da også, at de ikke helt opfører sig som glade høns...  Har i et svagt øjeblik tænkt om de kunne få det bedre et andet sted og starte forfra, men tænker også at tiden måske kan kurere dem. Dog synes alle tiltag fra min side at være forgæves.

Nogen der har nogen ideer.... Ønsker mig glade og æglæggende høns :-[
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Mon jeg får æg i år?
« Svar #1 Dato: 18 Oktober , 2011, 11:29 »
Giv tid Lis - selvom det er svært. ;)

Dine høns på 24-30 uger må være lige op over. Hvordan er deres kamfarve? Højrød kam = snart æg.

Hvis du har mulighed for det så forlæng evt dagen med et par timer ved at give dem lidt lys.

Hvis du fortsætter mig hyppige besøg i hønsegården med masser af guf skal de også nok blive mere tamme. Men de har da uden tvivl fået sig en ordentlig forskrækkelse, så det tager tid at komme sig over. Jeg synes det hjælper på ikke tamme høns at sætte dem sammen med nogen der er tamme. Så viser de tamme lige som vejen til at man ikke er farlig, så går det lidt hurtigere. Men derudover så har mine australorps heller aldrig været dem der nemmest bliver tamme, men de er fantastiske høns alligevel. Så i stedet for at udskifte flokken kunne du jo overveje at supplere med et par stykker af en anden race fx orpingtoner - meget nemme at gøre tamme, men superæglæggere er de altså ikke - og slet ikke om vinteren hvis ikke de får lys.

Med venlig hilsen Heidi

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2011, 11:51 »
Jeg er i hønsegården hver dag ved 17-tiden, for at kalde alle gokkerne hjem fra skoven og marken.
Jeg har en dåse med en billig vildtfoder-blanding om jeg ryster mens jeg kalder. På den måde lærer de min stemme at kende og får koblet den sammen med guf/slik og bliver tamme.
De får en håndfuld spredt på jorden og så tilbyder jeg dem også foder af min hånd. Nogen af dem tager fra hånden og andre tramper rundt ovenpå mine fødder for at få guf.

Jeg har lavet en lille (og meget dårligt optaget ::)) video af hvordan jeg kalder på dem.
http://www.youtube.com/watch?v=Wii6c4sdoFo
« Senest Redigeret: 18 Oktober , 2011, 11:58 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2011, 12:46 »
Hvad fodres der med ? og hvor meget ?

Har du tjekket for utøj ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Oktober , 2011, 16:39 »
Hej alle og tak for svar.

Jeg fodrer med æglægningsfoder, hvede og lidt byg, en anelse fra køkkenet, men de er kræsne. De er i haven hver dag hvor de spiser græs mm...

De kommer skam når jeg kalder og spiser også enkelte ting fra hånden, men kun ting hvor de ikke direkte skal i kontakt og kan hugge en bid og løbe. Hvis jeg bare drejer hovedet en lille smule, flyver de afsted. Samtidig flyver tre af dem jævnligt over hegnet, hvis jeg går forbi uden at give dem lækkerier...

Jeg har tjekket afføringen, den ser normal ud. Kan ikke umiddelbart se noget der ligner utøj.
Desværre ser det ud til at den ene af de smås ene øje er en anelse hævet i dag. Det betyder at jeg endnu engang skal fange en med hvad der hører til af panik. De yngste er de mest følsomme...

Synes vist bare at det er lidt svært at være nybegynder :-\
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 19 Oktober , 2011, 18:31 »
Hvad foderet angår ville jeg helt sikkert droppe hveden... den har i hvert fald været synderen her hvad æg hos australorperne angår. Af hvede bli'r de fede, og fede høns gi'r ingen æg.

Jeg blander ½havre ½byg, og det blander jeg så 1-1 med tilskudsfoderet. Så fik jeg æg...

Jeg håber du får ro på flokken med tiden, og hvis ikke er der masser af rolige opstartende æglæggere derude i landet pt. og måske plads i din fryser til dem du ikke kan få tillid til. Det er bare sådan jeg gør her... i min verden skal det være en fornøjelse at gå ud til sine dyr  ;) (læs:ikke en bekymring)

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Oktober , 2011, 18:36 »
 /o Skifter straks foder og ser hvad der sker, de er nu ikke fede at se på, meget  kønne og harmoniske, men det skal da prøves.
Og, jeg tænkte også lidt som dig mht. fornøjelse kontra bekymringer...
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 19 Oktober , 2011, 18:58 »
Man kan ikke nødvendigvis se eller mærke om en høne er fed... før man får fjerene af den  ::)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 19 Oktober , 2011, 19:08 »
Lis, hvis du skal fange en høne, og det ikke er akut, vil jeg anbefale, at du venter til mørkets frembud, når de er gået på pind, så kan man nemt og uden stress tage dem fra pinden, gøre hvad der skal gøres og sætte dem tilbage igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Oktober , 2011, 19:24 »
@ Marianne

Det ligner godt nok et bygkorn den har.... Jeg kigger på den i morgen og så må jeg ellers se om jeg kan kravle på alle fire ind efter den til aften. Mit hønsehus er nemlig ikke sådan et man kan gå ind ;)
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline anita hansen

• Bruger
  • Ælsker mine høns.
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2011, 07:29 »
Hej Lis.

Jeg startede med 1.3 laksefarvede dværg wyandotter sidste år, og troede også at jeg nu rigtig skulle til at hygge om dem. Men endte egentlig i den samme situation som dig, dog uden den historie med ræven. De løb for livet hver gang jeg nærmede mig hønsegården, og flaksede vildt omkring når jeg kiggede ind i hønsehuset. Må sige at jeg var ved at miste modet, for det var ikke det jeg havde forestillet mig.

Min mand og jeg var så på et marked her i efteråret, hvor jeg forelskede mig i et par (troede jeg) lys sussex damer, det viste sig så at være haner begge 2. Manden købte dem til mig og de var så tamme at jeg kunne og stadig kan gå tur med en siddende på hver skulder, det har hjulpet på mine dværge, så bare jeg viser mig i haven, så står de og strækker hals for at gøre opmærksom på at de altså godt lige vil have lidt godt.

Så nu har jeg en glad lille flok, hvor man skal passe på hvor man går, for ellers kan man komme til at træde på en af dem. ;D

Så vil da mene, at hvis du har plads og mulighed for det, så find dig et par tamme høns, der kan vise de andre at du ikke er farlig. Det med æggene skal nok komme.

Håber du kan bruge det til noget.

Venlig hilsen Anita.
Ejer af : 1-2 stor kockin i gul. En kylling udruget på mit arbejde på en friskole. 2 pony vallakker.

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 November , 2011, 21:59 »
Så er miraklet sket. Den "gamle" høne som var 52 dage om at lægge det første æg her hos mig, som ræven så bed og som så har fældet, er begyndt at lægge æg igen. 5 æg på 5 dage. Og det bedste er, at den er fuldstændig sig selv igen, som ved et trylleslag.... Nu kan de unge høner da smugkigge, hvis de skulle være i tvivl om hvordan man lægger et æg... De står alle fire uden for lemmen og venter på æggemutter, mens hun er inde i kassen. Det ser altså sjovt ud som de står der og tripper og ikke kan finde ud af at fortsætte det de var i gang med *o *y
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer