Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns bliver vakkel benet efter et stk tid  (Læst 8664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hobby farmer

• Passiv bruger
  • 6 høns-20 kyllinger-1hest-1hund-4katte-2pytonslang
Mine høns bliver vakkel benet efter et stk tid
« Dato: 03 Oktober , 2011, 11:25 »
Hej allesammen, og tak for et fantastisk forum.
Jeg ville meget gerne be om jeres hjælp med et problem
Vi har 15 høns, som vi selv har klækket, og de er generalt friske, men vi har nu mistet 2 og er ved at miste en 3.
Symptomet er at de simpelhen bliver vakkel vorn og til sidst falder sammen, med begge ben strukket ud til den en side, og ligger med vingerne som støtte, derved kan de ik drikke og spise uden vores hjælp.
Jeg har lidt på fornemmelsen at dette kan ha at gøre med at de måske ik har fået nok kalk siden starten?
dette er vil ikke en virus vel?
Skal man kunne redde dem via at give dem lidt startfoder(indholder jo masser af kalk og skaller)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Mine høns bliver vakkel benet efter et stk tid
« Svar #1 Dato: 03 Oktober , 2011, 11:49 »
Hvor gamle er de?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Hobby farmer

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2011, 12:25 »
De er ca en 3-4 mdr gamle

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2011, 12:29 »
Lyder meget mærkeligt...Hvilken race er det? Tænker på om de kan være overvægtige?
Mand og 3 børn

Offline Hobby farmer

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2011, 13:02 »
Jeg tro ik de er over vægtige, det er en Hede-mora race (vi bor i midt sverige) men vi har haft høns før, og de var stadig samme vægt/størrelse som dem vi har nu, det er desværre også sån at der er forskellige størrles på de 3 som er/var ramt af det her, men det virker bare meget mærkeligt, jeg kan tilføje at efter jeg snakket med den bedre halvdel derhjemme kan jeg tilføje at de for en slags "spassmere" i benen når de ligger sig!
Jeg har tænkt mig med noget kyllinge foder for at se om det er vitamin/tilskuds brist som fejler.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2011, 13:40 »
Mystisk ???

Her må vidst en mere erfaren på banen.....
Mand og 3 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 Oktober , 2011, 15:53 »
Mit bud er desværre også hønselammelse....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Oktober , 2011, 15:54 »
Jeg tænkte det samme, mne da jeg aldrig har set det ville jeg ikke skrive det.....men desværre tror jeg ogå at det er lammelse.
Mand og 3 børn

Offline Hobby farmer

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2011, 21:50 »
Hej allesammen!
Det er med sorg i skriften jeg skriver at vi har fundet ud af hvad fejlen er, heldigvis er det ik lammelse, det er fodret vi fik, det var ik nok kalk og skaller i det, vi har nu læst indholdet i det, og for opstart kyllinger har der været i underskud, forba**et forhandler, skulle da tro at de havde lidt mere forstand på sån, jeg undersøgte dem i ledene i fødderne, og de er meget gummi agtige, vi har starte dem op med lidt kalk og skaller fra æg, og giver dem lidt ymer med lidt godt, for derved at håbe at de kan klare sig, håber virkelig det går, jeg bo så langt op i sverige at vi snart ser fru vinter og hun byder på -40 grader i 4 mdr ud af de 7 mdr hun er her, så vi krydser for at vores held er med os, for det er nogen kanon flotte høns vi har fået frem :-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 05 Oktober , 2011, 22:30 »
Jeg tror du bedrager dig selv nu i et håb om at det evt kunne skyldes foderet.

Mange landmænd fodrer udelukkende med korn til deres høns uden at opleve det samme. De første år jeg havde høns gjorde jeg ligeså. Uden at have tilsvarende problemer.

Så, uden at skulle male fanden på væggen, tror jeg du skal holde godt øje med resten af flokken af høns, da der er en ikke uvæsentlig sandsynlighed for at det er Mareks (hønselammelse) som også andre skriver.

En lille opmuntring i den forbindelse er at det ikke nødvendigvis er hele flokken der dør af det. Jeg fik det i et hold kyllinger og mere end 50 % overlevede.

Men lad os høre hvordan det går fremover og jeg  *k for et godt slut resultat.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Oktober , 2011, 22:45 »
Det lyder 100% sikkert som mareks (hønselammelse). Hvis de havde mangel på kalk så ville de humpe rundt og ville stadigvæk kunne rejse sig op hvis man jagede lidt med dem. At de ligger med benene strittende ud til den ene side og støtter med vingerne, har (i min verden) ikke noget med kalk mangel at gøre.

Men som pilegaarden skriver så kan det godt være at der ikke er flere der får symptomer. Det kan også være at hovedparten bukker under. Det er ikke til at sige.
Som en lille trøst så kan jeg da fortælle dig at mareks findes i næsten alle hønsegårde. Det er bare ikke alle steder at det bryder ud og nogen racer er meget mere modtagelige end andre.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 05 Oktober , 2011, 22:51 »
Helt enig: hønselammelse! I øvrigt skal fodled jo være gummiagtige. Om der så er en sammenhæng mellem ernæringstilstand og Mareks véd jeg ikke. Har selv haft det blandt Maran-hønniker, der gik sammen med en del Araucanaer. Det gik kun ud over Maranerne (fodbefjering?).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 05 Oktober , 2011, 23:13 »
Mange af de sygdomme som hønsene rager til sig findes som kim i naturen (luftbårne eller i jorden osv). Er hønsene svage rager de sygdommene til sig. Lidt groft sagt.

Men det er jo lidt som det man efterhånden, i spøg, siger om det danske sygehusvæsen. Det kræver sgu et godt helbred at overleve en indlæggelse. Det der grundliggende er problemet, er at, hvis man (hønsene) har et svækket immunforsvar, så samles sygdomme lettere op.

Så jo, vi må nok konkludere at der også er en sammenhæng mellem ernæringstilstand og udbrud af sygdomme.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hobby farmer

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 Oktober , 2011, 22:22 »
Mange tak for jeres svar og interresse, jeg hold stærkt øje med dem i øjeblikket, og det er sån af en af de "svage" er faktisk blevet bedre nu, men det kan måske ha noget at gør med at de for lidt bedre fodre med energi, jeg håber da ik det er hønse lammelse.
Men hvis det er, skal jeg sanitere mit hønse hus?