Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtehøns, kom med ideer.  (Læst 6984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Slagtehøns, kom med ideer.
« Dato: 02 Oktober , 2011, 11:36 »
Jeg skal have slagte mine kyllinger omkring juletid og skal derfor snart til at tænke på hvad jeg skal have i stedet for.

Jeg har sussex i tankerne men er lidt bange for at de ikke bliver store nok. Vi er trods alt 5 i familien så der skal være godt med kød på dem.
Jeg tænker også på Scan Labell...
Jeg har rugemaskine så en skrukhøne er ikke nødvendig, men det kunne være lidt sjovt hvis det de også kunne skrukke så jeg ikke behøvede at starte den op men lod dem klare det selv.
Jeg vil gerne kunne slagte 2-3 gange om året så kyllinger skal også vokse med en rimelig hastighed, så nu må i meget gerne komme med gode ideer til hvad jeg skal have i min hønsegård.
« Senest Redigeret: 02 Oktober , 2011, 11:57 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

• Bruger
Sv: Slagtehøns, kom med ideer.
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2011, 12:12 »
Nu har jeg bestilt 5 Scan labell daggamle kyllinger så må jeg se hvordan de er.....uhhhh kyllinger igen, igen.... :-* :-*
- så nu må jeg i hønsehuset og se hvordan jeg kan indrette et kyllinge aflukke....
Mand og 3 børn

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2011, 13:58 »
Dejligt m kyllinger! Da jeg undersøgte alt dette m slagtehøns der også var gode æglæggere, fandt jeg frem t Australorps! Men jeg synes også jeg har set skriverier om at Maran skulle have samme kvaliteter. God fornøjelse!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2011, 18:28 »
Scan labell er det race høns eller hybrider eller hvad. Jeg har aldrig hørt om dem, hvordan ser de ud?
Venlig hilsen
Eva

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2011, 18:43 »
Det er hybrider....
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2011, 18:45 »
SCAN LABEL er en stor og robust høne, og en særdeles god æglægger. Hanerne er velegnet til slagtning.
De er hvide...

Didde fra forum viser nogen gode billeder af dem på hendes hjemmeside.
Mand og 3 børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Oktober , 2011, 18:51 »
Jeg købte selv i foråret de her traditionelle industri slagtekyllinger af "arten" Aviagen Ross (købte dem af en kyllingehal). Jeg har været så ovenud tilfreds med dem. Stille og rolige, særdeles tamme, nuttede, hurtigt voksende, flotte (af den slags at være). Og de har på mellem 12 og 16 uger vokset sig til en slagtevægt mellem 2500 og 3600 gram. Det skal lige siges, at de i starten plus i slutningen havde konstant adgang til foder, men meget af tiden brugte de faktisk på at løbe rundt på 1000 m2 græs og bare hygge og selvfølgelig at spise en masse græs. Jeg kan kun anbefale dem. jeg fik dem en uge gamle og ingen døde eller blev dårlige i benene. Når foråret er på vej igen, vil jeg gøre ALT for at opstøve rugeæg eller bare købe dem daggamle igen på trods af min dejlige rugemaskine  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Oktober , 2011, 18:56 »
Scan Labell er også en slagtekylling, og jeg glæder mig til at se hvad de er for nogen. Håber at kunne slagte dem til jul sammen med de andre.
Mand og 3 børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Oktober , 2011, 19:04 »
Jeg har godt læst om Scan Labell, men fandt aldrig helt ud af, hvor jeg kunne købe rugeæg  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2011, 19:05 »
ok tak for hurtigt svar ;).

De lyder til at være lige så gode som Australorps, der  osse er godt til æg, vokser hurtigt til en god slagtevægt og hanerne er særdeles store og velsmagende.

Altså jeg har det lidt svært med hybrider, men enhver må jo have lov til at holde de høns der passer til ens behov  ;)

Venlig hilsen
Eva

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Oktober , 2011, 19:14 »
Altså jeg har det lidt svært med hybrider, men enhver må jo have lov til at holde de høns der passer til ens behov  ;)

Sådan havde jeg det også i starten, men er egentlig blevet omvendt.. Hvorfor er det lige, at der er noget galt med hybrider?  ;D
Mette

• Bruger
« Svar #11 Dato: 02 Oktober , 2011, 19:28 »
Jeg synes sådan set heller ikke der er noget galt med hybrider, for i bund og grund er de jo egentligt bare blandingshøns.

Lige som man avler efter en bestemt størrelse, farve osv. når man snakke racehøns, avler man her efter størrelse men i stedet for farve så æg.
Det jeg har noget i mod er måden de bliver holdt på i industrien, i små burer eller for lidt plads. Når en hybridhøne komme hjem i private hænder og bliver have/hyggehøne så går der ikke mere end en lille månedstids så har ur-instinkterne taget over og de begynder at skrabe, sandbade osv. og opføre sig som "almindelige" høns.

Hos mig vil de blive hygget og nusset om lige som alle de andre indtil de skal videre til fryseren. Jeg har hele tiden haft i tankerne at jeg vil opdrætte til fryseren, men de vil alle blivet nusset om ind til da.
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #12 Dato: 02 Oktober , 2011, 19:36 »
Mand og 3 børn

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Oktober , 2011, 19:38 »
Det er et valg den enkelte må tage, ligesom så mange andre valg, eks. økologisk ikke økologisk mad osv.

Jeg bryder mig bare ikke om at de i den grad er indavlet til at lægge æg, eller lave slagtekroppe på rekord tid.

Jeg er klar over at de hybrider der bor i et lille hønsehold har det 10.000 gange bedre end dem i fabrikkerne.

Der er bare så mange racehøns der kan yde mange æg og godt kød.

Venlig hilsen
Eva

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Oktober , 2011, 19:54 »
Det jeg har noget i mod er måden de bliver holdt på i industrien, i små burer eller for lidt plads.

Jeg kunne ikke være mere enig!! Jeg har nemlig ikke noget imod industridyr - men rigtig meget imod måden, de bærer sig ad i industrien!!!
Mette