Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP, jeg vil gerne ha høns...  (Læst 3025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja82

• Passiv bruger
HJÆLP, jeg vil gerne ha høns...
« Dato: 01 Oktober , 2011, 15:06 »
Hejsa.  ;D
Min familie og jeg er lige flyttet fra djævleøen til dejlige Fyn..
Det hus vi er flyttet ind i er vi så heldige at der er en lille hønsegård samt to isolerede rum til dem.. Dog er det ikk i pæn stand så der skal sættes nyt tråd op og nusses lidt..

Men sagen er den at vi gerne vil ha høns, men er helt på bar bund om hvordan man holder dem ?
Er der en her der kan hjælpe ??
Vi skal ikk ha kyllinger, kun lækre æg mellemstore klasse.. INGEN hane...
Jeg vil ikk ha "alm" høns, jeg ku godt tænke mig nogle spraglede og pæne farver...
Så hvilken race skal man vælge ? hva skal man ha til foder og drikke strø og bunddække ? rugekasser ?? hvilken slags pind skal de sidde på ? har hørt at rundstokke er noget værre skidt.
hvilken slags foder ? og må de få mad affald så som salat, gulerod og kartoffel skralder ?
Og hva med rotter  :o

Håber der er en eller flere der kan hjælpe os da vi gerne vil igang  ::)

Venlig hilsen
Tanja Graversen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: HJÆLP, jeg vil gerne ha høns...
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2011, 15:30 »
Du må gerne se på min hjemmeside, der står både noget om pasning og også noget om forskellige racer.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2011, 15:44 »
Du skal ikke regne med at de vil spise gulerødder og kartoffelskræller. Til gengæld er de vilde med tørt brød, rester af ris, pasta, kogte kartofler og grøntsager og kød- og fiske rester. Men alt det er kun ekstra. Æglæggende høns skal have æglægningsfoder og korn i form af byg, hvede, havre, majs m.m.
Du må da gerne komme forbi og se på mine høns. Jeg bor på midtfyn. Så kan du jo få en forestilling om hvordan det ser ud "live".  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2011, 12:32 »
Velkommen på forum, Tanja :D
Prøv at låne "Den store hønsebog" af Jørgen Liljesøe på biblioteket, og kik dig så i øvrigt rundt her på forum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2011, 13:02 »
Velkommen til forum /o

Det første du selvfølgelig skal have på plads er pladsen hvor du skal have hønsene henne. Du skal beregne ca. 1/2 kvm hus pr. høne/hane og ca. 2 kvm gård pr. høne/hane.

Som bunddække i huset kan du f.eks. bruge sand. Det er nemt at rive hønsenes klatter sammen på. 5 cm er fint. Ude i gården kan du lade det være som jorden nu er eller du kan strø flis, halm eller lignende ud. Læg endelig ikke fliser for høns elsker at skrabe og finde guf på den måde. De skal også have et sted hvor de kan sandbade.

Redekasserne kan være mange ting. En klodskasse, en æblekasse, en fin indkøbt redekasse osv. Nogen fra forum bruger også et kattetoilet med tag på. Bare de er nemme at komme til og står mørkt så skal hønsene nok bruge dem.

Til siddepinde kan du bruge reglar med den brede side op/ned ad. Høvl evt. lige kanterne af så hønsene bedre kan få fusserne rundt om dem. Når høns sidder og sover på pindene hviler de brystkassen på pindene samtidigt så derfor skal den brede side hver op/ned.

Hvis du vil starte ud med voksne høns køber du hønse-fuldfoder. Det er et foder der indeholder alt som de kal bruge. Du kan også købe et tilskudsfoder men så skal du blande det med hønsekorn, som er en blanding af forskellige kornsorter. Du skal så selvfølgelig også have noget at give hønsene foder og vand i. Det kan alt sammen købes i en foderstofforretning som f.eks. Land og fritid.
Foder og vand skal helst gives under tag da der ellers kommer vilde fugle til og det kan sprede sygdom i flokken. Jeg fodre inde i huset og har hængt beholderne op i en snor. På den måde kan hønsene heller ikke svine med maden.

Hvad høns vil spise af skræller og andre ting fra køkkenet er meget forskelligt. Nogen elsker kartoffel og gulerodskræller mens andre ikke vil rører det. Så der må du prøve dig frem og se hvad dine vil spise.

For at undgå at tiltrække skadedyr om rotter og mus skal du sørge for at hønsene spiser det op som du smider til dem på jorden. Gør de ikke det skal det fjernes.

Høns i mellemklassen som er rolige kunne f.eks. være Wyandotter, de findes i mange farver: http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=52
« Senest Redigeret: 04 Oktober , 2011, 13:12 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn