Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: så hold dog op igen!  (Læst 7258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
så hold dog op igen!
« Dato: 01 Oktober , 2011, 08:32 »
E´n af mine silkehøns er skruk!
Nu har den ligget på reden i over en måned, og forlader den kun, hvis jeg "smider" den ud i hønsegården. Og
2 minutter efter, er den igen inde på reden.
Den har ikke og har ikke haft æg at ligge på!
Hun reagerer stadig som en skruk høne, når jeg løfter hende af reden!

spørgsmål!
Er det normalt at de bliver ved med at ligge på reden så længe?
Hvor lang tid efter skruk perioden går de typisk i æglægning igen?

God "efterårssommer" hilsen til jer alle
Poul
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline Rudy

• Bruger
Sv: så hold dog op igen!
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2011, 09:18 »
Mange af de rigtig rugelystne racer, bør "afskrukkes" hvis de ikke skal bruges som rugehøne.
Et lidt mørkt (skal kunne at at æde/drikke) og køligt i nogle dage, hjælper gerne.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2011, 10:30 »
Der er en beskrivelse et eller andet sted herinde om afskrukning.
Det går ud på at anbringe hønen under en sort spand, uden mad og drikke, lad hende sidde der hele dagen og luk hende kun ud til en ganske lille tur pr dag. Det tager nok et par dage.
Måske er det synd, men det er også hårdt for en høne at bruge al energi på at ruge en måned, hun må da være ret afpillet og tynd.
Venlig hilsen
Eva

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2011, 10:38 »
"Nogen" siger at man skal placere en spand over skrukken og kun lige slippe den fri for at æde og skide en gang i døgnet. Efter et par dage skulle den være afskrukket.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2011, 10:41 »
Sådan en silke har jeg også. Jeg er ved at være lidt bekymret for hendes tilstand.
Hun har endda fået lov til at ruge 6 blomster kyllinger ud !!

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2011, 11:45 »
Jeg har sommetider oplevet, at hvis man håndterer skrukhønerne, ved at vende bunden i vejret på dem og tjekke for utøj, give dem et pust utøjsmidel i måsen og under vingerne, mens de hænger med hovedet nedad, eller ved at give dem et bad ( ikke med hovedet nedad  ;D) så glemmer de at være skruk, men det er jo ingen sikker metode, men et forsøg værd, og så får man jo samtidig udrydet evt. utøj, efter den lange ligge periode.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

pylle pylle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2011, 12:47 »
Ja undskyld jeg siger det.. men jeg syntes den metode med under spanden uden vand og mad et par dage er dyremishandling! Et dyr SKAL have adgang til frisk vand og mad!! Kan ikke forstå hvorfor nogen syntes det er okay at bruge den metode. Og er der overhovedet nogle beviser for at den virker?

Jeg har lige haft en skruk silke liggende i 45 dage.. og til sidst gav hun op og gik af reden.. noget sur over at der ikke kom kyller. Jeg har endnu ikke hørt om skrukker der er faldet døde om af at skrukke.. men nu er jeg selvfølgelig heller ikke den mest erfarene hønseejer.

Håber ikke mit indlæg bliver taget for alt for surt opstød.. men.. jeg forstår bare ikke den metode.. Syntes det er synd! og i mit hoved er det altså dyrmishandling.

thorleif

• Gæst
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2011, 13:07 »
Nogle isbider i en plastikpose under hende, det rekker ofte med 10 minutter. Silkies er ofte lidt verre end mange andre racer.

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
« Svar #8 Dato: 01 Oktober , 2011, 13:12 »
Tak for jeres svar.
den der med spanden, er nok heller ikke lige mig. Men efter at have skrevet mit indlæg, kom jeg i tanke om leksikon, og der står der lidt om mulighederne.
så i dag, da jeg alligevel havde rengøring i hønsehuste, blev hun smidt ud i hønsegården, og hullet bleve lukket.
Jeg har fjernet hendes redekasse. Efter et par timer har jeg lukket op til hønsehuset igen. Skruk damen har været inde og lede efter redekassen, været henne og afprøve en anden rede, hvorefter hun gik ud i hønsegården igen. Nu har hun været sammen med de andre høns i flere timer, så jeg satser på at hun er ved at komme til "live" igen
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

pylle pylle

• Gæst
« Svar #9 Dato: 01 Oktober , 2011, 15:59 »
Thorleif: Hvad er isbider?? Isterninger eller hvad?? ??? ;)

Det lyder spændende Poul.. Altså luk for reden.. Mærkeligt at hun ikke bare lagde sig et andet sted??

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Oktober , 2011, 16:13 »
En anden mulighed end den sorte spand, er et lille bur med trådbund... Det ver et gammelt husråd som virker  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 04 Oktober , 2011, 12:36 »
Ja undskyld jeg siger det.. men jeg syntes den metode med under spanden uden vand og mad et par dage er dyremishandling! Et dyr SKAL have adgang til frisk vand og mad!! Kan ikke forstå hvorfor nogen syntes det er okay at bruge den metode. Og er der overhovedet nogle beviser for at den virker?

Jeg har lige haft en skruk silke liggende i 45 dage.. og til sidst gav hun op og gik af reden.. noget sur over at der ikke kom kyller. Jeg har endnu ikke hørt om skrukker der er faldet døde om af at skrukke.. men nu er jeg selvfølgelig heller ikke den mest erfarene hønseejer.

Håber ikke mit indlæg bliver taget for alt for surt opstød.. men.. jeg forstår bare ikke den metode.. Syntes det er synd! og i mit hoved er det altså dyrmishandling.
Tja, 1-2 dage under en spand, hvor hønen får lov til at besørge, spise og drikke morgen og aften eller 45 dage i en redekasse hvor den render af reden én gang i døgnet for at besørge, spise og drikke.
Så kan man jo diskutere, hvad der er mest nænsomt for hønen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Oktober , 2011, 14:33 »
En af mine Orper har lagt skruk siden sidst i august. Enli generer det mig kun når hun skal flyttes hver dag når jeg henter æg.

Men har for en uges tid siden prøvet "den sorte spand", i 2 dage.. Det virkede fint hele den eftermiddag hvor hun blev lukket ud, men sidst på eftermiddagen gik hun ind og lagde sig på reden igen.. hun ligger der stadig..

Hun giver åbenbart ikke op,- så nu får hun lov at blive liggende,- og jeg skubber hende ud dagligt for at hente æg. Så må det være sådan!  *s
Anja Østedgaard

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 04 Oktober , 2011, 14:59 »
Spandemetoden virker hurtigst og bedst, hvis man bruger den umiddelbart efter at hønen har lagt sig.
Jeg har også sommetider holdt dem lukket inde i det ene stammerum UDEN redekasse og med adgang til hønsegård i nogle dage, det har også virket.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline regitze

• Passiv bruger
    • vampyrpingvinen galer
« Svar #14 Dato: 04 Oktober , 2011, 22:38 »
silker skrukker gevaldigt villigt og det er vildt hyggeligt i sæsonen og ikke så hyggeligt, når den er gået på hæld.

jeg går også ind for 'spand-metoden' udenfor sæsonen, selvom den kan lyde barsk.
men, som Marianne skriver, vil jeg også hellere få en uhensigtsmæssig skruk afskrukket over 24 - 36 timer end risikere, at hun skal være i opslidende, forgæves trance i over en måned.

en superstædig skruk fra foråret 10 lever endnu, og det kun fordi jeg er så blødsøden. men det var hende, der overbeviste mig om at spanden var at foretrække.
hun lå i 6 uger sidste vinter og voksede simpelthen nedad og er trods sine halvandet år i dag på størrelse med en 8ugers kylling, er blevet totalt pip i pergamotten og har ikke lagt æg siden.

jeg sætter dem under en sort balje med det samme på hårdt, tørt underlag og sørger for at der slipper luft (men ikke lys) ind.
de har adgang til vand. men ikke mad.
jeg checker dem morgen og aften. med de stædigste tager det 3 dage. normalt tager det et døgn.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.