Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår skal jeg slagte Scan Label og hvornår kan de reproducere?  (Læst 3327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Friis

• Passiv bruger
Jeg har nu nogle ganske fine haner af Scan Label samt nogle Isa Brown høner, og tænker at se om ikke de kan lave nogle kyllinger... jeg er så ganske grøn ud i dette og maser noget rundt herinde for at blive klogere ;-) Men alligevel er jeg noget i tvivl om hvornår jeg skal hugge hovedet af de her scan Label kræ... de er ca. 16 uger nu og de 2 haner der er imellem er ved at blive rigtige haner... jeg tænker lidt på at beholde den ene og se om ikke han kan være med til en ny generation... men er det først til foråret eller kan man også lave kyllinger nu og hen under vinteren?!
Og hvad er det med slagtetidspunktet og fjerskifte... det er jeg ikke sikker på at jeg har helt styr på!

Er der mon nogen der kan hjælpe mig?! ;-)

Hilsen Henriette

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvornår skal jeg slagte Scan Label og hvornår kan de reproducere?
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2011, 09:43 »
Scan Label og Isa Brown er det der hedder hybridhøns/prokuktionsdyr, jeg ved ikke lige med dine, men der er noget med, at nogle af disse dyr, kan være sterile.
Så mit bud til dig vil være, prøv det, og se om der kommer noget ud af det

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2011, 10:19 »
Jeg vil tilføje til Lars, at hybridhøns jo er blandinger af forskellige racer, så der kan komme mange forskellige resultater ud af en søskendeflok fra samme høne og hane, og ikke alle med lige gode egenskaber.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Friis

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2011, 10:35 »
Ja jeg har også spekuleret lidt i de baner... og tænker derfor også om det bare er spild af energi og om det er bedre måske at købe sig til nogle "rigtige" høns og haner! ;-)
Ønsket for mit vedkommende er helt klart at få godt kød og masser af æg!... det klarer produktionsdyrerne jo fint... men det kunne jo også være mægtig skægt at lave nogle selv!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2011, 10:57 »
Skal man have det optimale ud af "produktionsdyr", skal man have nogen til at lægge æg og nogen til kødproduktion.
Industri en har avlet disse produktionsdyr så de kun er gode til een ting, som de så til gengæld er fantastiske til.
En god æglægger (fra en industri linie) er der ikke meget ved at lave kyllinger på til kødproduktion. Det bliver en ret stor skuffelse. Der er ligesom kun skellet og skind at sætte tænderne i  ;D