Hvis man er bange for høns, så kan jeg klart anbefale Orpington, der jo er ekstremt rolige og 'flinke'. Min søster har altid været hunderæd for høns (ja, faktisk fugle i al almindelighed

)). Efter at have set mine orper lidt an i et par år og opdaget at de ikke laver 'overraskelsesnagreb', flakser op og på anden måde opfører sig truende

, så skete der det i sommers, da vi havde en 22 kyllinger at hun tog mod til sig og spurgte om hun måtte få et 'sæt' - jeg var målløs. Men hun fik 1 hane og 3 høner

og en aftale om at hvis nu det ikke gik så kom hun bare tilbage med dem. De har nu vokset sig store og håndtamme og min søster synes det er så hyggeligt, når de kommer og hiver i snørebåndende og futter rundt og tigger guf. Det er godt nok store Orper, men hun havde det så slemt med fx mine Dværgwyandotter at hun slet ikke turde komme i nærheden af dem. Så Orper kan da klart anbefales som kur mod 'hønsefobi'

. Nå, ja æggene har sådan en pæn lys lysebrun farve.
Store Wyandotter vil jeg ikke anbefale. Man kan altså godt komme ud for nogen der er noget 'hyssede' i det og jeg ved ikke om jeg har været specielt uheldig, men jeg har haft 3 haner efter hinanden, der blev decideret aggresive (2 sølvrandede og 1 sort).
mvh
Mette