Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Australorps vs. Jersey Kæmpe  (Læst 3397 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline claus74

• Bruger
Australorps vs. Jersey Kæmpe
« Dato: 25 ſeptember , 2011, 13:16 »
Står med valget mellem disse to racer til foråret.

Hvad er forskellen på disse racer?

Tilvækst-hurtig/langsom

Foderbehov- hvad enten det bliver den ene eller den anden race, skal de være fritgående.

Æglægning/rugning

Slagtealder som gode store kyllinger

thorleif

• Gæst
Sv: Australorps vs. Jersey Kæmpe
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2011, 13:47 »
Den foerste forskelden er nog at det er meget nemmere at finde nogen Australorps af rimelig kvalitet. end at finde nogen  der er villige til at selge nogle gode Jersey Kaemper. vaer forsigtig med at importere Jerseys ifra Tyskland for tiden, da de haver store problemer med sygdommer nu.

Australorps vogser hurtigst.

I teorien er begge racer ganske flinke at legge aeg, men hvilke stamme (familie) de kommer ifra betyder mere end hvilken race de er.

Australorps er ganske normale at fodre, men Jerseys kan vaere lidt for glupske, og maa begrendses.

Jerseys (synes jeg) er bedst efter nesten ett aar, saa brystet faar tid at udvigles, mens Australorps som oftest er rimeligt slagteklare etter 5-8 maaneder.

Jerseys smager (synes jeg) bedst, men det er ingenting galt med Australorps.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2011, 22:10 »
Jersey kæmper er rimelige æglæggere. Australorps er en rigtig god æglægger /o
Australorps vokser rimeligt hurtigt til og bliver til gode slagtekyllinger som er meget smukke med deres sorte farve. Jerseyerne vokser langsommere og bliver kæmpe og imponerende smukke.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember , 2011, 08:00 »
Begge er rigtig dejlige racer og begge er anerkendte i farverne sort, blå randtegnet og hvid.

Jeg synes nu at Jersey Kæmper er ganske gode æglæggere af store brunskallede æg, men jeg ved forventer heller ikke 5 æg fra 4 høns hver evig eneste dag - 365 gange om året. ;)
Kun i rugesæsonen må de gerne give den extra gas.

Men æglægning er ikke kun et spørgsmål om race, men også et spørgsmål om foder, lys osv........men det er nu en helt anden historie.

Australorpsne har så mange seriøse avlere, så den har sin egen specialklub, så der er en god mulighed for at finde gode dyr til videre avl.

Jersey Kæmpen har DESVÆRRE kun ganske få seriøse opdrættere, så det siger sig selv at de er sværere at få fat på i en god kvalitet (jeg har set mange mystiske dyr, som påstås at være Jersey Kæmper)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26 ſeptember , 2011, 10:20 »
I teorien skal du faa flere aeg ifra Australorps, men det kommer helt an paa hvilken stamme (familje) dine hoener kommer ifra. Det er en Australorp der holder verdensrekorden med 364 aeg paa 365 dage, men det var dengang.... Hvids de Australorps du koeber kommer ifra en stamme der har blivet avlet for udstilling, saa er ofte aeg-produktionen lav, og da der findes veldigt faa avlere der arbejder systematisk med at avle paa de bedste aeg-producenter, er nog ofte fjerpragt flot, men laegging af aeg lavere. Fjer er protein, og hoens med en rigtig flot fjer-dragt er ofte daarlige aeg-producenter, da hoenen vil bruge meget energi for at bevare sine fjer. Det er idag (her i UK, iallefald) nesten umulig at finde Australorps der legger 200 aeg i aaret.  Desverre. Og slig er det med de fledste racer.

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2011, 16:43 »
Jeg forsøgte mig også med blå Australops sidste år.

Jeg var ikke særlig imponeret over deres æglægning, kun æg hver anden dag.  /d
Derfor har jeg skiftet til Gøgespættet Maran. De er pænere og er også bedre til æg og kød. /o

Så hvilken som helst Maran ville jeg tage fremfor Australorps.

Nu kommer der nok nogen efter mig ::)

I teorien skal du faa flere aeg ifra Australorps, men det kommer helt an paa hvilken stamme (familje) dine hoener kommer ifra. Det er en Australorp der holder verdensrekorden med 364 aeg paa 365 dage, men det var dengang.... Hvids de Australorps du koeber kommer ifra en stamme der har blivet avlet for udstilling, saa er ofte aeg-produktionen lav, og da der findes veldigt faa avlere der arbejder systematisk med at avle paa de bedste aeg-producenter, er nog ofte fjerpragt flot, men laegging af aeg lavere. Fjer er protein, og hoens med en rigtig flot fjer-dragt er ofte daarlige aeg-producenter, da hoenen vil bruge meget energi for at bevare sine fjer. Det er idag (her i UK, iallefald) nesten umulig at finde Australorps der legger 200 aeg i aaret.  Desverre. Og slig er det med de fledste racer.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns