Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Underlig høne-adfærd  (Læst 2664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Underlig høne-adfærd
« Dato: 23 ſeptember , 2011, 11:51 »
Hej
Jeg har et "problem" - altså ikke noget alvorligt problem, bare noget jeg undrer mig over:
Jeg har jo 2 høns der går med deres kyllinger, som nu er ca 6 uger gamle. Ingen problemer her - alt går som det skal.

Men nu har jeg en 3´de høne som går rundt og siger fuldstændigt som en skrukhøne, de der små specielle kluk-lyde, og hun puster sig også op når nogen kommer for tæt på.
Hun ligger ikke på æg (HELDIGVIS) og er heller ikke specielt interesseret i kyllingerne. Hun har gjort det nogen dage nu.
Kyllingerne og deres mødre er i en mindre hønsegård inde i den overdækket hønsegård, og har i noget tid nu været lukket ude i den store hønsegård sammen med de andre nogen timer om dagen.

Hvorfor dælen gør hun sådan?? Jeg skal absolut ikke have flere kyllinger (i år i hvert fald) - og jeg håber da heller ikke hun pludselig vil ligge på æg, for det får hun ikke lov til.

Nogen der har et bud???  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Underlig høne-adfærd
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2011, 12:14 »
Jeg har oplevet et par gange, at en ikke-skruk høne opfører sig som en skruk, når er er kyllinger i flokken. Den ene gang jeg prøvede det, prøvede hønen faktisk at lokke kyllingerne til, når hun fandt godter.

Den anden gang var det bare opførslen hun kopierede, men hun var ikke interesseret i kyllingerne, lidt ligesom din. Mon ikke det er fordi, der bliver vækket et instinkt i dem, uden de i øvrigt ved hvad de skal stille op med det ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2011, 12:16 »
Sådanne en høne har jeg også haft her i sommer, og efter en uge med de små kluk lyde bestemte hun sig for at nu var det tid til at lægge sig skruk. <P
Som sagt så gjort, så der hun så i 5 uger i reden uden æg til hun til sidst gav op og blev sig selv igen, heldigvis. :)
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2011, 12:17 »
Sådanne en høne har jeg også haft her i sommer, og efter en uge med de små kluk lyde bestemte hun sig for at nu var det tid til at lægge sig skruk. <P
Som sagt så gjort, så der hun så i 5 uger i reden uden æg til hun til sidst gav op og blev sig selv igen, heldigvis. :)

Uha, Marianne - måske skal du alligevel have flere kyllinger :o ;D
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #4 Dato: 23 ſeptember , 2011, 12:33 »
 :) Tanja det er sådan noget i den retning jeg selv tænkte (og håber) det kunne være.   <Q

Og til trods for Charlotte22´s erfaring, så nej Tanja ikke flere kyllinger her....... i år.  :D

Det er jo snart ved at være alt for koldt til at få kyllinger syntes jeg. Jeg håber det bare går i sig selv igen.  <O
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2011, 12:41 »
Jeg har en araucana, der lagde sig skruk i sidste uge, men hun fortrød heldigvis efter jeg havde generet hende tilstrækkeligt. Nej, ikke kyllinger hos skruk nu, det gider jeg heller ikke ;)

Håber ikke det udvikler sig :)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk