Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen varm velkomst..  (Læst 1220 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

• Passiv bruger
Ingen varm velkomst..
« Dato: 23 ſeptember , 2011, 09:01 »
Hej alle hønsevenner.

Så har jeg igen 19 kyllinger i min hønsebestand..
Men de sidste 2 nye ankomne får ikke ligefrem en varm velkost...  :'(

Har 17 kyllinger gående på 13 uger (både haner og høns), og har igår fået 2 nye høns hjem.
De er omkring 20 uger.

Men de "gamle" kylinger er virkelig hårde ved dem. Først troede jeg hanerne ville hoppe på dem (hvilket de jo ikke har gjort ved nogen af de andre endnu) men det viste sig de simpelthen angreb dem. Og da jeg sad og observerede dem, var det samtlige kyllinger som gik til angreb.

Er det bare her i starten, til de vender sig til dem de vil være så onde over for dem, eller skal jeg skynde mig at aflevere dem tilbage inden der sker skader med dem?

Den flok jeg har er blandingshøns, med både alm. størrelse og dværg høns. De 2 nye er alm. størrelse. Det er kun 3 haner der er større end dem. Ellers er de nogenlunde på samme størrelse med de store høner...

Er der nogen gode råd til mig?

Vil jo ikke have drab i min hønsegård.. Kun ren idyl..  ;D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ingen varm velkomst..
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2011, 09:45 »
Hvis man har sådan en flok som din, der uden nåde håndhæver hierakiet, så ville jeg sætte et hegn op, så de kan gå på hver sin side et stykke tid, så alle kan lære hinanden at kende gennem hegnet, det plejer at tage toppen af balladen når man så lukker dem sammen.
Man skulle jo nødig miste sin plads og ryge lægere ned af rangstigen.

Hvis nogle af de høns du har er industrihøns, kan det være en del af forklaringen, da de kan være meget barske ved nyankomne.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ingen varm velkomst..
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2011, 10:01 »
Du kan også prøve at beskæftige dem med noget andet: strø korn ud i strøelsen, giv dem nogle græstotter med rod (og småkravl) samt en  balle halm at sprede i hønsegården. Nedfaldent løv er også sjov beskæftigelse, evt. med et par håndfulde kattetørfoder i passende størrelse. Eller solsikkekerner......
Men som ina.... skriver, så er det normalt at man forsvarer sin plads i hakkeordenen. Det skal bare ikke blive for voldsomt.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand