Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal have en ny race  (Læst 6290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Skal have en ny race
« Dato: 21 ſeptember , 2011, 13:59 »
Hej
Jeg blev nødt til at aflive alle mine silker for et par uger siden, fordi de havde en eller anden forkølelsesvirus, som de bare ikke kunne komme af med. De havde haft den længe, og nu orkede jeg ikke det mere. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få nogle "rigtige" høns nu. Altså en anden race end silkehøns  :D selvom jeg nu har været meget glad for dem, og det kan da også godt være at jeg ender med dem igen. Hvis jeg skal til at have mere flyvske høns, skal der nemlig laves meget om i gården, og det koster jo lidt. I forvejen skal jeg til at bygge nyt hus  :)
Jeg har tænkt på danske landhøns, og har læst at de er meget hårdføre og modstandsdygtige mod mange sygdomme, men er de virkelig mere hårdføre end f.eks. wyandotter og silkehøns. I leksikon står jo også at silkerne er meget hårdføre. Er der nogen der ved, om der er noget om det?

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
Sv: Skal have en ny race
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2011, 16:07 »
Jag har haft danske landhøns. De kunne flyve næsten som fasaner. De kunne flyve op over tagryggen og derefter langsomt dale ned. Ellers var det gode og pæne høns, og i forhold til størrelsen gjorde de mange æg.
JMO

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2011, 23:02 »
Jamen du skal da ha en ikke-flyvsk race, der også er hårdfør og som ikke er silkehøns.

Er der ikke nogen, der har et  god bud  ???

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2011, 23:24 »
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få nogle "rigtige" høns nu. Altså en anden race end silkehøns 

Hov hov HOV! Silkehøns er da en rigtig hønserace! Var din mund!  :o
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2011, 23:29 »
Orpingtoner? Wyandotter? Orperne er generelt de mest rolige
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2011, 23:51 »
Om et aar eller to vil Johanne svare: "Store Hvide Croad Langshan, jeg har haft mange slags hoens, men ingen som dem". Nu skal jeg snart igang med aa sette isammen fuglerne for nedste aars avl, jeg har aldrig haft saa gode afkom som iaar. Og jeg gleder mig til at lese her paa Forum hvorledes det gaar med dig og dine Store Hvide naar den tiden kommer. Det er slig en fornoeyelse at gaa ind i deres gaarde, og se de majestetiske, tillitsfulde, rolige og meget aktive store hvide fugle kommer imod mig. Haner som hoener. De maa bare opleves, Johanne. Og ved du, jeg har haft 40-50 kyllinger iaar, og ikke mistet en eneste en.

johan10

• Gæst
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2011, 06:31 »
Citér
Hov hov HOV! Silkehøns er da en rigtig hønserace! Var din mund!  

Silkehøns er gode høns, men når jeg skriver "rigtige høns" mener jeg nogen med fjer, men det skulle ikke undre mig om jeg får et par silker igen, for jeg har været meget glade for dem  :)
Citér
Orpingtoner? Wyandotter? Orperne er generelt de mest rolige
Jeg er nok mest til wyandotterne pga. de mange farver man kan få dem i. Måske bliver det dem.
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2011, 06:40 Fra Johan »

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2011, 09:01 »
Her er et forslag    Amrock .

jeg var egentlig på jagt efter Kæmpe Jersey , og lestat var som altid meget hjælpsom , og foreslog ud over KJ at jeg prøvede med nogle Amrock,

som erstatning for Dorkingerne , som jeg har begrænset ( med rævens hjælp)

og det har jeg ikke fortrudt .  Dejlige store rolige fugle , som på trods af at de går 3.3 i samme hus ikke slås , og meget tillidsfulde , jeg er ved at falde over dem, når jeg er på æblerov i hønse gården,

og så æææælsker de dræber snegle , de tager lige så mange som mine , nye moskus ænder.

0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2011, 11:32 »
Mine landhøns er nu ikke specielt flyvske. Men de kan godt. De skulle også være sky m.m. men jeg falder nu næsten over mine, så der er forskel på stammerne, og hvordan man omgås dem. Jeg har ikke haft sygdom hos mine, og de lægger godt med æg og er trods størrelsen rigtigt gode slagtedyr. Jooe, der er mange gode grunde til at de har overlevet så længe i Danmark.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2011, 12:05 »
Ellers skulle du måske prøve med lidt Brahma, Johan

Jeg har tænkt på disse høns i flere år, og først i år her omkring sommertid fik jeg de første, nu har jeg 1.4
Jeg må sige, at jeg er meget glad for dem, de er nemme at ha' med at gøre, meget tillidsfulde, går fint bag en lav indhegning, og skraber ikke alt omkuld, som visse andre racer gør.

Eneste minus er at der ikke kommer så mange æg, specielt ikke om vinteren.
Men de er dæl.... hyggelige..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

johan10

• Gæst
« Svar #10 Dato: 22 ſeptember , 2011, 17:41 »
Citér
Her er et forslag    Amrock .

jeg var egentlig på jagt efter Kæmpe Jersey , og lestat var som altid meget hjælpsom , og foreslog ud over KJ at jeg prøvede med nogle Amrock,

som erstatning for Dorkingerne , som jeg har begrænset ( med rævens hjælp)

og det har jeg ikke fortrudt .  Dejlige store rolige fugle , som på trods af at de går 3.3 i samme hus ikke slås , og meget tillidsfulde , jeg er ved at falde over dem, når jeg er på æblerov i hønse gården,

og så æææælsker de dræber snegle , de tager lige så mange som mine , nye moskus ænder.

Jeg er nu nok mest til de lidt mindre hønseracer, men tak for forslaget.

Hvad med brahma, er de gode til at skrukke og passe kyllinger. Det er i hvert fald et krav til dem. Jeg vil helst ruge kyllinger ud på den naturlige måde endnu.
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2011, 17:43 Fra Johan »

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 ſeptember , 2011, 18:35 »
Det eneste jeg havde at udsætte på landhøns var de fløj over hegnet hele tiden - ca. 1.8m.

Men rolige, smukke høns, som ingen problemer havde med at sidde ude i regn, frost og blæst...

Har anskaffet mig Brahma nu - som også er ganske rolige og helt vanvittigt smukke i min optik.. Jeg er spændt på hvordan de klare vinteren og sådan..

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #12 Dato: 22 ſeptember , 2011, 20:05 »
Thorleif- jeg glæder mig til at se en flok hvide Croads sejle hen over græsplænen næste år ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

• Gæst
« Svar #13 Dato: 22 ſeptember , 2011, 20:10 »
Og jeg gleder meg til at Johanne (og Paddy) forteller mig. De er bare ...., nej de maa opleves. De gamle Kineske munke kallede de hvide for "Yop", Gudernes fugl.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 ſeptember , 2011, 20:20 »
Landhøns er meget gode flyvere. Her er de fløjet over hegn på op til 2 meter uden besvær og jeg kæmper pt med at holde mine inde. De vil alt andet end hønsegården, græsset er vel grønnere på den anden side ::) ::)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.