Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderkalk og D vitamin?  (Læst 14126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Foderkalk og D vitamin?
« Dato: 19 ſeptember , 2011, 17:35 »
Hvor kan jeg få fat i foderkalk? Har læst og læst om de famøse vindæg og der bliver tit nævnt foderkalk udover skaller? Kan jeg få det i Land & Fritid? Derudover bliver der også snakket om D vitamin? er det noget bestemt man skal have fat i og hvorfra?

Burde der ikke være de vitaminer de har brug for når de får æglægningsfoder?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foderkalk og D vitamin?
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2011, 18:02 »
Der er kalk i æglægningsfoderet og hvis du også giver skaller, så tror jeg ikke de behøver at få foderkalk ved siden af.

D-vitamin er der i levertran.

Du kan også købe Vispumin som er bredspektret vitamin pulver. Dette købes f.eks hos America, se link til højre på siden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2011, 18:27 »
Land og Fritid burde have foderkridt(Kalk) Ellers har Stengården i Næstved, der har jeg købt.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2011, 18:46 »
D-vitamin er der i levertran.

Ah..ja det havde jeg helt glemt.

Tak for svar til jer begge.  :)

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2011, 19:03 »
Hvor kan jeg få fat i foderkalk? Har læst og læst om de famøse vindæg og der bliver tit nævnt foderkalk udover skaller? Kan jeg få det i Land & Fritid? Derudover bliver der også snakket om D vitamin? er det noget bestemt man skal have fat i og hvorfra?

Jeg fodrer med Gold mix, en tysk blanding som har alt høns har brug for. Både vitaminer æglægningspiller o.s.v derud over giver jeg østers skaller.

Inden jeg gik over til det nye var det æglægning eller start foder og tilskud af vispumin og østers skaller.

Og vindæg har vi ikke fået noget af, kun lige et af de første de lægger er det sket med.

Men om det så er lidt skiftende med de svære racer og dværg, skal jeg ikke rode mig ud i.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2011, 21:43 »
Jeg fodrer med Gold mix, en tysk blanding som har alt høns har brug for. Både vitaminer æglægningspiller o.s.v derud over giver jeg østers skaller.

Inden jeg gik over til det nye var det æglægning eller start foder og tilskud af vispumin og østers skaller.

Og vindæg har vi ikke fået noget af, kun lige et af de første de lægger er det sket med.

Men om det så er lidt skiftende med de svære racer og dværg, skal jeg ikke rode mig ud i.

Hvor køber du det der Gold mix? og er der meget smuld? Det jeg køber i L&F er næsten det rene smuld  :(

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2011, 11:50 »

Det kunne jeg også godt lide at vide. Er det nødvendigt at give ekstra tilskud når de får et helfoder?
(Her tænker jeg både på kyllinger (kyllingestart) og på æglæggende (æglægningsfoder))
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Jane Nygaard Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2011, 12:05 »
Hvor køber du det der Gold mix? og er der meget smuld? Det jeg køber i L&F er næsten det rene smuld  :(

Det irriterer også mig, så jeg er også på udkig efter noget andet foder  >:(

Jeg har en stor si som jeg ryster foderet med, for smuldret stopper foderautomaten til. Smuldret bruger jeg til at komme lidt i hønseguf  ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2011, 12:09 »
Jeg køber Møllerens æglægningsfoder (fuld af pep) og er tilfreds med det, det er i pille og ikke granulat.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 ſeptember , 2011, 12:42 »
Gold mix køber jeg i Hårlev foderstof, samme pris som at købe 2x 15 kg af det alm æglægningsfoder..

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2011, 16:17 »
Jeg køber Møllerens æglægningsfoder (fuld af pep) og er tilfreds med det, det er i pille og ikke granulat.

Lene, giver du så noget udover? Går man ind på Stengaarden så så der at man skal give hønsekorn? (er det feks. hvede?) og skaller. Det jeg giver er også tilskudsfoder og de har fri adgang til skaller + de får et par håndfulde korn ude i gården.
Er der meget smuld i møllerens?

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2011, 16:31 »
Det irriterer også mig, så jeg er også på udkig efter noget andet foder  >:(

Jeg har en stor si som jeg ryster foderet med, for smuldret stopper foderautomaten til. Smuldret bruger jeg til at komme lidt i hønseguf  ;)

Ja, det har jeg også været nød til.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2011, 16:53 »
Der er INGEN smuld i Møllerens produkter.

Jeg giver meget forskelligt hvede, majs, havre, solsikker ved siden af alt efter hvad dyr det er og om de skal lægge æg eller ej.

Men når de virkelig skal igang med æglægning, så giver jeg det rent indtil de er kommet  rigtig godt igang. Og siden får de store Jersey Kæmper mest fuld af pep og så lidt havre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 20 ſeptember , 2011, 17:00 »
Der er INGEN smuld i Møllerens produkter.

Jeg giver meget forskelligt hvede, majs, havre, solsikker ved siden af alt efter hvad dyr det er og om de skal lægge æg eller ej.

Men når de virkelig skal igang med æglægning, så giver jeg det rent indtil de er kommet  rigtig godt igang. Og siden får de store Jersey Kæmper mest fuld af pep og så lidt havre.

Hvorfor havre Lene? Bliver de for tyk ellers?

Jeg fodrer også med møllerens fuld af pep samt knækket majs og hvede og er virkelig godt tilfreds  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #14 Dato: 20 ſeptember , 2011, 17:58 »
Her får de også (fuld af pep) og hvede og som lene skriver er der ingen smulder i møllerns (fuld af peb)
de har også fri adgang til skaller og foderkridt
der skulle være noget i foderkridt som de skulle mangle hvis de spiser deres egne æg har en af mine kollegaer set på discovery jeg drysser også foderkridt hvor de støvbader :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/