Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øjenbetændelse  (Læst 3220 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Roedjensen

• Passiv bruger
Øjenbetændelse
« Dato: 18 ſeptember , 2011, 20:53 »
Hejsa.

Jeg har fået øjenbetændelse i min hønsebestand. Er der nogen der har erfaring med hvad man skal gøre?
Jeg har isoleret dem der har det, og drypper med fucitalmic, men ved den ene høne er det meget slemt og den sidder med lukkede øjne det meste af  dagen.

MVH
Roed Jensen

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Øjenbetændelse
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2011, 21:00 »
Velkommen på forum Bent.

Det er møgirriterende når ens høns får øjenbetændelse.

Er det ikke alm øjendråber det du drypper med? Ellers ring til din dyrlæge og få noget imod øjenbetændelse.

Held og lykke med at komme over det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Højbo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 ſeptember , 2011, 21:48 »
 Hej
ved ikke helt nøjaktig hvlken type øjen betændelse som er tale om . men i langt de flestetil fælde kan man klare det med en steril salt opløsning som kan købes på apoteket . hvis du evt er i tvivel ring 40202239 vh Klaus B Pedersen . vrensted
maser af dyr ......

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2011, 11:37 »
Jeg plejer at vaske med kamille te...

Så får den da øjnene lukket op... Og med en vitaminkur, kan de ofte selv bekæmpe problemet....

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2011, 09:13 »
jeg havde også en høne med øjenbetændelse. Jeg vaskede øjet med kamilliethe og gav masser af hvidløg i maden og i løbet af et par dage var den så god som ny...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2011, 10:04 »
Fucithalmic er godt, men jeg plejer at vaske med camille først så øjet kan åbnes.
Det kan også være et  øreproblem, og så er det der du skal se efter om der evt sidder en prop så den er hævet i hovedet, proppen kan trykkes ud, men det er ikke rart for dyret, prøv at se den lidt grundigere efter, hals øre og øjne følges ofte ad som betændelses center, og så er det nødvendigt at behandle mere end et sted.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn