Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed  (Læst 29219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #45 Dato: 23 ſeptember , 2011, 22:11 »
I en sådan drejebog bør indgå det ultimative 'dirty trick' overfor kommuner der er vanskellige at kommunikere med i forbindelse med fjerkræregulativer.

Man sørger for at 5-10 forskellige beboere (kunne være folk her fra Forum og evt venner) i byzone, i pågældende kommune, indsender klager over ikke identificerede, men ved ofte  gøen, generende hunde, i byzonen.

Når man, i kampen mod kommunens fjerkræregulativ, har fået aktindsigt og konstateret at der er 1, 2 måske 3 klager over hanegal, beder man kommunen, for at kunne sætte problemet i perspektiv, om aktindsigt i evt klager over hunde i byzone. Er der flere klager over gøende hunde end galende haner, må første prioritet for kommunen jo være at regulere hundegøen.

Nu vil nogle sige, 'jamen jeg har jo også hund', men tag det roligt. Der kommer næppe nogensinde et regulativ der forbyder hunde i byzone.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #46 Dato: 23 ſeptember , 2011, 22:20 »
Lige nøjagtig hundegøen er undtaget... Det er reguleret igennem hundeloven så her kan kommunen ikke skride ind.

Men katte er ikke, og da katteefterladenskaber kan være sundhedsfarlige (for gravide) så kan kommunen rent faktisk forbyde dem...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #47 Dato: 23 ſeptember , 2011, 22:33 »
Ok, så det er katte ( igen, ikke identificerede, da vi ikke ønsker at starte flere nabostridigheder) der ikke holder sig på egen matrikel man skal klage over. Er det sådan det skal forstås?
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #48 Dato: 23 ſeptember , 2011, 22:41 »
Jeg mener ikke vejen frem er at inddrage andre husdyr som gidsler i stridighederne med kommunerne. Tænk nu hvis det blev taget alvorligt og katte eller andre husdyr tilhørende sagesløse mennesker blev forbudt i en eller flere kommuners byzoner. Jeg tror ikke forum ville få ret mange nye venner på den konto....

Overfor embedsmænd gælder kun paragraffer og gode argumenter. Og begge dele har forum før vist sig leveringsdygtig i.
 
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2011, 22:48 Fra Lone Nielsen »
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #49 Dato: 23 ſeptember , 2011, 22:51 »
Der er jeg så ikke helt enig.

Det, som vi almindelige mennesker, opfatter som sund fornuft, synes at prelle af, som 'vand på en gås' overfor kommunalpolitikere/kommunalt ansatte.

Og jeg tror heller ikke, at man tager andre dyr som gidsler ved denne fremgangsmåde, da jeg ikke tror på, at der kommer regulativer omkring disse andre dyr. Men man bringer politikerne/embedsmændene i et svært dilemma. Det er svært at retfærdiggøre 'lovgivning' omkring problemer som udløser forholdsvis få klager, i forhold til problemer som udløser mange klager.

Og mange af de i kommunen som bliver involveret, har givetvis selv kat. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #50 Dato: 24 ſeptember , 2011, 07:14 »
Ligegyldigt hvilken zone man bor i, så gælder at:

"Hobbyhold af fjerkræ og fugle er som udgangspunkt tilladt i alle områder. Ved et hobbyhold forstås et hold på max. 30 stk. høns eller et tilsvarende hold af andet fjerkræ og/eller fugle.
Det er Vordingborg Kommune, der vurderer om et fjerkræ eller fuglehold overstiger hvad der svarer til 30 stk. høns. (...).


"Har man flere dyr betragtes det i miljømæssig sammenhæng som erhvervsmæssigt".
*g *g *g *g *g *g Det var dagens grin det der! Jeg har 44 stk. fugle/fjerkræ fordelt på 3 undulater og 41 høns/kyllinger. Jeg får i øjeblikket 0-2 æg pr. dag... feeed forretning - jeg tjener kassen på mit fjerkræhold! /f


Udover det ironiske, så er det virkelig synd og skam at kommunerne vælger at drive hetz på hobbyfjerkræ. En af mine bekendte har netop købt rækkehus i byzone og har fået en lille flok dværgsilkehøns, men allerede et par dage efter er hun blevet bekymret for om naboerne vil klage over hanegal, og om hun er nødt til at skaffe sig af med hanen hvis kommunen ikke tillader haner der hvor hun bor. Sørgeligt at man som nybagt hønseejer, skal bekymre sig om den slags.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #51 Dato: 24 ſeptember , 2011, 21:36 »
Jeg har 44 stk. fugle/fjerkræ fordelt på 3 undulater og 41 høns/kyllinger. Jeg får i øjeblikket 0-2 æg pr. dag...

Er det undulaterne der lægger så mange æg?  *f *f

Rækkehus og hønsehold med haner er måske heller ikke den bedste kombination. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #52 Dato: 24 ſeptember , 2011, 23:21 »
Tja, jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal mene - ja, det er grotesk, ja vi kan hyle af grin over diverse historier vi kender fra vores omgangskreds - sort humor er altid opløftende  ;D. Og vi kan fortsætte om og om igen og starte forfra hver gang en kommune vedtager et restriktivt hønseregulativ eller vi kan forene kræfterne på en effektiv måde.......
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #53 Dato: 25 ſeptember , 2011, 08:40 »
I forhold til klager efter Bek. 1517, så er det ikke bare dyr men også andre ting som kommunen kan lave regulativer om. F. eks. så havde den gode Holbæk kommune på samme møde som de vedtog et regulativ omkring høns (det som de lavede om efterfølgende) oppe at vende om de skulle lave et regulativ for "støjende, motordrevne redskaber, værktøj og lignende samt generende knallertkørsel eller lignende på privat grund"
http://kortlink.dk/holbaeknettet/9mea

De havde et mindre antal klager skriver de. Når man så holder denne påstand op mod opgørelsen af klager over høns (http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9235.msg91702#msg91702) så må der være flere klager over stød fra redskaber end fra høns..

Behøver jeg at nævne at der ikke kom noget regulativ omkring motordrevnde redskaber, begrundelsen var følgende Her vurderer Miljøafdelingen, at det ikke vil være en fordel at udarbejde et regulativ, da sagerne ofte er så forskellige, at de løses bedre via individuelle påbud.

Og udvalget  fulgte (som sædvanligt) embedsmændenes indstilling. Der kom et hønseregulativ, men ikke noget motorsavsregulativ..

Så det hænger simpelthen ikke sammen. Nøjagtig det samme kan siges om et hønseregulativ. Jeg tror at det hænger sammen med at folk i forvaltningen tænker meget traditionelt og gør som man gør i andre kommuner og tidligere har gjort og de politiske udvalg bare fungerer som gummistempel. Det må så være vores opgave at sørge for at kommunerne bliver opmærksomme på at det der med regulativer altså ikke bare er noget man laver på ved et skrivebord, men at man er nødt til at inddrage de personer/foreninger som skal leve under regulativerne.

Jeg har på et tidspunkt lavet et foredrag til LDF omkring regulativer
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item30

Her er bla. en vejledning i hvordan man får aktindsigt, og nogle eksempler på "succeshistorier" og såmænd også et forslag til et regulativ som er blevet drøftet her på forum og som vi mener er et fornuftigt regulativ der både tager hensyn til os der holder høns OG naboer.

Men det lyder til at der (desværre) er behov for at gøre noget mere målrettet i forhold til kommunerne. Evt lave noget arbejde så vi kan sende dette forslag til regulativ ud til de enkelte kommuner, så de kender til det og kan tage udgangspunkt i det?
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2011, 08:58 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #54 Dato: 25 ſeptember , 2011, 10:12 »
Kender alt til det med ændret status..... Vi købte et dejligt hus i landzone. Faktisk fandt jeg ud af at det er blevet ændret til sommerhuszone for et par år siden, men uden at vi er gjort opmærksomme på det. Jeg opdagede det dagen før jeg skulle hente mine høns og stod der med hele arrangementet klar... Heldigvis sagde mine naboer, at det skulle jeg da ....... på for det var et helårshus og der havde været høns der før. Seje naboer ikk /o
Skal lige nævnes at skellet mellem land og sommerhuszone går i vores hæk!
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #55 Dato: 26 ſeptember , 2011, 21:28 »
Tja, Vordingborg har nu overskredet 10-dages fristen for aktindsigt, og end ikke svaret...
Så nu har de fået en venlig rykker.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #56 Dato: 26 ſeptember , 2011, 21:35 »
 /o Sådan Finn.

De skal vide hvad de er oppe imod.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #57 Dato: 26 ſeptember , 2011, 21:36 »
Åhhh Grev Finn..... du er fantastisk.... ukuelig.  :) Tak fordi du (og de andre) kæmper for os alle.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #58 Dato: 27 ſeptember , 2011, 19:26 »
Halllooo er der nogen hjemme i Vordingborg hos kommunen. Næh, der er totalt stille...

Så derfor et meget pænt brev til Erling B. Nielsen, formand for Miljø- og klimaudvalg..


Kære Erling
Jeg har, helt uden nogen form for respons nu 2 gange anmodet Vordingborg
kommune om aktindsigt efter miljøoplysningsloven. Jeg har begge gange
modtaget automatisk kvitteringsmail så mailen er modtaget, men intet
andet hørt. Første gang 16/9 og anden gang 26/9. Anmodninger skal
besvares inden 10 dage, så jeg er meget forundret over den manglende
respons fra Vording kommune og vil derfor bede dig som politisk
ansvarlig udvalgsformand undersøge hvad der gået galt og hvorfor
anmodningen ikke er besvaret og de papirerne udleveret, som de skulle
have været.

Vordingborg kommune har jo netop vedtaget et regulativ for hønsehold som
på flere områder er problematisk og det er i den forbindelse at det er
vigtigt at få de konkrete sager frem i lyset. Det er nemlig vores
erfaring fra flere andre kommuner at forvaltning (og dermed politikerne)
tror at der er mange sager, men når vi så, via aktindsigt, får de
konkrete sager frem i lyset så er der ganske få og slet ikke noget der
berettiger til restriktive regulativer som det i Vordingborg.

Eksempelvis så havde Kalundborg kommune også vedtaget et regulativ, men
da de først fik belyst hvor få klager der reelt var, så indså de at der
slet ikke var behov for et regulativ.

Vi har også set at i andre kommuner har regulativer ført til mere
administration og besværlig sagsbehandling...Så der er meget god grund
til fra politisk hold at overveje om et regulativ nu er en fordel.
Eksemplerne er fra Favrskov, Halsnæs og Brøndby. Bla. Favrskov har været
nødsaget til at kræve et regulativ overholdt, selv om der ingen
utilfredse er. Men når reglerne er der, så skal de overholdes er
kommunens holdning. Samme gør sig gældende i Brøndby, hvor der lige nu
er en meget langstrakt sag om en hane, selv om der heller ikke her er
nogen utilfredse...

Så der er rigtig mange gode grunde til at overveje om et regulativ er
nødvendigt. Der er nemlig ikke nogen problemer ifølge den overordnede
bekendtgørelse i at gribe ind i de få tilfælde hvor der vitterlig er
problemer. Der viser erfaringen fra andre kommuner.

Men hvis Vordingborg kommune ønsker den øgede administration som et
regulativ giver, så er det vigtigt at få de reelle sager belyst og der
har indtil nu ikke været muligt på grund af den manglende respons fra
forvaltnings side.

Når de anmodede papirer er kommet frem, så vil det være helt naturligt
at tage de personer som har høns med på råd, hvis kommunen stadig ønsker
et regulativ. Det må så være et regulativ som både tager hensyn til os
som holder høns under ordnede forhold, men så sandelig også tager hensyn
til naboerne. Det har begge parter interesse i og vi skal alle være her.

Vi ser frem til at du sørger for at anmodningen om aktindsigt bliver
besvaret.

Med venlig hilsen

Finn Jensen
Dansk Fjerkræ Forum

Willy Littau
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

karina dj

  • Gæst
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #59 Dato: 27 ſeptember , 2011, 19:39 »
For den dælernedme da Finn!!! Du og Willy kører den gode stil  /o Jeg er meget spændt på at høre næste afsnit  /o /o /o