Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hybriden og æggene  (Læst 3207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
hybriden og æggene
« Dato: 15 ſeptember , 2011, 12:45 »
De der amerikanere og italienere, hybriderne, lægger de æg om vinteren? Og i hvor lang tid (år eller mdr) kan jeg mon regne med at min lille amerikaner vil lægge æg til mig? Ved nogen noget om det? Jeg tænker nemlig på at få lidt flere, for ud af min lille fempersoners hønseflok er hun den eneste der yder lidt for kost og logi ;)
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hybriden og æggene
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2011, 12:59 »
En lille rettelse, Italienere er ikke hybrider. Men en race, men de har været stamfædre til hybriderne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2011, 13:10 »
Endnu en rettelse. Der findes ogsaa hybride White Leghorn (Italienere). Jeg ved dog ikke om disse findes i Danmark.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2011, 13:20 »
Amerikanske Leghorn er en race optaget i den Skandinaviske Standard i 2007.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2011, 17:02 »
Ja, de lægger æg om vinteren - dog knap så mange som om sommeren.

Jeg har haft både Isa Warren (vistnok dem, der også bliver kaldt amerikanere) og hellevadhøns - begge hybridhønse-arter.

De er rigtig gode æglæggere, men som hos alle andre høns afhænger det af både foder og hvor meget lys de får.

Hvis man slet ikke giver dem ekstra lys vil de sandsynligvis gå i stå med æg i  december og januar. Men med et akstra lystilskud kan de fortsætte med at levere dejlige blødkogte æg til morgenbordet :D

Det siges at æglægger-høns ikke lægger så mange æg efter et par år, men jeg har også hørt eksempler på, at de kan blive meget gamle. Om de så ikke lægger æg længere, (altså efter de første par år) ved jeg faktisk ikke.

Held og lykke :D

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2011, 23:37 »
tak tak.  :)
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2011, 16:53 »
hellevad hønen er godkendt som race ;)
mvh randi

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 18 ſeptember , 2011, 19:32 »
Det kan godt være at Hellevad kaldes en race, men den er ikke optaget/godkendt i Skandinavisk Fjerkræ Standard.

Den er et registreret varemærke.

« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2011, 19:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: