Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: isabel brahma  (Læst 5439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bly viol

  • Gæst
isabel brahma
« Dato: 13 ſeptember , 2011, 09:47 »
hej . er blevet den heldige ejer a brahma i isabel farvet  :P . er vild med den farve . spørg nu hvis jeg skal avle på dem . skal jeg så sætte isabel på isabel ? eller isabel på guld sort båndet ? .nogen har sagt et . andre noget andet . så er lidt i tvivl . har brahma i dværg i . isabel . guld sort båndet . columbia i hvid /sort . hvid / blå . gul / sort . gul /blå.  store brahma i guld sort båndet.blå . sort . sølv sort .guld blå båndet . såååå lidt at vælge mellem . men vil jo gerne lave det rigtige.
             hilsen mark

bly viol

  • Gæst
Sv: isabel brahma
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2011, 09:53 »
hov glemte lige de helt hvide dværg brahma . dem har jeg da også

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: isabel brahma
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2011, 15:36 »
Du har flere muligheder med de isabel  :D

Du kan avle dem rent, med isabel + isabel, med denne kryds vil du få ren isabel farvede brahma ud af det. Men isabel er en ny farve, skabt ved krydsninger med andre racer, så farvemæssigt vil du hurtigst få resultat med isabel + isabel, men typemæssigt kan du få problemer.

Jeg vil anbefale at du krydser med dine bedste guldsort båndet, og udvælger de kyllinger som får den bedste type, farve og ikke mindst størrelse. Ved kryds isabel + guld sort båndet bør du få ren guld sort båndede kyllinger. Disse kyllinger vil være split for isabel.

Du kan krydse disse split isabel kyllinger med hinanden eller krydse tilbage med dine bedste isabel. krydser du split med split vil du få 50% isabel og 25% guld sortbåndet med split for isabel og 25% som er ren guld sort båndet. Hvis du krydser med en ren isabel vil du få 75% isabel og 25 % guld sortbåndet som alle er split for isabel

Hvis du gerne vil være med i opløbet om at lave isabel i stor, kan du i stedet for guld sort båndet dværg bruge guld sort båndet store. Det er dog bedst at bruge dværg hane på store høns, da det modsatte kan være lidt voldsomt for hønerne

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: isabel brahma
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:52 »
Hej Johanne

Vil du ikke uddybe de tal lidt mere. For jeg kan ikke få dem til at passe med min viden om arvelighedslære og krydsskemaer med den F2 generation du laver på baggrund af din F1 generation. Dog kender jeg ikke isabelfarven så godt, så det er muligt jeg er forkert på den.

Jeg ville umeldbart tro at det gav følgende:

Split X Split (Guld sortbåndede)
50 % split (Guld sortbåndede)
25 % ren (Guld sortbåndede)
25 % ren (Isabel)

Split X Isabel
50 % ren (Isabel)
50 % split (Guld sortbåndede)

Jeg undskylder meget hvis jeg er forkert på den, men ville gerne høre hvad det er jeg ikke ved. For kun på den måde kan jeg lære mere og eventuelt hjælpe dem der kunne finde på at spørge mig til råds om det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: isabel brahma
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2011, 15:11 »
Nej du har ret Frank, jeg kom til at bytte om på tallene /o godt du var hurtig
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: isabel brahma
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2011, 17:52 »
Der var jeg heldig. Så kan jeg godt lidt afligevel med arvelighed.

Held og lykke med avlen af dine isabel. Det godt ved at bruge de guld sortbåndede er at de har båndtegningen og derfor burde den ikke blive ødelagt når du krydser med denne farve frem for de andre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

bly viol

  • Gæst
Sv: isabel brahma
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2011, 01:28 »
mange tak for svar . har både ren isabel . og ren split . ren guld sortbåndet . så har vist alle muligheder for at lave dem . takker for hjælpen