Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp...det kribler og krabler...  (Læst 5740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Blomsterhøne

• Passiv bruger
Hjælp...det kribler og krabler...
« Dato: 10 ſeptember , 2011, 11:30 »
Hjælp....  :o
De sidste fjorten dage er vores hønsehus blevet invaderet af nogle små, mærkelige, edderkoppelignende småkryb, der er OVERALT.
Så snart man fjerner æg fra rederne, eller blot træder ind i hønsehuset, bliver man "overfaldet" af horder af disse små kravlende væsener, som vi ikke aner, hvad er.
De er bitte, bitte små, nærmest runde i kroppen. Ligner til forveksling de små røde postbude edderkopper, man ser om sommeren. De er bare ikke røde, men brunlige. De bevæger sig på samme måde.
De hopper ikke, men de må bide, for det klør og kradser på hud og hår efter et besøg hos vores æglæggende venner.
Vi er nået frem til, at det måske har været det fugtige vejr, der har været særligt medvirkende til problemet?
Spørgsmålet er, om nogen herinde kender fænomenet og ved, hvad vi kan gøre for at skaffe os af med dem? Og hvad det kan være for noget småkravl?  ???

Mange hilsener
En kløende hønseejer  :( :(
0,9 høns af blandet herkomst - herunder 0,1 Grünlægger (fantastisk flotte æg!!!), 1,0 rødhåret kat - der tror, den er en hund, 1,0 dejlig mand, 3,2 dejlige unger i alle aldre, div. akvariefisk og en smuk udsigt til Heatherhill i Rågeleje

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Hjælp...det kribler og krabler...
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2011, 11:33 »
Blodmider.... Se flere tråde omkring disse sataner.
Fks:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19517.0
Og velkommen til forum forøvrigt.

« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2011, 11:37 Fra Lene, Rungsted »

Offline Blomsterhøne

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2011, 11:48 »
Hej Lene

Tak for hurtigt svar....Jeg har Googlet "blodmider", men synes ikke rigtigt, at jeg kan få det til at stemme med hverken udseende eller "opførsel".
De trækker heller ikke røde spor efter sig, hvis de bliver "tørret" af pinde eller af min egen hud....

Men det er da forsøget værd med Hemexcide, som du selv skriver, at du har bestilt. Virkede det hos dig?

Vh.
Ina
0,9 høns af blandet herkomst - herunder 0,1 Grünlægger (fantastisk flotte æg!!!), 1,0 rødhåret kat - der tror, den er en hund, 1,0 dejlig mand, 3,2 dejlige unger i alle aldre, div. akvariefisk og en smuk udsigt til Heatherhill i Rågeleje

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2011, 13:34 »
Det lyder ikke som blodmider men derimod lus (ikke fjerlus). En af måderne til at komme af med dem er ved hjælp af eks. chok spray eller andet fluespray. Luk huset af, så godt i kan, og spray så i huset. Når dyrene er gået på pind kan i også give dem et pift under vingerne og i "rumpen". Gentag behandlingen et par gange med et par dages mellemrum så burde de være væk igen.
Udmugning og evt. kalkning og også 2 gode ting at gøre samtidig.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2011, 13:51 »
prøv at billedgoogle edderkoppeunger, så kan det være du kan se dem du har hos dine høns...
Jeg har også prøvet at have rigtig mange småting kriblende rundt alle vegne og det var altså edderkoppeunger, og de kan også udrydes med stald chok, hvis du ikke finder ud af at det er nogle andre krible krable,,, har du set om de er i fjerdragten på hønsene
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 11 ſeptember , 2011, 07:38 »
Det kan sagtens være edderkoppeunger, men nu skriver du også, at "noget" bider og giver kløe, så måske har du også en form for utøj.
Som Danny skriver, så vil en god omgang rengøring og kalkning samt sprøjtning nok løse samtlige problemer. Jeg har ikke prøvet Hemexcide endnu, men det lyder også lovende. jeg vil da tro, at du stadig skal igennem en god gang rengøring osv sammen med det også.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 ſeptember , 2011, 12:59 »
Citér
De er bitte, bitte små, nærmest runde i kroppen. Ligner til forveksling de små røde postbude edderkopper, man ser om sommeren. De er bare ikke røde, men brunlige. De bevæger sig på samme måde.
Jeg tror at det er de samme som jeg har, mine er bare grå.
Jeg har drysset / sprøjtet Hemexcide ud i hele hønsehuset og efter en uge er de der stadig de små bæster så min vurdering er at Hemexcide ikke hjælper.
Den eneste forskel er at nu støver det ad h..... til når jeg gør sandet rent.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Blomsterhøne

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 ſeptember , 2011, 12:57 »
Tak til alle for gode svar.

Vi har muget ud (igen) og gjort grundigt rent. Indtil videre lader det til at have været nok. Ikke noget, der kribler og kravler mere i denne omgang. Har fundet ud af, at problemet kun eksisterede i "jordhøjde" og ikke oppe i rederne. Hælder stadigvæk mest til, at det har været edderkoppeunger i tusindevis. Men det forklarer vist ikke, hvorfor de kløede....
Hønsene ser ikke ud til at have lidt nogen form for overlast. De har været æglæggende hele tiden, og deres fjerdragter ser også fine ud. Ikke nogle sløve fugle - ud over det sædvanlige - når de vil BÆRES ind i seng!!!  ;D ;D ;D ;D