Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Halt Brahma  (Læst 4247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Nygaard Pedersen

• Passiv bruger
Halt Brahma
« Dato: 27 August , 2011, 21:57 »
Jeg havde her til morgen en halt brahma. Der var intet i vejen i går aftes, så vi var meget forundrede da vi så den ligge ned hele tiden imens de andre spunsede rundt.

Vi fik den på benene, men det var med en meget haltende gang, vi klippede fjerene på fødderne og det hjalp lidt, men den ville dog ikke gå af sig selv, så er lidt bekymret for at det kan være noget alvorligt, så der kun er 1 vej  :-[

Den spiser, drikker, virker ikke sløv på noegen måde ellers.

Den er 12 uger gammel, er den største, så "vokseværk" har vi også talt om, ved ikke om det hedder det når det er høns  ;)

Nogen der har et bud på hvad det kan være, de mosler noget rundt på hinanden, når de skal gå til ro om aftenen, måske de andre har klemt den  ???

De kom alle ind i det nye hønsehus i går, ved ikke om det skulle have betydning, lige nu er de 19 store kyllinger på 8 m2, i morgen bliver de delt så de får det dobbelte plads

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Halt Brahma
« Svar #1 Dato: 27 August , 2011, 22:56 »
Nu er en Brahma jo en tung fugl, også når det gælder store kyllinger.
Jeg tænker at hvis den sidder på pind, kan den jo være sprunget forkert på vejen ned, og du har ret i at den også kan have vokseværk, men jeg ville nu føle dens ben og lår godt efter og prøve om de er ens.

giv den lidt tid
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Søren K.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 August , 2011, 23:02 »
Hej. De få gange (heldigvis), jeg har oplevet at " teenage kyllinger" pludselig bliver halte, og ellers virker friske, har det været Mareks (Hønselammelse). Det kunne godt være det du oplever.

Der er sikkert nogle der ved mere om dette end jeg gør, men det er ikke min erfaring at det smitter i flokken.. men hvis det bliver ved ,er der ikke andet at gøre end at aflive. Så vidt jeg ved er der ingen kur..

Håber på det bedste for din brahma.
Mvh. Søren.

Mvh. Søren K.

1.2 Dværgwyandotter Laksefarvet.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 28 August , 2011, 00:07 »
Som Ina også skriver, giv den lidt tid. Jeg vil tro at den har slået benet eller 'trådt' forkert på en eller anden måde. Har I checket at den ikke har fået trådt et eller andet skarpt op i foden?

Hvis du er sikker på at den var helt frisk i går aftes og ikke kunne støtte på benet her til morgen ville jeg udelukke Mareks, da denne sygdom ikke udvikler sig så voldsomt på ca 12 timer. Der opleves normalt en gradvis forværring over et stykke tid.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 August , 2011, 03:05 »
Jeg har to gange oplevet pludselig at have en halt Brahma. :)
Dene ene gang havde den simpelthen ligget skruk for længe og fået dårligt ben. :D
Den anden havde måske slået sig eller andet.
Begge kom sig fint og fiser i vralteløb rundt i haven - som kun en Brahma kan løbe...... ;D
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 August , 2011, 07:57 »
Jeg glemte at fortælle, at den havde siddet på pind (50 cm over gulvet) hele natten for første gang, så måske har den brugt nogle muskler den ikke har vidst den havde  :P

Det er det samme i dag, det er begge ben, og jo vi checkede om der sad noget, da vi klippede fjer af, der var ikke noget, og fødderne ser også fine ud, ikke nogen defekt eller noget  ;)

Tak for alle jeres svar, vi ser tiden an nogle dage, så må vi se om den kommer sig  :)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 August , 2011, 11:22 »
Den kommer sig højst sansynligt  /o

Brahmakyllinger er nogle langlemmede klodsede skrumler der nemt enten slår sig eller får vokseværk .....

Tror de altid vil være min yndlingsrace ...der er intet som at se en udvokset brahmahanes løbestil når den glad og forventningsfuld kommer en i møde  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 August , 2011, 17:19 »
Enig /o /o /o
De burde optages i Instituttet For Gaggede Gangarter! ;D
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 August , 2011, 08:17 »
Min Brahma har det godt igen, tak for respons, det gav ro i sindet  :)