Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og en and, hvor meget plads? Hvilken race?  (Læst 5955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LoveAnimals

• Passiv bruger
Høns og en and, hvor meget plads? Hvilken race?
« Dato: 26 August , 2011, 22:05 »
Hej med jer.

Sikke en god hjemmeside, det var lige hvad jeg manglede!

Vores drøm er, en have fuld af liv, masser hjemmelavede æg, glade dyr og måske en and som gider kæle?

Vi skal - have en hundehvalp til oktober af racen Leonberger. Den skulle fungere fantastisk sammen med andre dyr.

Vi ønsker os - FLERE DYR!

Men...
Vi har - 300 kvm have...
Hvad kan vi have? Ville 2-3 høns og en hyggeand være umuligt? Vi vil gerne have at de skal kunne gå frit (ænder og høns sammen er det stadig ulovligt mon?)
Vi vil bygge dem et hus hver. Et til hønsene og et lille et til anden.

I så fald, I synes det er muligt for os, hvilke racer kan I så anbefale, som hyggeand og som høns som lægger mange æg?

Vh Line

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Høns og en and, hvor meget plads? Hvilken race?
« Svar #1 Dato: 26 August , 2011, 22:27 »
Det er stadig ulovligt med svømmefugle og høns sammen ..... Så det kræver der er 15 meter mellem deres bosteder.

det er jo så helt op til jer selv om i vil følge den lovgivning.

det jeg vil kommentere mest på er at jeg synes det er synd med kun en and. de er udpræget flokdyr ... så 1.2 eller 1,3 vil være anbefalelsesværdigt  /o

For jeres egen og dyrenes skyld vil jeg også anbefale jer at lave gårde til dyrene så i har mulighed for at beskytte dem mod rovdyr. Det er rart når i ikke er hjemme og om natten ...... især når det er tamdyr gør det ekstra ondt hvis de skulle dø unødigt.

Ænder sviner ...bare så i ved det ..ISÆR løsgående ..der er det rart at kunne sende dem hjem af og til.

Alternativt kan i jo nøjes med høns ..de bliver også tamme.

Med venlig hilsen Søs

Offline LoveAnimals

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 August , 2011, 22:39 »
Jeg kan næsten læse mig frem til at det er ulovligt at holde høns og ænder sammen.... Øv, hvad skal man så vælge...

Offline LoveAnimals

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 August , 2011, 22:41 »
Hov - tak for svaret!! Det havde jeg slet ikke set, før jeg selv fik kommenteret....

Okay, jeg kan så fornemme, at vi er nødt til at vælge... Så må vi jo i tænkeboksen.

Men - kan høns blive tamme? Det må jeg lige høre lidt mere om.... :))

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 August , 2011, 22:44 »
Høns kan blive ganske tamme og også blive vænnet til både at blive kælet for , båret og flyve op og sætte sig.

Mad er vejen til et hvert hønsehjerte.

Kig i leksikon her på forum og se de forskellige racer ..... tag på en fjerkræudstilling eller besøg et forummedlem nær dig  /o

Mulighederne er mange ...herinde vil meningerne om hvilke høns du bør anskaffe dig være lige så forskellige som vi er mange .

Med venlig hilsen Søs

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #5 Dato: 26 August , 2011, 22:48 »
Der er flere fjerkræklubber der har Pr-udstilling i forbindelse med havens dag søndag d. 11/9 så det er et besøg værd hvis du vil se forskellige racer. Se hvor her
http://www.racefjerkrae.dk/havensdag/
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 27 August , 2011, 06:48 »
Velkommen på forum, Line :D
Med kun 300 m2 skal I nok vælge hønsene. Ænder sviner meget.
Høns kan blive anmassende tamme *p. Vi har flere, der flyver op og sætter sig på skødet eller på arme og skuldre.
Jeg vil foreslå fem høner, høns er flokdyr, og hvis I kun har to eller tre er flokken meget sårbar, hvis der skulle dø en høne. Har I der imod fem, kan I "tåle" at miste op til to-tre, som så kan erstattes med nye to-tre, man skal nemlig helst sætte mindst to nye dyr ind i en bestående flok.
Af racer vil jeg foreslå de såkaldt svære (tunge) racer, der bliver nemmest meget tamme, og måske skal I have dem i dværg pga. pladsen. Der er mange dværghøns, der lægger pænt store æg (omkring 50 g).
Dværgwyandotter er en rigtig god begynderhøne, de fås også i et utal af farver, de er meget tillidsfulde og nemme at gøre tamme. De er nok de dværghøns, der lægger æg med de største blommer. /o
Og glæd jer, høns er nok nogle af de hyggeligste og mest afstressende husdyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 27 August , 2011, 08:14 »
Line, du er velkommen til at kigge forbi mig hvis du har lyst til at se lidt forskellige racer (jeg kan se du bor på Vestsjælland, men ikke hvor). Jeg bor i Undløse og har lidt blandede boljser: Araucana, maran, amrocks og blandingshøns.

Mine høns er også tamme, og som der også bliver skrevet, så er mad vejen til ethvert hønsehjerte. Her kommer maranerne op på terrassen og står og klukker tiggende foran døren, ind til jeg åbner og smider lidt undulatfrø ud til dem. Jeg kan ikke sætte mig og spise en klemme ude ved hønsegården, for så hopper hønsene op og stjæler maden ud af hånden på mig (som Marianne skriver "anmasende tamme" :D). Når vi kommer fra arbejde, kan hønsene kende bilen og flyver/løber hen til døren i hønsegården for at se om der er guf på vej, og fordi de ved de bliver lukket ud, når vi kommer hjem ;).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #8 Dato: 29 August , 2011, 11:04 »

Ænder er nogle herlige grissebasser... Men de spiser en masse dræbersnegle... Så der er minusser, samt lidt formildende omstændigheder  :)

Og selvfølgelig, deres æg er jo også ganske spiselige... Samtidigt er de da også sjove...

Jamen jeg kunne jo skrive det samme om hønsene.... De mest medgørlige jeg har haft, var Isa Brown ( Også kaldet Isa Warren ) Den mest tamme ( Eller grådige ) prøvede ligefrem at hugge maden ud af munden på mig  :D  :D  :D...

Men jeg vil da sige, hønsene er nok lettere at gøre tamme, end ænder. Men måske, hvis man kun har en... Men det må man jo ikke, nu om dage... Men der er selvfølgelig intet krav om at dyr nummer to, også skal være en and... En Hest må derfor gerne gå sammen med en Kanin, men den må ikke gå alene.

Der er en regel mere, som jeg ikke kender, men den har en anden omtalt, så jeg er fortsat uvidende om den  ;).

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline LoveAnimals

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 ſeptember , 2011, 13:27 »
Mange tak for de rigtig gode svar og invitationer.

Det bliver Isa brown og fire styks, som anbefalet :)