Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Billeder af vilde høns fra Hawai'i til alle hønseinteresserede :)  (Læst 1480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marya

• Gæst
Hej alle :)

For tiden er jeg i den heldige situation at være på ferie på Kaua'i (den nordvestligste og frodigste af de større Hawai'i-øer). Og her er simpelthen så mange vilde høns! Noget man er helt uvant med, når man kommer fra Danmark. Hanerne galer rigtig tit her, og man ser høns, haner og kyllinger de mærkeligste steder; på stranden, på parkeringspladser, ja faktisk alle steder i nærheden af mennesker. Og sikkert også i alle de skovområder, hvor mennesker sjældent færdes. Hønsene har ingen (!) fjender her ud over menneskene. Ingen ræve, ingen slanger. Øerne her er de mest isolerede i verden, og derfor er sammensætningen af dyr lidt besynderlig: Der er simpelthen kun de dyr, som selv kunne flyve eller svømme hertil. En flagermuseart og en (truet) sælart. Og så en herligt masse tropiske fugle, hvoraf mange kun findes her, fordi de simpelthen har udviklet sig her. Men da de første mennesker kom til øerne omkring år 3-400 efter en 3 mdr. sejltur i kano fra Polynesien (Samoa, Philippinerne og den slags) havde de grise, hunde, rotter og forskellige andre dyr med. Derfor er der et mårlignende dyr, som vi var heldige at se en dag, der på de andre øer holder hønsebestanden i ave. Men ikke på Kaua'i af en eller anden grund. Så her er rigtig mange. Jeg synes, de har nogle flotte farver, flere forskellige farvevarianter faktisk, både sort/hvid-plettede og noget jeg ville kalde agerhønefarvet med en masse små detaljer på hver enkelt fjer (jeg ved ikke rigtig noget om hønsefarver, men det gør I sikkert :) ), hvor hanerne har orange halsfarve.

Nok snak, nu kan I selv se de nysgerrige og særdeles menneskevante høns. De dukkede pludselig op i hobetal (talte min. 40 stk. inkl. kyllinger) på en udsigtsplads, da et par turister begyndte at fodre to høner. Så var der ellers kamp om brødlunser og pomfritter. Selv små halvdunede kyllinger havde lært vigtigste trick i hønselivet: snup og LØB! ;)

I får også lige et sjovt billede af en rigtig sød kat, der fulgte os rundt på en guidet tur i en tropisk have. Den rystede pludselig hovedet, da min mand ville tage et billede  ;D   

« Senest Redigeret: 22 August , 2008, 23:06 Fra Marya »

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Tusind tak for kigget.. spændende med kig på høns andre steder <:
Hilsen Susanne

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
De sidste 2 billeder hvilke race er det   ;) Nogle rigtige gode billeder og dejligt at du vil dele dem med os  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

StaldTobo

• Gæst
Spændende med udenlandske høns.
Hvor er de små kyllinger smukke!

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
IHH Marya sikke en oplevelse du er på og 1000 tak fordi du tænker på os helt der ovre fra!!

Nu ved vi hvor hønseparadiset findes :D

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sikke nogle skønne billeder, tusind tak for det :D :D

Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
Det er nok det man kalder landhøns. Eller måske ø-høns...
Enormt sødt på en eller anden måde. At de kan klare sig selv, men at de alligevel ikke er "vilde". De er ligesom rådhusduer.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
 <E Skønne billeder
Tak fordi du ville dele dem ;) ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Marya

• Gæst
Hejsa!  ;D

Jamen det var da så lidt alle sammen. Jeg kan godt lide at dele og jeg kan godt lide at give noget igen til alle jer søde, hjælpsomme mennesker :)

Kyllingerne har virkelig nogle smukke farver, synes jeg også. Det er svært ikke at blive lidt forelsket i dem <L <. <G

Jeg bliver lige nødt til at uploade to billeder mere for i går fik jeg lige chancen for at komme tæt på en sjov blandingsfarvet hane og hans høne (eller en af dem i hvert fald):

Ha' det godt alle sammen  <: Hey, nu jeg har jer; er der nogen der kan anbefale en god bog med "opskrifter" på hvordan man bygger forskellige hønsehuse? Vi vil jo gerne være lidt gør-det-selv-agtige dér, og jeg har kigget efter en god bog om det tidligere - uden held...