Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De andre høns i hønsegården vil hakke mine kyllinger! :(  (Læst 6887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Storgaard

• Passiv bruger
Jeg er for første gang den lykkelige ejer af en skrukhøne, som nu har ruget 5 små dunede kylleryller ud!  ;D

Hun har ruget i hønsegården, blot afskærmet fra de andre høns og hanen af to halmballer. Kyllingerne er nu 2 og 3 dage gamle og vil gerne begynde at bevæge sig omkring. Jeg fjernede derfor halmballerne og den første time gik det helt fint. De andre høns hilste nysgerrigt på. Især en af de andre høns var knap så venlig. En af kyllingerne fik et hak og en anden blev rykket i et ben (heldigvis uden at der skete noget)  :o

Jeg valgte med det samme at flytte min hønemor og hendes kyllinger i et rum for sig selv. Var jeg for hurtig?  ??? Hvornår er kyllingerne store nok til at flytte "hjem" igen?

Er meget i tvivl om hvorvidt det er den rigtige beslutning jeg har truffet, men man er vel lidt af en hønemor!  ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: De andre høns i hønsegården vil hakke mine kyllinger! :(
« Svar #1 Dato: 22 August , 2011, 12:55 »
Velkommen på forum, Randi :D
Jeg har altid mine skrukker til at ruge i hønsehuset sammen med de andre, og skrukken er som regel god til at holde de andre i flokken væk fra kyllingerne. /o
Hvis ellers der er god plads, mener jeg ikke det er et problem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Storgaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 August , 2011, 13:30 »
Tak for velkomsten.  :D

Vores hønsehus er vel 15 kvadratmeter... og med en endnu større hønsegård udenfor, så vil ikke mene, at det er fordi de mangler plads.  ;) (Vi har 9 Isa Warren damer og en Kochin hane udover skrukken med de 5 kyllinger).

Rugningen i selve hønsegården er også forløbet uden de store problemer. Dog va vi nødt til at afskærme hende fra de andre høns, som ville rode med de æg, som hun lå på.

Der har heller ikke været problemer efter klækningen - ikke mens de har været skærmet af... Men hønemor kan jo komme ud fra hulen og begyndte at ville kalde kyllingerne med ud og så startede balladen!  ???

Når kyllingerne ville spise af deres kyllingefoder, fik de et hak af de andre høns eller blev rykket væk i benene! Hønemor sad til sidst i et hjørne med alle kyllinger bag sig og ingen af dem turde bevæge sig rundt... Det hele stod ganske vist kun på i en times tid, men kunne simpelthen ikke holde ud at se de små dunede væsner være så bange og sårbare.

De ser ud til at trives med flytningen og vimser nu lystigt omkring.  *p

Hvornår er de store nok til at de kan tåle "mosten" i hønsegården?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 22 August , 2011, 20:03 »
Isa'er er kendte for ikke at være særlig imødekommende, desværre. Jeg har ikke selv erfaring med æglægningshybrider, men det er der andre her på forum, der har, så måske kan de svare bedre. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #4 Dato: 23 August , 2011, 08:12 »
Hej Randi. Jeg har isa´er og kyllinger, men jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Mine to hold kyllinger (5 stk i alt) går sammen med deres mødre i en lille hønsegård i hønsegården hvor de også har eget hus. Jeg agter ikke at lukke mine kyllinger ud til resten før de er meget større. Mine er i dag 11 dage og 8 dage gamle. Jeg kan jo godt se, at deres mødre passe rigtig godt på dem, men jeg syntes det ville være alt for meget for de små - og også deres mødre. Nu ved jeg jo ikke hvordan din hønsegård ser ud, men her ville kyllingerne også meget nemt kunne blive væk - den store hønsegård her er vel ca 1100 m2.
Jeg vil se hvordan det hele ser ud, når mødrene ikke gider kyllingerne mere og tager så en beslutning derfra.  :)
ps jeg er også en en hønemor  ;)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 23 August , 2011, 09:25 »
Mine kyllinger går sammen med deres mødre og resten af flokken, de har adgang til hele haven, og de er dygtige til at blive hos mor. Der hvor verden kan blive farlig, er når de er 4-6 uger gamle, og strejfer mere og længere væk, her er de et let bytte for rovfugle og katte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Storgaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 August , 2011, 09:30 »
Det er nok heller ikke den type høns jeg vil vælge en anden gang... De er fantastiske til at levere æg, men så er der vist heller ikke meget mere at fortælle om dem. Nå ja, min skruk er altså også en fantastisk mor for sine kyllinger - kunne bare ikke nænne at de 9 "mostre" skulle terrorisere den lille familie. (Rart at høre, at jeg ikke er den eneste hønemor!  ;D ).

Håber lidt på, at der blandt mine kyllinger er nogle høns, for de kommer vist til at ligne far Kochin mest efter dunene på fødder og ben at dømme...  *o

Kunne godt tænke mig noget i stil med Orpington, Kochin eller Brahma næste gang jeg skal have høns.  :D Er ret vild med de lidt større og tungere racer...

I hvert fald er jeg ret glad for min beslutning om at flytte kyllerne væk fra de onde mostre - især når jeg ser hvormeget de nu bevæger sig rundt - ulempen er så bare, at de ikke har mulighed for at komme ud, før de vender tilbage, men det går nok også.  :D Har heller ikke i sinde at sluse dem ind i hønsegården igen, før de har en god størrelse - man kan jo håbe, at de arver farmands størrelse, så de vender tilbage med en god kampvægt!  <L

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 23 August , 2011, 09:50 »
Det skal nok gå godt, de er jo i gode hænder hos dig. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 August , 2011, 13:46 »
For du nu ikke helt skal miste den sidste begejstring over dine isa'er, så vil jeg da lige fortælle, at jeg har oplevet det samme med en maranskruk, der gik sammen med andre maraner ;)

Jeg har også haft isa'er og de er ikke tynget af empati (så har man vist ikke sagt for meget ;D), så jeg kan levende forestille mig det scenarie, du beskriver. Men som sagt gik min lavest rangerende maranhøne med kyllinger her i foråret og hun og kyllingerne blev virkelig chikaneret af de øvrige maraner. Jeg valgte at fjerne førerhønen og så gik det over. Men det kunne jeg jo kun gøre, fordi jeg havde en anden flok at sætte den hidsige over i. Derfor er det også fint, at du nu holder dem for sig selv.

Du får problemet igen når kyllingerne skal sammenføres med resten af flokken, men den føles bedre når kyllingerne er lidt ældre og har en chance for at forsvare sig. Held og lykke med dem /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Randi Storgaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 August , 2011, 21:45 »
Kylleryllerne og deres mor stortrives for sig selv og der er ro på flokken i den store hønsegård igen.  :D

De er SÅ nuttede de små kyllinger.

Hvornår tror du, at de kan komme hjem til de andre igen?  ??? Er godt klar over, at jeg vil have problemet på ny, men så er de formentlig knap så sårbare.  ;D

Er fuldstændig tosset med de gule Orpington'er... Hvordan er de som æglæggere??

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 26 August , 2011, 23:39 »
Kylleryllerne og deres mor stortrives for sig selv og der er ro på flokken i den store hønsegård igen.  :D

De er SÅ nuttede de små kyllinger.

Hvornår tror du, at de kan komme hjem til de andre igen?  ??? Er godt klar over, at jeg vil have problemet på ny, men så er de formentlig knap så sårbare.  ;D

Er fuldstændig tosset med de gule Orpington'er... Hvordan er de som æglæggere??

Det er jo svært at sige, men lad os for eksemplets skyld sige, at de var maskinudrugede, så ville jeg vente til de var mellem 5 og 7 uger. Nu har de jo en mor, men det lyder ikke som om det hjælper dem så meget...
Hovedsagen er, at du kan lave en form for skjul, hvor kun kyllingerne kan komme ind, så kan de nemlig gemme sig for de store hvis det bliver for vildt.

Orpington er ikke en specielt god æglægger (med mindre man laver alle mulige krumspring med specialkost), desværre. Til gengæld har racen mange andre kvaliteter, så hvis du har mulighed for at have en anden race samtidig, så er det nogle høns du bliver utrolig glad for /o
« Senest Redigeret: 26 August , 2011, 23:50 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk