Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er farverne afgørende for størrelsen?  (Læst 1248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freya

• Passiv bruger
Er farverne afgørende for størrelsen?
« Dato: 17 August , 2011, 21:38 »
Hej med jer :)

Jeg har længe ønsket mig at holde høns og har nu fået fingre i 4 unge Silkehøns, der endnu ikke lægger æg  :)
Jeg kunne dog godt tænke mig også at få en race, der lægger flere æg end Silkerne og har derfor overvejet Dværg Orpington eller Dværg Wyandotter.
Jeg har en svaghed for sorte høns og har hørt, at størrelserne inden for de forskellige racer kan afhænge af farverne - er det rigtigt? Jeg vil gerne have nogle små høns, da jeg ikke har så meget plads og det skal helst være en type, der ikke flyver, da jeg har en lidt "speciel" nabo, der ikke er så tolerant  ;-)

Håber at høre fra jer  :)

PS. Hvis I kender nogen, der har nogle af ovenstående racer, vil jer meget gerne høre om det, da jeg har rigtig svært ved at finde dem i mit område (Holstebro) :)

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Er farverne afgørende for størrelsen?
« Svar #1 Dato: 17 August , 2011, 22:24 »
Hvis du aflægger en opdrætter visit, som har racerene dyr i mange forskellige farver, vil vedkommende måske mene nogle af farverne (læst: hans stammer) er større en andre i hans opdræt/avl. Men det er så - temmelig sikkert - blot begrundet i generne i denne opdrætters stammer.

Du kan godt komme ud for et helt andet udfald, ved at besøge en anden opdrætter med tilsvarende dyr/farver.

Håber det giver menig.

Min mening er, at det kommer an på avlerens avlsstammers niveau på "standard"-stigen.