Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår må kyllinger få andet end foder  (Læst 2313 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

• Passiv bruger
Hvornår må kyllinger få andet end foder
« Dato: 11 August , 2011, 21:59 »
Mine små kyllinger nærmer sig så småt en uge i alder og jeg kom så til at tænke på hvornår de må begynde at få andet end deres kraftfoder (kyllingestarter). Jeg vil gerne give dem hvad der er af hønseegnede rester, men vil jo heller ikke give dem dårlig mave

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvornår må kyllinger få andet end foder
« Svar #1 Dato: 11 August , 2011, 22:03 »
Mine små kyllinger nærmer sig så småt en uge i alder og jeg kom så til at tænke på hvornår de må begynde at få andet end deres kraftfoder (kyllingestarter). Jeg vil gerne give dem hvad der er af hønseegnede rester, men vil jo heller ikke give dem dårlig mave
Du kan godt så småt begynde nu. Lidt hakket, kogt æg blandet op med lidt revet gulerod og undulatfrø eller havregryn fx. Lidt kogt, hakket skinke kan de også godt lidt. Du kan bruge meget, bare du findeler det først.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 12 August , 2011, 06:44 »
Jeg blender hele hårdkogte æg med skal med havregryn og tilsætter lidt vispumin.
Kyllinger kan stort set spise det samme som de voksne, bare det er småt nok.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 August , 2011, 10:09 »
Nu kommer det også an på om det er stor race eller dværge. Mine Orpington kyllinger (stor), bliver fra dag 1. præsenteret for hvede, som de får i hele kerner. Der forsvinder ca. samme mængde hel hvede og kyllinge-startfoder. Har aldrig givet andet, heller ikke da jeg havde dværge, de fik blot kernerne knækket i gårdens kværn, som blev indstillet til at større materiale kunne passere og kornet ikke blev til fin mel.
Siden jeg holdt op med al mulig andet "lækkerier" og kun startfoder + hvede har jeg aldrig mere kyllinger med klumper i bagdelen  /o