Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår lægger de mon æg  (Læst 4218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Hvornår lægger de mon æg
« Dato: 19 August , 2008, 08:41 »
Nu er mine blomsterhøns 20 uger, og jeg venter spændt på at hente æg hos dem, men nu tænker jeg, giver jeg dem det forkerte foder, de får noget der hedder hønseblanding, med majs ærter korn og osv, men jeg er bange for at det ikke er godt nok.  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #1 Dato: 19 August , 2008, 09:31 »
Berit, de skal nok komme, jeg gik jo også og ventede og ventede, da mine små blev de magiske 20 uger, men de var faktisk nærmere 6 mdr, inden de lagde æg. Det skete selvfølgelig, mens min svigerfar passede bedriften, da vi var på ferie. Min kære husbond driller mig med, at det var fordi jeg snakkede for meget med hønsene, så de ikke havde tid til at lægge æg, så da jeg var væk, kom æggene selvfølgelig  ;D ;D ;D
Han er bare SÅ morsom - NOT!
20 uger er jo tidligst muligt, og jeg ved jo at dine høns bor et særlig godt sted, så æggene skal nok komme; som Piet Hein siger TTT - Ting ta'r tid   :D
Jeg glæder mig til at høre om, når de kommer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #2 Dato: 19 August , 2008, 13:21 »
Mine høns var også længere tid om det, jeg ved de er fra starten af juni 2007 og vi fik det første æg d.23 december, det lå under en af siddepindene og var utroligt nok ikke gået i stykker, det var en dejlig julegave ;D de næste kom nogle dage efter og i redekasse :D så der var de godt og vel 6½ måned, de fik også majs i foderet ;) + korn + rester + hvad de finder i haven ;)

Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 19 August , 2008, 13:29 »
Tak for de trøstende  og søde ord, men jeg er noget usikker på foderet, da jeg flyttede mine silke over i et rent rum igår, kunne jeg mærke de ikke fyldte ret meget, og jeg ved med fuldfoder ville det være anderledes.
Da jeg købte hønseblandingen troede jeg det var det bedste der er alt muligt i   :-\
Hilsen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 19 August , 2008, 14:21 »
Mine får en blanding af forskellige korn (knækkede), som jeg har købt hos Meldgård, desuden får de tilskudsæglægningsfoder, det de spiser mest af er alverdens ting, som de finder i haven - de er jo "udearbejdende" det meste af dagen, ja, og så selvfølgelig hønseguf.
Jeg er sikker på at det ikke har noget med foderet at gøre, og så vidt jeg har forstået vejer silker jo ikke særlig meget.
TTT

<I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 19 August , 2008, 15:48 »
Nej det kan være det er det der snyder mig,  ;D
Hilsen

Offline Sille

• Passiv bruger
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
« Svar #6 Dato: 21 August , 2008, 11:18 »
Jeg er helt ny hønse-ejer - i øvrigt til stor glæde. Jeg har 6 høns og en hane. De tre af hønsene er nu 20 uger og jeg har også ventet spændt. Det er godt at vide, at det måske tager lidt længere tid.
/Sille
Hilsen Sille

Offline Sille

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 August , 2008, 13:29 »
Endelig!!!!
I dag var der de første æg. Tre af mine høns er nu åbenbart gamle nok.
Det første lå i ude-hønsegården og så ud som om det var tabt.  Lidt senere lå der endnu et - det havde et blødt felt - som om det ikke var helt færdigt. Det have en fin blomme med lidt sej hvide omkring samt en del tynd hvide - det vejede kun 29 g.
Den sidste høne havde fundet fidusen med redekassen og har lagt et fint æg på 49g. Hun er nu ikke til at få ud af redekassen - er det normalt????? Jeg har nu fået hende ud og lagt noget for hullet, som jeg tager væk sent i aften eller i morgen tidlig - er det sådan man gør????
Behøver jeg at sige at jeg er ny ud i høns?????
Hilsen Sille

Offline Sille

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 August , 2008, 13:39 »
hvor kom de smileys fra - jeg har ikke påført dem! Måske kommer de, når man bruge 2 x ?
Hilsen Sille

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 24 August , 2008, 15:14 »
Høner ligger tit og putter nogle timer i redekassen, der er lunt og halvmørkt og det elsker de, lad dig ikke bekymre over det.
Begynderæg er ofte lidt fejlbehæftede, det går over, så heller ingen bekymring der.

formodentlig er de der æg kommet bag på hønerne og de har tabt dem udenfor, du kan prøve at lukke sent ud i nogle dage, så er de jo nødt til at lægge æg indenfor, men det plejer nu også at gå over.

Du har da grund til at være en glad hønemor.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 24 August , 2008, 15:19 »
Tak Ina
Jeg er da en glad hønemor, men lidt utålmodig  ;D
Hilsen

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 August , 2008, 15:26 »
hvor kom de smileys fra - jeg har ikke påført dem! Måske kommer de, når man bruge 2 x ?

Spørgsmålssmileyen kommer når man skriver 3 spørgsmålstegn.
Hilsen Susanne

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 August , 2008, 21:36 »
Ok, er ny her (har lige skrevet en uforståelig besked "testing, testing" - vidste ikke lige at den røg fluks ud i æteren, - var nemlig bare en prøve :D).
Det jeg egentlig ville, var at komme med et tillægsspørgsmål til det med, hvornår de lægger æg. Er nemlig ny hønseejer med orpingtoner der er fra starten af marts. De er nu ca. 24 uger og det synes jeg jo er langt over de 20, som jeg kan forstå er det magiske tal for hvornår man kan forvente et æg, eller i det mindste noget der minder om et æg. Er orpingtoner lidt senere, fordi det er en stor race? Kan se at der er flere herinde der har orpingtoner. Hvornår begynder jeres at lægge æg? Er for øvrigt et temmelig hyggeligt forum - det virker som om at man let bliver lidt afhængig?
Vh Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 August , 2008, 21:47 »
Afhængig ja (siden 2003  ;D )

Du kan godt kigge efter om dine orper er begyndt. Render de evt. frit, så de måske har fundet alternative redesteder?

Og testforum er til 'uforståelige' beskeder.. Så bare test løs  ;D
Hilsen Susanne

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 August , 2008, 21:59 »
Nej, hønsene går endnu ikke frit. Vi har ikke fået hegnet haven grundigt ind endnu. Bor op mod skoven uden hæk, så Mikkel kommer jo nok ofte forbi. Hønsene har fået en pæn stor gård, og kan også gå ind under huset hvor der er dejligt mørkt. Det kunne da være at jeg skulle tage en lygte med og tjekke om de har gemt æg derinde. En af hønsene har forøvrigt ikke rigtig fattet den der med, at når de andre om aftenen hopper op på deres pind, så kunne den jo følge efter. Så den sætter jeg op på plads hver aften. Så jeg tænker på, om redekassen kan være placeret så højt (ca. 50-60 cm), at de ikke har forstået, at det er dér det skal foregå. Har prøvet at sætte et par af dem op i redekassen, så de kunne tjekke stedet ud, men de blev temmelig forskrækkede, - er vist ikke helt trygge ved mig endnu. :-\
Venligst Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown