christina
Du har ret, og jeg er enig med dig i at hvor der er vilje er der også en vej.
Men det er ikke sikkert at den yngste dreng, som er stuvet sammen med 35 andre unger i en daginstitution, med 3 pædagoger, kan se det. For de fleste børn er æg - mælk - kød og grønsager trods alt "bare" noget man henter i det lokale supermarked, at få børn til at forstå at der er "rigtige" levende dyr der lider, skal man en helt anden vej. Nemlig Oplysning fra de er helt små. ture med børnehaven på bondegård, oplysning i skolen osv osv.
Så længe der ikke er nok af det, kommer vi ingen vegne.
Hvorimod Slik, det ved man hvor kommer fra. bare åben for tv reklamer, det er ØL, slik chips osv. der reklameres for, der er ingen der reklamerer for sunde fødevarer. hvor er økologerne henne der?
Ja, enig i at der skal oplyses mere...men jeg tør vædde på at drengen gennem sin opvækst nok skulle finde ud af hvordan burhøns har det.
Mine børn og dagplejebørn har set hvordan fritgående høns er. De har oplevet en fræk teenage-kylling hapse et stykke brød ud af hånden på et af mine dagplejebørn, de har set skrukken forsvare sine kyllinger, de har set hønsene ligge i en stor klump og støvbade osv., og jeg håber virkelig at de som voksne vil tage stor afstand fra f.eks. buræg, når de nu ved hvordan en høne burde ha' det.
Jeg håber også at de ikke vil købe kød fra f.eks. køer, uden at vide hvordan den ko har haft det, og om den har gået ude hele året, lige som bondemandens køer ned i nummer 17 har gjort det -i modsætning til min nabos stakkels køer, som har gået inde hele året rundt, og aldrig prøvet at spise græs direkte fra marken

Og så håber jeg at de vil sprede budskabet...omkring det de ved i det mindste

Ja, vi har haft diskussionen før - og vi vil helt sikkert få den igen.
Mit input er (igen) at jeg faktisk godt kan forstå, at der er rigtig mange, der ikke kan overskue at sætte sig ind i , hvor hver enkelt vare kommer fra.
Jeg sidder selv lige nu i et par sandaler, jeg ikke ved, hvor læderet kommer fra - om de er produceret ved hjælp af børnearbejde og om der i øvrigt er "bæredygtighed" i importen af dem.
Hvordan er min pc og min mobiltelefon produceret? Er der mennesker, der udætter sig for miljøskadelige eller helbredsskadelige stoffer i produktionen af den?
Jeg aner det ikke - og jeg orker ikke at undersøge det!
Jeg ved godt, at buræg er fra høns, der bliver holdt i kummerlige forhold, så det er rimelig nemt at undgå. Jeg tænker bare, at sålænge jeg ikke aner hvordan min forbrugeradfærd iøvrigt påvirker andre væsener, er jeg ikke med i det kor, der bonker andre oveni hovedet fordi de køber buræg. Det vil jeg faktisk gerne tage afstand fra.
Hermed gjort!
Alt, hvad der kan købes burde kunne købes med god samvittighed overfor både miljø og dyrevelfærd - det er nogle andre instanser end den enkelte forbruger, der burde påtage sig ansvaret for det.
Sjovt, så forskellige vi er... For jeg mener ikke at man som dansker altid har mulighed eller overskud for den sags skyld, til at vide og undersøge hvor alt kommer fra. Vi er jo kun mennesker.
MEN...jeg vil da mene, at ved man at æggene kommer fra burhøns, så er det svært at forstå at nogen kan lukke øjnene for det??? Det er nogen jeg aldrig kommer til at forstå -altså hvordan man bevidst kan tilvælge f.eks. burhønseæg

Så min pointe er, at det ene ikke udelukker det andet. Det behøver ikke at være sådan, at fordi man ikke har overskud til at finde ud af hvor læderet på ens sandaler kommer fra, at så kan man lige så godt også købe buræg. At gøre en forskel hvor man kan, er fantastisk i mine øjne.
Mine genboer får (lovligt) æg fra mig, og selv om de stadig køber konventionel kylling, så gør det da en lille forskel, at de ikke køber buræg mere...synes jeg

Se den her ladies & gentlemen:
http://www.dr.dk/nu/player/#/helt-privat/14942
Super, så virker det endelig, tak