Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: DR2 kl 20.00 I aften  (Læst 5507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #60 Dato: 11 August , 2011, 09:15 »
En af grundene til at man ikke kan købe danske æbler i supermarkedet er ganske grotesk: I Danmark sælges frugt (og det meste grønt for den sags skyld) styk-vis, og ikke efter vægt. Derfor stiller supermarkedernes indkøbere meget strikte krav til en ensartet størrelse på æblerne og således går størstedelen af den danske æblehøst til most.
 *s

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #61 Dato: 11 August , 2011, 09:20 »
Vores nabo er æbleproducent. Tilsyneladende er problemet at de danske butikskæder ikke vil købe danskproducerede æbler fordi de er for dyre. Så der bliver lavet most af de fineste spiseæbler - og det er tvivlsomt, hvor længe produktionen af æbler fortsætter.....

En af grundene til at man ikke kan købe danske æbler i supermarkedet er ganske grotesk: I Danmark sælges frugt (og det meste grønt for den sags skyld) styk-vis, og ikke efter vægt. Derfor stiller supermarkedernes indkøbere meget strikte krav til en ensartet størrelse på æblerne og således går størstedelen af den danske æblehøst til most.
 *s

Hvor vi bor (i Farum) er det ikke svært at finde et supermarked hvor man kan købe danske æbler og ikke bare de økologiske fra Argentina, der smager af nul og niks, men til gengæld er berejste.
Derimod er det en UMULIGHED at indkøbe helt økologisk og især dansk (i virkeligheden synes jeg det sidste er det mest foruroligende) hvor vi har sommerhus i midtjylland.

Det er skammeligt at vi laver vores egne æbler til most og importerer dem vi sælger!!!  >:( >:( >:(
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #62 Dato: 11 August , 2011, 09:38 »
Efter jeg fik kørekort blev det mit job at handle, så jeg fik min mors Dankort med i pungen og blev sendt ud med en liste. Vi har et enormt højt forbrug af mad, især frugt og brød, så der bliver altså handlet for rigtig rigtig mange penge hver måned (ingen forklaring på hvorfor vi spiser så meget).. Nå tilbage til mine indkøbsture. Jeg handlede i Fakta og i Løvbjerg og købte så primært økologiske varer og dansk producerede varer og det lød der egentlig ikke til at være noget galt i, men nu har jeg ikke været ude at handle i fjorten dage, hvor det var mig hele tiden før, det sætter så lidt gang i mine tanker ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

• Gæst
« Svar #63 Dato: 11 August , 2011, 10:21 »
Haha, Mikkel - dejlig beretning  :D

Offline Annabella, Køge

• Passiv bruger
« Svar #64 Dato: 11 August , 2011, 10:42 »
1,0,2 mænd
0,2 dværgsilker (rød+sort)
0,1 siamesiske dværgsilke
0,1 silke (hvid)
0,1 sebright/serama (sølv)
0,1 dværg kochin (brun)
0,1 sabelpoot (hvid)
0,2 dværg faverolles (laksefarvede)
0,2 auracaner (blå guldhalsede)
0,3 brahma (red pyle/sølv sortbåndet/vildtfarvet)

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #65 Dato: 11 August , 2011, 11:03 »
Personligt kigger jeg langt mere på om varen er dansk end at den er økologisk. Synes ofte det er udenlandske varer der er problemer med mht  til ting der ikke skal være i mad (salmonella og andre "hyggelige" bakterier).

Men hvis det så både er dansk og økologisk er der jo ekstra godt.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #66 Dato: 11 August , 2011, 11:03 »
Personligt kigger jeg langt mere på om varen er dansk end at den er økologisk. Synes ofte det er udenlandske varer der er problemer med mht  til ting der ikke skal være i mad (salmonella og andre "hyggelige" bakterier).

Men hvis det så både er dansk og økologisk er der jo ekstra godt.

/o /o /o
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #67 Dato: 11 August , 2011, 11:22 »
Ja, helt enig. Vil også hellere købe konventionelle danske frugter og grøntsager end økologiske fra den anden ende af verden. Undtagelsen er citroner, hvor jeg altid køber økologisk, for jeg bruger næsten altid skallen, og de er uhyggeligt ulækkert oversprøjtede på de almindelige.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #68 Dato: 11 August , 2011, 11:37 »
Ja, helt enig. Vil også hellere købe konventionelle danske frugter og grøntsager end økologiske fra den anden ende af verden. Undtagelsen er citroner, hvor jeg altid køber økologisk, for jeg bruger næsten altid skallen, og de er uhyggeligt ulækkert oversprøjtede på de almindelige.

Jeg tænker det heller ikke er så nemt at finde danske citroner  ;) ::)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #69 Dato: 11 August , 2011, 12:25 »
Jaaa. Det har du nok ret i. :D Men jeg er i det hele taget ikke den store aftager af eksotiske frugter. Bevares de kommer da i kurven ind imellem, men jeg synes nu en dansk blomme er mindst lige så interessant som en kiwi. Citrusfrugter har vi så ikke lige et alternativ til herhjemme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #70 Dato: 11 August , 2011, 15:42 »
christina
Du har ret, og jeg er enig med dig i at hvor der er vilje er der også en vej.
Men det er ikke sikkert at den yngste dreng, som er stuvet sammen med 35 andre unger i en daginstitution, med 3 pædagoger, kan se det. For de fleste børn er æg - mælk - kød og grønsager trods alt "bare" noget man henter i det lokale supermarked, at få børn til at forstå at der er "rigtige" levende dyr der lider, skal man en helt anden vej. Nemlig Oplysning fra de er helt små. ture med børnehaven på bondegård, oplysning i skolen osv osv.
Så længe der ikke er nok af det, kommer vi ingen vegne.
Hvorimod Slik, det ved man hvor kommer fra. bare åben for tv reklamer, det er ØL, slik chips osv. der reklameres for, der er ingen der reklamerer for sunde fødevarer. hvor er økologerne henne der????

Ja, enig i at der skal oplyses mere...men jeg tør vædde på at drengen gennem sin opvækst nok skulle finde ud af hvordan burhøns har det.

Mine børn og dagplejebørn har set hvordan fritgående høns er. De har oplevet en fræk teenage-kylling hapse et stykke brød ud af hånden på et af mine dagplejebørn, de har set skrukken forsvare sine kyllinger, de har set hønsene ligge i en stor klump og støvbade osv., og jeg håber virkelig at de som voksne vil tage stor afstand fra f.eks. buræg, når de nu ved hvordan en høne burde ha' det.

Jeg håber også at de ikke vil købe kød fra f.eks. køer, uden at vide hvordan den ko har haft det, og om den har gået ude hele året, lige som bondemandens køer ned i nummer 17 har gjort det -i modsætning til min nabos stakkels køer, som har gået inde hele året rundt, og aldrig prøvet at spise græs direkte fra marken :(

Og så håber jeg at de vil sprede budskabet...omkring det de ved i det mindste :)

Ja, vi har haft diskussionen før - og vi vil helt sikkert få den igen.

Mit input er (igen) at jeg faktisk godt kan forstå, at der er rigtig mange, der ikke kan overskue at sætte sig ind i , hvor hver enkelt vare kommer fra.

Jeg sidder selv lige nu i et par sandaler, jeg ikke ved, hvor læderet kommer fra - om de er produceret ved hjælp af børnearbejde og om der i øvrigt er "bæredygtighed" i importen af dem.

Hvordan er min pc og min mobiltelefon produceret? Er der mennesker, der udætter sig for miljøskadelige eller helbredsskadelige stoffer i produktionen af den?

Jeg aner det ikke - og jeg orker ikke at undersøge det!

Jeg ved godt, at buræg er fra høns, der bliver holdt i kummerlige forhold, så det er rimelig nemt at undgå. Jeg tænker bare, at sålænge jeg ikke aner hvordan min forbrugeradfærd iøvrigt påvirker andre væsener, er jeg ikke med i det kor, der bonker andre oveni hovedet fordi de køber buræg. Det vil jeg faktisk gerne tage afstand fra.

Hermed gjort!

Alt, hvad der kan købes burde kunne købes med god samvittighed overfor både miljø og dyrevelfærd - det er nogle andre instanser end den enkelte forbruger, der burde påtage sig ansvaret for det.

Sjovt, så forskellige vi er... For jeg mener ikke at man som dansker altid har mulighed eller overskud for den sags skyld, til at vide og undersøge hvor alt kommer fra. Vi er jo kun mennesker.

MEN...jeg vil da mene, at ved man at æggene kommer fra burhøns, så er det svært at forstå at nogen kan lukke øjnene for det??? Det er nogen jeg aldrig kommer til at forstå -altså hvordan man bevidst kan tilvælge f.eks. burhønseæg :(

Så min pointe er, at det ene ikke udelukker det andet. Det behøver ikke at være sådan, at fordi man ikke har overskud til at finde ud af hvor læderet på ens sandaler kommer fra, at så kan man lige så godt også købe buræg. At gøre en forskel hvor man kan, er fantastisk i mine øjne.

Mine genboer får (lovligt) æg fra mig, og selv om de stadig køber konventionel kylling, så gør det da en lille forskel, at de ikke køber buræg mere...synes jeg  8)

Se den her ladies & gentlemen:
http://www.dr.dk/nu/player/#/helt-privat/14942

Super, så virker det endelig, tak :)

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #71 Dato: 11 August , 2011, 16:42 »
Har fundet udsendelsen med og uden danske tekster, så de ryger lige på en dvd, så har man den jo og kan se den når man har tid.

Susanne

• Gæst
« Svar #72 Dato: 11 August , 2011, 17:22 »

Så min pointe er, at det ene ikke udelukker det andet. Det behøver ikke at være sådan, at fordi man ikke har overskud til at finde ud af hvor læderet på ens sandaler kommer fra, at så kan man lige så godt også købe buræg. At gøre en forskel hvor man kan, er fantastisk i mine øjne.

Det skrev jeg sandelig heller ikke!

Jeg skrev, at sålænge jeg ikke ved, hvad mit forbrugsmønster iøvrigt bevirker af ulemper på andre dyr og mennesker, vil jeg ikke være fordømmende overfor mennesker, der køber buræg.

Det er fordømmelsen, jeg tager afstand fra! Den klæ'r ingen !

Og for mit vedkommende ville jeg  - som forklaret ovenfor - føle mig ret dobbeltmoralsk.

Det var min pointe!

Og det er noget ganske andet!

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #73 Dato: 11 August , 2011, 18:15 »
Hmm...ved ikke helt hvad jeg skal svare til det, Sus :) At føle sig fordømt, kan vel godt være noget som ligger hos en selv? Eller hvad? Føler du dig fordømt, fordi jeg beskriver min undren over for de valg, eller hvordan mener du?

Og mht. dobbelmorale, så synes jeg nu bare det er godt at oplyse om det man ved, og det man KAN gøre en forskel omkring :)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #74 Dato: 11 August , 2011, 20:00 »

Jeg skrev, at sålænge jeg ikke ved, hvad mit forbrugsmønster iøvrigt bevirker af ulemper på andre dyr og mennesker, vil jeg ikke være fordømmende overfor mennesker, der køber buræg.

Det er fordømmelsen, jeg tager afstand fra! Den klæ'r ingen !

Og for mit vedkommende ville jeg  - som forklaret ovenfor - føle mig ret dobbeltmoralsk.

Det var min pointe!

Og det er noget ganske andet!

Jeg er helt enig her.
For en del år siden skulle jeg sammen med nogle andre undervisere, undervise holdet i et eller andet, og jeg valgte noget jeg selvfølgelig brænder for "burhøns og æg"  jeg viste billeder og talte meget om forholdene og forskellene på de forskellige æg, jeg syntes selv jeg var supergod og meget uddybende, og var sikker på at få positiv feed back, men her fik jeg agu dødstødet.
For en af mine kollegaer sagde, "ved du hvad, da jeg boede på broen, og var alen med mine børn, og ikke vidste hvor maden skulle komme fra, var jeg altså nødt til give mine unger buræg, for ellers havde jo slet ikke fået æg, og det mener jeg ville være forkert da jeg er sikker på det er sundt for dem" øhhhmm skulle jeg nu have sagt så lad være med at købe æg, eller ???? nej vel.
-Vi snakkede llidt om sagerne, og blev enige om at man jo ikke skal dikterer eller bestemme hvad folk skal gøre,,,, man kan kun råde og oplyse..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn