Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: DR2 kl 20.00 I aften  (Læst 5525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #45 Dato: 10 August , 2011, 20:35 »
Herligt, den vil jeg udbrede hos min landmandsfamilie ;).
Jeg har nu ofte tænkt på at der i flere verdensdele kunne dyrkes enorme mængder mad HVIS IKKE der var borgerkrig. Og de økologiske metoder ville da helt klart være at foretrække - og de billigste. Herhjemme er der ikke megen professionel stolthed. Og hvorfor producerer vi kun korn, sukkerroer og af og til lidt ærter??? Resten må vi importere. Det er da tåbeligt. Men når man spørger, så er det FOR BESVÆRLIGT. Trist, hvis jeg som sygeplejerske sagde det samme: beklager, Jensen. Sårpleje er for besværligt, benet må af! ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #46 Dato: 10 August , 2011, 20:48 »
En anden myte er også at økologi bruger mere energi. Det er heller ikke tilfældet. Tværtimod så er økologisk jordbrug 26% mere energieffektiv per produceret ton.. Det er primært fordi "konventionel" bruger meget kunstgødning og der går meget energi til at producere det. Så hvis man nu forestillede sig at de "konventionelle" industribrug betalte den reelle pris for kunstgødningen, så endte det nok med at økologiske varer var billigere en "konventionelle"..

Den engelske Soil Association har mange undersøgelser om økologiske kontra "konventionel".
http://www.soilassociation.org/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #47 Dato: 10 August , 2011, 20:49 »
Hæhæ - Ankerine, den var god den med sygeplejersken. Og det er SÅ rigtigt med den manglende professionelle stolthed, selv er jeg jo fræk nok til at sammenligne konventionelle landmænd med dårlige håndværkere  ;)

Finn  /o Det er super godt, lad os få manet alle "løgnehistorierne" ("vedtagne sandheder") i jorden  ;D
« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 20:51 Fra Louise S. »
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #48 Dato: 10 August , 2011, 20:52 »
Fik et mindre hys-anfald i dag nede i Spar. Æbler fra Syd-Afrika, Argentina og Brasilien... Når vi nu har så dejlige æbler i Danmark. Økologiske eller ej, så fatter jeg ikke hvorfor vi skal importere æbler fra andre verdensdele. >:(
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #49 Dato: 10 August , 2011, 20:56 »
Fik et mindre hys-anfald i dag nede i Spar. Æbler fra Syd-Afrika, Argentina og Brasilien... Når vi nu har så dejlige æbler i Danmark. Økologiske eller ej, så fatter jeg ikke hvorfor vi skal importere æbler fra andre verdensdele. >:(
Og jeg kiggede på smør nede i Brugsen den anden dag. Coop's discountsmør kommer fra Estland, og i Netto kan man købe smør fra New Zealand. Er der noget jeg ikke forstår, så er det hvordan nogen kan tjene penge på at transportere smør fra NZ til DK? ???
« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 20:58 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #50 Dato: 10 August , 2011, 21:00 »
Jeg fatter heller ikke lige økologien i en vare, der ganske vist er produceret økologisk langt, langt væk fra DK, og der så er brugt en masse brændstof på at transportere den her til.  :o ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 10 August , 2011, 21:20 »

Hørt  ;D
Danske æbler er de allerfineste fordi vi har et klima der fremmer den allerlækreste aroma.
Men økologerne har problermer fordi de moderne sorter kræver sprøjtning med svovl, og det må man ikke i DK, men nok i andre lande der laver økologiske æbler.
For der må jo ikke være den mindste plet på æblet, tror ikke det er forbrugerne der kræver det, men normen er nok skabt af de store firmaer.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #52 Dato: 10 August , 2011, 21:25 »
Kunne ikke være mere enig Vibeke. ;) Så jeg spiser ikke æbler når mine egne er sluppet op og der er udsolgt hos den lokale plantage.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #53 Dato: 10 August , 2011, 22:45 »

Det skal du nu ikke få hys-anfald over. Der er en naturlig forklaring.

Vi forbrugere forlanger så friske varer som muligt. Nyeste høst af langt de fleste æblesorter, er forårets høst syd for ækvator. Vi må væbme os med tålmodighed lidt endnu før vi kan nyde friske danske æbler fra dette års høst.

og i Netto kan man købe smør fra New Zealand. Er der noget jeg ikke forstår, så er det hvordan nogen kan tjene penge på at transportere smør fra NZ til DK? ???

NZ er faktisk kendt for kvaliteten af deres smør (ligesom DK er det) samt mange andre landbrugsvarer. Du skriver ikke hvad dette smør kostede ift feks dansk smør. Kunne det evt tænkes at Netto (og sikkert også Bilka, Føtex og A-Z, altså Dansk Supermarked under ét) havde taget det hjem for at kunne tilbyde kunderne noget andet?

Jeg forstår at det indimellem kan være svært at se logikken i at transportere varer over store afstande, men det er altså ikke altid prisen der foranlediger transporten.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #54 Dato: 10 August , 2011, 22:49 »
Der findes faktisk flere gamle sorter der kan levere æbler der stadig er gode nu, og nogle sorter der er ved at være modne på træerne nu. Det gælder bare om at plante de rigtige sorter. Når mine æbletræer bliver store nok til at give et ordentligt udbytte vil jeg kunne spise egne æbler fra august til maj. Så klarer jeg mig vist også fint de par måneder der ikke er æbler. Så er der jo så meget andet i haven.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #55 Dato: 10 August , 2011, 22:52 »
Kommer til at tænke på den fedt afgift der er blevet pålagt alt, den er så blevet udskudt til efter sommerferien bla. fordi hvordan skal den udføres i praksis. Så priserne på fødevarer stiger igen også økologiske.
Vil lige indskyde jeg ikke har læst det endelige lovforslag.

Så er det jeg tænker på at fedme i verden er et stort problem og det skyldes jo ofte usund levevis, så vi laver en afgift, hvad med at lave en rabat ordning for varer der er uden tilsætningsstoffer, tænk hvad der kunne spares på allergi området.

Hilsen Jeanette

3.3.o Sølvildtfarvet stor silke
o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #56 Dato: 10 August , 2011, 22:59 »
Der findes faktisk flere gamle sorter der kan levere æbler der stadig er gode nu, og nogle sorter der er ved at være modne på træerne nu. Det gælder bare om at plante de rigtige sorter.

Jer er klar over dette, men jeg tror ikke der er danske leverandører nok til at dække den danske befolknings behov for æbler året rundt. Og rigtig mange danskere ville næppe kunne forstå/acceptere hvorfor de ikke kunne få æbler fra maj til august. Endvidere vil der være forbrugere der ikke ville bryde sig om, at blive tilbudt æbler i juni måned, der er plukket sent efterår i DK i stedet for udenlandske æbler plukket sent forår, altså stort set helt friske.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #57 Dato: 10 August , 2011, 23:02 »
Har prøvet at købe de der udenlandske. De smager ikke af noget... Gider ikke selv bruge penge på dem, og efterhånden er min unger også blevet noget kræsne med den slags. ;) Men med rigtig opbevaring kan danske æbler stadig være rigtig gode langt hen på foråret.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #58 Dato: 11 August , 2011, 02:14 »
Vores nabo er æbleproducent. Tilsyneladende er problemet at de danske butikskæder ikke vil købe danskproducerede æbler fordi de er for dyre. Så der bliver lavet most af de fineste spiseæbler - og det er tvivlsomt, hvor længe produktionen af æbler fortsætter.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #59 Dato: 11 August , 2011, 07:03 »
NZ er faktisk kendt for kvaliteten af deres smør (ligesom DK er det) samt mange andre landbrugsvarer. Du skriver ikke hvad dette smør kostede ift feks dansk smør. Kunne det evt tænkes at Netto (og sikkert også Bilka, Føtex og A-Z, altså Dansk Supermarked under ét) havde taget det hjem for at kunne tilbyde kunderne noget andet?

Jeg forstår at det indimellem kan være svært at se logikken i at transportere varer over store afstande, men det er altså ikke altid prisen der foranlediger transporten.

NZ smør er billigere end DK smør. Jeg tror sådan en pakke koster ca. 10-11 kr. Discountsmørret fra Estland koster 12 kr. mener jeg. Jeg forstår nu stadig ikke, at det er nødvendigt at bruge forurenende bunker-olie på at sejle smør rundt om jorden, når vi "kan selv". Jeg køber som regel Thise øko-smør eller Osted øko-smør. Sidstnævnte koster ikke mere end et par kroner ekstra i forhold til ikke-øko-smør, men fås kun i Superbrugsen i Tølløse. Nede i min egen Dagli'Brugs tager de ågerpriser for økologiske varer, og jeg må give 22 kr. for en pakke Thise øko-smør og 11,75 kr for en liter øko-mælk. Det er dyrt.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"