Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: DR2 kl 20.00 I aften  (Læst 2226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #30 Dato: 10 August , 2011, 10:04 »
Fik ikke set andet end det sidste af udsendelsen, men den er ved at blivet hentet så jeg kan se den senere i dag. Men der skulle være 2 afsnit mere og de vil ikke lige findes ØV.


Har fundet dem men filen findes ikke.

De to andre udsendelser handler ikke om høns, men den ene om gris, den anden husker jeg ikke.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #31 Dato: 10 August , 2011, 10:05 »
De to andre udsendelser handler ikke om høns, men den ene om gris, den anden husker jeg ikke.

Der er også en udsendelse om køer, som blev vist for nogle uger siden.

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #32 Dato: 10 August , 2011, 10:10 »
Ok, så gider jeg ikke lede mere, hvis det ikke lige er om høns. men har fået den ind, så skal lige se den nu her sammen med en kop kaffe.

Offline Bo Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
  • Hej her fra vores paradis.
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #33 Dato: 10 August , 2011, 11:15 »
Jeg syntes vi skal passe på ikke at være så fordømmende.
Er man enlig mor på kontanthjælp , med 4 børn i en 2 værelses på Vesterbro, etc. Har man nok meget svært ved at tænke i dyrevelfærd, slikket til ungerne, den ene gang om mdr, vil man ikke tage fra dem, så mange lyspunkter er der ikke på stenbroen. Cigaretterne, ja de er med til at dulme smertern over livets elendigheder. Og hvor er familiens velfærd henne, tænker den enlige mor nok. Og jeg forstår hende til fulde.
Nej lad os være glade for at vi har mulighederne for friske æg fra egne høns, racerene eller ej. økologiske eller ej, og så vide at hvor lille den end er, så gør VI en forskel, fordi vi har mulighederne.
Næhhh skal deres gøres noget skal vi have politikkerne i Bruxelles til at få øjnene op, og lad os så få momsen ned på de sunde og økologiske fødevarer, så udligner priserne sig. På den måde kan vi handle etisk og sundt ALLE sammen.
4 dejlige Katte . Danske landgæs - Franske gæs - Sort hvid sussex - Petit fleur - silkehøns - Dansk landrace stor og dværg - perlehøns - moskusænder - danske landænder - indiske løbeænder - dværgkaniner - fransk vædder -

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #34 Dato: 10 August , 2011, 11:42 »
Har lige set det på nettet. Flot program!
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #35 Dato: 10 August , 2011, 13:12 »
Velkommen på forum, Jørgen :D
Tak for begge dine henvisninger til "Fjernsyn for dig" ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #36 Dato: 10 August , 2011, 14:10 »
Ja, - jeg forstår heller ikke, hvad der får folk til, at købe buræg. Jeg havde så bare aldrig rigtig tænkt over, at det selvfølgelig også er buræg der bliver brugt i andet "færdig-lavet" mad, pasta, mayonaise m.m. Mon der findes producenter her, der kun bruger fra fritgående?? ???

Skønt program, er også meget imponeret over, det arbejde hun gør! Mon der findes nogen her i DK, der også overtager burhøns?

Industrien er klart den største aftager af buræg, så det er virkelig vigtigt at droppe de varer med konventionelle æg i, hvis man vil være med til at gøre en indsats mod buræg, og så enten undvære eller købe økologisk.

En god mayo uden æg laves nemt:

2 dl alm. olie
1 dl soyamælk
1 tsk dijon
1 spsk eddike
1 tsk salt

Stavblendes, og så er der lækker mayo. Også god med karry i :)

Laila, du har ret i, at man næsten ikke kan undgå buræggene, når man køber andre produkter, men selv om vi ikke kan revolutionere alting, gør det alligevel en forskel, at vi ikke aktivt køber æg fra burhøns, så det er ikke spildt.

Du kan faktisk undgå dem ved at købe øko, af de varer som indeholder æg.

Ja - god udsendelse!
Nej - jeg vil heller ikke købe buræg!
Men altså - alle disse antiburæg-udtalelser (som jeg også selv prædiker alle steder).
Nogle mennesker har altså ikke råd (eller oplysning) nok til at købe økologisk. Lad os være realistiske (og menneskelige). Hvis mit valg stod mellem ingen æg til mine børn eller buræg til dem.
Ja - så ville jeg købe buræg!
Vi må nogen gange tænke mennesker før dyr!


Nej, man har måske ikke råd til at købe øko, men så kunne man f.eks. spare nogle andre steder, ved f.eks. at undvære kød blot 1-2 gange om ugen, eller ved at købe tøjet flot og velholdt, men brugt, osv.. Det er ikke fordi jeg ikka forstår at man kan mangle overskud, penge eller oplysning. Men alle ved hvordan burhøns og "kødhøns" har det i Danmark, så det er i mine øjne ikke andet end at man lukker øjnene for det, fordi man hellere vil prioritere sig selv.

Jeg kan slet ikke se hvorfor man skulle købe buræg, hvis valget stod imellem ingen æg eller buræg? Ens børn kunne vel undvære æg i én uge, og så har man råd til at købe økoæg ugen efter? Altså, nu ved jeg godt det var et eksempel du kom med, men sat på spidsen, så er der jo ingen børn i DK, som ville dø, hvis de ikke fik æg, kylling eller i det hele taget kød? Der er ingen der er tvunget til at købe buræg.

Jeg tror desværre at mange danskere stadig tænker, at når det er tilladt, så må det være fordi det er i orden rent dyreetisk..... Det samme med bøjlefixerede søer, halekuperede og kastrerede smågrise (uden bedøvelse), spædekalve, der fjernes fra moderen med det samme o.s.v. Det er ikke ting, man tænker så meget over hvis man bor midt i en storby og beskæftiger sig med regnskab arbejdsmæssigt og papirklip og styrketræning i fritiden.
Virker dokumentarudsendelserne i TV så ikke? Tjah. Hvis vi tænker på alle de grænseoverskridende reality-udsendelser, vi bliver udsat for - næh, det gør de nok ikke.

Men det er da ganske deprimerende at se en indkøbsvogn med buræg, tilbudskyllinger, lavprispølser - og så en bunke slik, alkohol, chips og plastiklegetøj...... og cigaretter.

Enig  /d
Jeg syntes vi skal passe på ikke at være så fordømmende.
Er man enlig mor på kontanthjælp , med 4 børn i en 2 værelses på Vesterbro, etc. Har man nok meget svært ved at tænke i dyrevelfærd, slikket til ungerne, den ene gang om mdr, vil man ikke tage fra dem, så mange lyspunkter er der ikke på stenbroen. Cigaretterne, ja de er med til at dulme smertern over livets elendigheder. Og hvor er familiens velfærd henne, tænker den enlige mor nok. Og jeg forstår hende til fulde.
Nej lad os være glade for at vi har mulighederne for friske æg fra egne høns, racerene eller ej. økologiske eller ej, og så vide at hvor lille den end er, så gør VI en forskel, fordi vi har mulighederne.
Næhhh skal deres gøres noget skal vi have politikkerne i Bruxelles til at få øjnene op, og lad os så få momsen ned på de sunde og økologiske fødevarer, så udligner priserne sig. På den måde kan vi handle etisk og sundt ALLE sammen.


Jeg er til dels enig med dig og med din måde at anskue tingene på. Dog mener jeg altid, at hvor der er en vilje, er der en vej :)

Offline Bo Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
  • Hej her fra vores paradis.
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #37 Dato: 10 August , 2011, 15:09 »
christina
Du har ret, og jeg er enig med dig i at hvor der er vilje er der også en vej.
Men det er ikke sikkert at den yngste dreng, som er stuvet sammen med 35 andre unger i en daginstitution, med 3 pædagoger, kan se det. For de fleste børn er æg - mælk - kød og grønsager trods alt "bare" noget man henter i det lokale supermarked, at få børn til at forstå at der er "rigtige" levende dyr der lider, skal man en helt anden vej. Nemlig Oplysning fra de er helt små. ture med børnehaven på bondegård, oplysning i skolen osv osv.
Så længe der ikke er nok af det, kommer vi ingen vegne.
Hvorimod Slik, det ved man hvor kommer fra. bare åben for tv reklamer, det er ØL, slik chips osv. der reklameres for, der er ingen der reklamerer for sunde fødevarer. hvor er økologerne henne der????
4 dejlige Katte . Danske landgæs - Franske gæs - Sort hvid sussex - Petit fleur - silkehøns - Dansk landrace stor og dværg - perlehøns - moskusænder - danske landænder - indiske løbeænder - dværgkaniner - fransk vædder -

Susanne

  • Gæst
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #38 Dato: 10 August , 2011, 15:54 »
Ja, vi har haft diskussionen før - og vi vil helt sikkert få den igen.

Mit input er (igen) at jeg faktisk godt kan forstå, at der er rigtig mange, der ikke kan overskue at sætte sig ind i , hvor hver enkelt vare kommer fra.

Jeg sidder selv lige nu i et par sandaler, jeg ikke ved, hvor læderet kommer fra - om de er produceret ved hjælp af børnearbejde og om der i øvrigt er "bæredygtighed" i importen af dem.

Hvordan er min pc og min mobiltelefon produceret? Er der mennesker, der udætter sig for miljøskadelige eller helbredsskadelige stoffer i produktionen af den?

Jeg aner det ikke - og jeg orker ikke at undersøge det!

Jeg ved godt, at buræg er fra høns, der bliver holdt i kummerlige forhold, så det er rimelig nemt at undgå. Jeg tænker bare, at sålænge jeg ikke aner hvordan min forbrugeradfærd iøvrigt påvirker andre væsener, er jeg ikke med i det kor, der bonker andre oveni hovedet fordi de køber buræg. Det vil jeg faktisk gerne tage afstand fra.

Hermed gjort!

Alt, hvad der kan købes burde kunne købes med god samvittighed overfor både miljø og dyrevelfærd - det er nogle andre instanser end den enkelte forbruger, der burde påtage sig ansvaret for det.


Offline Jeanette.ch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #39 Dato: 10 August , 2011, 17:44 »
Jeg ved at mange instituationer der har mad ordninger, SKAL bruge øko vare, så det er da positivt. ;)
De flest mener det er besværlig at finde øko vare og de har ikke tid til at fare fra butik til butik.
Man kan købe en kød / grønt kasse fra Årstiderne ikke så meget dyrre end hvis du handler ind hver dag (der ryger jo ikke extra varer i kurven) og der er hvad du skal bruge.

Mange børn aner ikke hvor ting kommer fra, det morer mig lidt når jeg en gang i mellem tager kunder med i det store kølerum hvor de døde dyr hænger. Både børn og forældre bliver lige pludselig meget imponeret og børn tit bange og syntes det er ulækkert og så kommer der gang i snakken.

Jeg er ikke fanatisk og forstår også godt at økonomien kan spille ind,  Faktiskt ville der ikke være landbrugs jord nok hvis alt skulle være økologisk og forbruget ikke faldt.

Hilsen Jeanette

3.3.o Sølvildtfarvet stor silke
o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #40 Dato: 10 August , 2011, 17:45 »


Alt, hvad der kan købes burde kunne købes med god samvittighed overfor både miljø og dyrevelfærd - det er nogle andre instanser end den enkelte forbruger, der burde påtage sig ansvaret for det.



Det er desværre ikke sådan at det fungerer,
vi forbrugere er de eneste der kan få produktionen til at lave det vi vil købe,
der er så mange lobbyister der påvirker de lovskabende og truer med alskens dårligheder hvis der ikke må produceres på vanlig vis.
Vi har set hvad forbrugere kan sætte i gang hvis der boykottes. Det er sket flere gange i England med æbler og smør så vidt jeg husker.

Jeg nød især de forsøg de lavede med hønsene. Kunne godt have tænkt mig at se hvad hønen gjorde hvis ikke hanen havde advaret om falken, og hvor mange farver en høne kunne skelne imellem og hvad den foretrak.
Men det er vel bare med at gå i gang  :D
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #41 Dato: 10 August , 2011, 17:54 »


  Faktiskt ville der ikke være landbrugs jord nok hvis alt skulle være økologisk og forbruget ikke faldt.



Under 1. verdenskrig var det Hinhede, en læge, der sørgede for at danskerne ikke sultede. Kornet blev spist af mennesker i stedet for af svinene. 80% af kornets næringsværdi går tabt til grisens opvækst.
så her er meget at hente ved at spare på kødet. /o
Og så er det et spørgsmål om landmandens dygtighed, hvor meget han avler. Kender ikke lige forskellen til konventionelt brug, men mener ikke at forskellen er særlig stor.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #42 Dato: 10 August , 2011, 18:09 »
  Faktiskt ville der ikke være landbrugs jord nok hvis alt skulle være økologisk og forbruget ikke faldt.

Det er ikke sandt - tidligere på året kom denne meget spændende rapport: http://www.srfood.org/index.php/en/component/content/article/1174-report-agroecology-and-the-right-to-food
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Jeanette.ch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #43 Dato: 10 August , 2011, 18:36 »
Louise S. ok så tager jeg fejl, det har jeg ikke noget imod  :)
Det vil da kun være super hvis det er sandt, det er første gang jeg ser den rapport. /o
Hilsen Jeanette

3.3.o Sølvildtfarvet stor silke
o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #44 Dato: 10 August , 2011, 20:11 »
Louise S. ok så tager jeg fejl, det har jeg ikke noget imod  :)
Det vil da kun være super hvis det er sandt, det er første gang jeg ser den rapport. /o

Nemlig  /o /o /o Det er lidt af en mission for mig at udbrede den rapport, det er nemlig alt for ofte at man høre at Verden ikke kan brødfødes økologisk.

Så måske du vil hjælpe med at sprede det gode budskab - tænk engang, hvis vi hver især kan overbevise tre, som så overbeviser tre osv osv  ;D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.