Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: DR2 kl 20.00 I aften  (Læst 2225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #15 Dato: 09 August , 2011, 21:49 »
Om jeg begriber, at nogen som helst kan købe buræg efter at have set sådan en udsendelse.

Ja, - jeg forstår heller ikke, hvad der får folk til, at købe buræg. Jeg havde så bare aldrig rigtig tænkt over, at det selvfølgelig også er buræg der bliver brugt i andet "færdig-lavet" mad, pasta, mayonaise m.m. Mon der findes producenter her, der kun bruger fra fritgående?? ???

Skønt program, er også meget imponeret over, det arbejde hun gør! Mon der findes nogen her i DK, der også overtager burhøns?
Jeg fiksede lige citatet /Marianne - admin
« Senest Redigeret: 09 August , 2011, 22:07 Fra Marianne Vedel »
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #16 Dato: 09 August , 2011, 21:51 »
Fik vist viklet mit indlæg ind i Tanjas citat...  ???  Hvordan mon jeg har gjort det <A
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #17 Dato: 09 August , 2011, 22:04 »
Ja, det slog faktisk også mig da jeg så det, at fint vi boy-cutter buræg osv, men hvad med alt det andet vi køber, der støtter den del af industrien!  ÆV!
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #18 Dato: 09 August , 2011, 22:10 »
Lene (Lestat), jeg er enig med dig i, at det ville være skønt, hvis der også blev brugt tid på at bevare de mere sjældne racer, men jeg synes nu alligevel, hun gør et værdifuldt stykke arbejde, for sådan en udsendelse kan måske være med til at lidt flere undlader at købe æg fra burhøns.
Laila, du har ret i, at man næsten ikke kan undgå buræggene, når man køber andre produkter, men selv om vi ikke kan revolutionere alting, gør det alligevel en forskel, at vi ikke aktivt køber æg fra burhøns, så det er ikke spildt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #19 Dato: 09 August , 2011, 22:20 »
Du har ret Marianne. Jo færre, der køber buræg/skrabeæg og deslige kyllinger, jo bedre. Og så kan vi jo være lidt hellige og selv lave vores pasta og majonæse m.m. Det er faktisk både nemt og hurtigt. Og meget mere lækkert end det færdigkøbte.

karina dj

  • Gæst
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #20 Dato: 09 August , 2011, 22:21 »
Det hjælper da forhåbentligt en smule at købe en del af de dagligvarer økologisk...

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #21 Dato: 09 August , 2011, 22:24 »
Ja, vi må holde fast i at alle bække små ;) Og så lige nyde vores fjerkræ , der løber rundt og bliver våde,mærker solen på ryggen, støvbader, risikerer at støde på en ræv, hive en orm op af jorden, og klukker på den fede måde  ;D
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #22 Dato: 09 August , 2011, 23:28 »
Vi kan nok aldrig helt undgå at købe produkter med buræg i, men det er nu nemt nok at bage sine egne kager, lave mayo, pasta m.m. så man nedsætter sit forbrug af den slags billige stads.
Den med musen tror jeg en af mine høner kan stikke. Per så den æde en frø. 2 lange frøben stak ud af gabet på den, og så synk synk, og væk var frøen. :P
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #23 Dato: 10 August , 2011, 01:37 »
Ja - god udsendelse!
Nej - jeg vil heller ikke købe buræg!
Men altså - alle disse antiburæg-udtalelser (som jeg også selv prædiker alle steder).
Nogle mennesker har altså ikke råd (eller oplysning) nok til at købe økologisk. Lad os være realistiske (og menneskelige). Hvis mit valg stod mellem ingen æg til mine børn eller buræg til dem.
Ja - så ville jeg købe buræg!
Vi må nogen gange tænke mennesker før dyr!
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #24 Dato: 10 August , 2011, 06:54 »
Men altså - alle disse antiburæg-udtalelser (som jeg også selv prædiker alle steder).
Nogle mennesker har altså ikke råd (eller oplysning) nok til at købe økologisk. Lad os være realistiske (og menneskelige). Hvis mit valg stod mellem ingen æg til mine børn eller buræg til dem.
Ja - så ville jeg købe buræg!
Vi må nogen gange tænke mennesker før dyr!
Uha, den er lidt tricky, og jeg er ikke helt enig. Jeg har det sådan, at det må være en prioritering. Øko-æggene er ganske vist dyrere, men måske kunne man skære ned på noget andet i stedet for? Da jeg studerede og havde underskud på kontoen hver gang vi nåede slutningen af måneden, valgte jeg stadig at købe frilandskød og øko-æg. Derimod droppede jeg så meget andet - men selvfølgelig - det er en balancegang.

I det store hele burde burhønsene slet ikke være tilladt, så ville hele problematikken være løst, men det sker nok aldrig, desværre :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #25 Dato: 10 August , 2011, 07:34 »
Det hele er et spørgsmål om prioterering, så den med prisen. Det tror jeg slet ikke på... det kan godt være at folk bruger det som en undskyldning, men når man så ellers ser hvad der ryger ned i kurven, sååå. Om folk er udvidende, tja nu er burhøns jo ikke en ny opfindelse.

De fleste folk er nu nok ligeglade.

Advarslerne på smøgerne virker jo heller ikke - folk ryger alligevel.

At forbyder burhøns og skrabehøns er selvfølgelig en løsning, for så skal folk ikke selv tage stilling eller ansvar.
« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 07:36 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #26 Dato: 10 August , 2011, 07:49 »
Jeg tror desværre at mange danskere stadig tænker, at når det er tilladt, så må det være fordi det er i orden rent dyreetisk..... Det samme med bøjlefixerede søer, halekuperede og kastrerede smågrise (uden bedøvelse), spædekalve, der fjernes fra moderen med det samme o.s.v. Det er ikke ting, man tænker så meget over hvis man bor midt i en storby og beskæftiger sig med regnskab arbejdsmæssigt og papirklip og styrketræning i fritiden.
Virker dokumentarudsendelserne i TV så ikke? Tjah. Hvis vi tænker på alle de grænseoverskridende reality-udsendelser, vi bliver udsat for - næh, det gør de nok ikke.

Men det er da ganske deprimerende at se en indkøbsvogn med buræg, tilbudskyllinger, lavprispølser - og så en bunke slik, alkohol, chips og plastiklegetøj...... og cigaretter.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JTrustN

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #27 Dato: 10 August , 2011, 08:05 »
Jeg kan da lige tilføje at programmet kan ses på nettet indtil den 8 Sep. på DR's hjemmeside.

http://www.dr.dk/nu/player/#/helt-privat/14942

Jeg fiksede lige linket, så det virker /Marianne - admin

« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 18:42 Fra Marianne Vedel »
;-)

Offline Jeanette.ch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #28 Dato: 10 August , 2011, 09:01 »
Jeg vil da lige tilføje til debatten at det er oplysning der mangler.

Jeg arbejder i en 100% Økologisk butik.

Det er de særeste myter og påstande folk kommer med, f.eks. at dyr får medicin selvom det er forbudt i økologisk landbrug. Det passer jo ikke, alt skal registreres og der er jo ingen dyr der skal lide. Så selvfølgeligt får et sygt dyr den nødvendige medicin, men får så en karentæne periode før de må slagtes det koster jo landmanden penge at ha dem gående på kost så det undgås jo helst.

Både mayo , pasta osv. kan købes økologisk så der er ingen undskyldninger. Fjerkræ er ikke nemt at skaffe i danmark der er ikke ret mange der er godkendte økologiske slagterier og desværre er den danske kvalitet ikke på højde med den Svenske.

Hilsen Jeanette

3.3.o Sølvildtfarvet stor silke
o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: DR2 kl 20.00 I aften
« Svar #29 Dato: 10 August , 2011, 09:25 »
Fik ikke set andet end det sidste af udsendelsen, men den er ved at blivet hentet så jeg kan se den senere i dag. Men der skulle være 2 afsnit mere og de vil ikke lige findes ØV.


Har fundet dem men filen findes ikke.
« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 09:46 Fra Klausen »