Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: lys faverolles hane  (Læst 1815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tilia

• Passiv bruger
lys faverolles hane
« Dato: 09 August , 2011, 18:59 »
jeg er helt ny med race høns så jeg er blevet lidt overrasket over noget af det der kommer ud af æggene. Bla har jeg udruget en lys faverolles hane, næsten hvid med brune pletter på ryggen. Har også betydelig mere skæg end den korrekt farvede hane der også er dukket frem af ægget. Er det almindeligt der kommer en fejlfarve i ny og næ eller er det typisk for faverolles racen. Har læst et sted at under udvikling af faverolles racen arbejdede man med to linier, en for høner og en for haner, for at få de kønstypiske træk den race er kendt for. Jeg har måske udruge en hønelinie hane? Det er måske også almindeligt at få en sort faverolles høne i ny og næ.
Nå men skidt med farven iøvrigt, faverolles er noget af det kæreste man kan tænke sig, sidder og putter sig snart de kan se deres snit til at kravle op på en.

Offline Eva

• Passiv bruger
Sv: lys faverolles hane
« Svar #1 Dato: 09 August , 2011, 19:15 »
Nu ved jeg jo ikke hvad farve du forventede dine kyllinger ville blive?  Faverolles findes i flere farver, men de laksefarvede er nok de mest almindelige.
Måske dine æg har været af et mix af de sorte og hvide ?

Enig det er dejlige hyggehøns, med et godt temperament.
Venlig hilsen
Eva

Offline tilia

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 August , 2011, 20:55 »
ja den oplysning manglede lige, det skulle være laksefarvede, det er forældrene i hvert fald.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 August , 2011, 21:13 »
Mine er laksefarvede, og på hanekyllingerne er farven lidt rodet sort og hvid det er ikke lige til at se hvordan de bliver som voksne. De er 5 uger nu. Din teori med hønelinie hane tror jeg ikke på. Men faverolles er svære at få helt korrekte i farvetegningerne, det er også tydeligt at se på udstillingerne.
Jeg vil ikke tro at det er usædvanligt med lidt "fejlfarver" i en flok.
Måske andre ved noget ?
Venlig hilsen
Eva

Offline tilia

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 August , 2011, 20:20 »
ja de er 8 uger nu så farvetegningen burde være rimeligt tydelig. Ham der ser ud til at få den korrekte farvetegning er både brun, sort og gul, på de rigtige steder. Den anden er bare hvid med pletter.