Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg - Priser  (Læst 1842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Æg - Priser
« Dato: 08 August , 2011, 22:08 »
Hejsa,

Er der nogle herinde som kan give et fornuftigt bud på hvad et æg i snit koster af producere såfremt det er fra fritgående høns. - Vi snakker produktions omkostninger, ikke salgs prisen :)

Mvh
Jesper

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Æg - Priser
« Svar #1 Dato: 08 August , 2011, 22:41 »
Jesper.

Jeg tror du bliver nødt til at være lidt mere præcis mht hvordan du definerer produktionsomkostninger.

Mener du udelukkende foder, vand, strøm (til lys) eller er det også 'alt det løse', som etablering af hønsehus og hønsegård, indkøb af høns, evt dyrlægeregninger og medicin?  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 August , 2011, 22:56 »
Det må du helt selv bestemme :)

Mest fordi omkostninger nok også er anderledes om du har 10, 100 eller 1000 høns :)
Så det er egentligt mest for at få et indtryk af det :)

Offline Annabella, Køge

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 August , 2011, 09:35 »
Sjovt spørgsmål. Jeg har endnu ingen høns, men vil da helt sikkert gerne regne lidt på det spørgsmål når tid er, samt høre nogle forskellige prisresultater.
1,0,2 mænd
0,2 dværgsilker (rød+sort)
0,1 siamesiske dværgsilke
0,1 silke (hvid)
0,1 sebright/serama (sølv)
0,1 dværg kochin (brun)
0,1 sabelpoot (hvid)
0,2 dværg faverolles (laksefarvede)
0,2 auracaner (blå guldhalsede)
0,3 brahma (red pyle/sølv sortbåndet/vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 09 August , 2011, 10:40 »
Det kan i hvert fald ikke betale sig i kroner og ører, men hvordan man lige opgør den daglige glæde og den afstressende faktor, kan jeg ikke svare på.
For mig gælder at jeg bliver glad i låget, når jeg hygger mig med mine høns, og altså også når jeg går og gør rent hos dem hver dag. *p *p *p
Der går utrolig meget foder til lige på denne årstid, hvor året kyllinger vokser op.  :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Annabella, Køge

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 August , 2011, 13:19 »
Skal der meget fodder til kyllingerne, når de er fritgående osse?
1,0,2 mænd
0,2 dværgsilker (rød+sort)
0,1 siamesiske dværgsilke
0,1 silke (hvid)
0,1 sebright/serama (sølv)
0,1 dværg kochin (brun)
0,1 sabelpoot (hvid)
0,2 dværg faverolles (laksefarvede)
0,2 auracaner (blå guldhalsede)
0,3 brahma (red pyle/sølv sortbåndet/vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 09 August , 2011, 13:23 »
Det kan man vel ikke sige, men når man har en del dyr, skal der jo noget til. Lige netop nu har jeg rigtig mange. Der vil selvfølgelig blive sorteret fra i løbet af efteråret, dels til slagt (især haner) og dels fordi jeg bliver kontaktet af nogle, der ger vil have høner.
Efter LU, vil jeg også gerne sælge nogle.
« Senest Redigeret: 09 August , 2011, 14:23 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 August , 2011, 13:44 »
Ja, når man har mange dyr, skal der meget foder til. De skal bestemt ikke sulte hvis de skal yde noget (æg) samt udvikle sig godt (kyllinger/ungdyr). Men når man køber stort ind bliver det billigere. Køber man f.eks. foder i BigBags med 3/4 tons i, som jeg gør, vil det selvfølgelig give et meget billigere foder pr. kg. end når man nøjes med at købe sække med 25 kg. foder i hver.

Konklotion: det er meget billigere pr. dyr, at fodre mange dyr end ganske få dyr, hvis man husker også at ændre fra "små" sække til BigBags.
« Senest Redigeret: 09 August , 2011, 13:47 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 09 August , 2011, 19:01 »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 09 August , 2011, 19:15 »
Tak for linket til tråden Tanja. Jeg kan kun lige holde "butikken" kørende. Jeg synes mine høns æder mig ud af huset. Jeg tager 2 kr. pr. æg, men mine kollegaer synes det er alt for dyrt, og køber stort set ikke æg af mig længere. ??? Meen, jeg synes nu at prisen er fair, og giver hellere hønsene deres æg tilbage, end at forære dem væk.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 August , 2011, 19:31 »
Tak for linket til tråden Tanja. Jeg kan kun lige holde "butikken" kørende. Jeg synes mine høns æder mig ud af huset. Jeg tager 2 kr. pr. æg, men mine kollegaer synes det er alt for dyrt, og køber stort set ikke æg af mig længere. ??? Meen, jeg synes nu at prisen er fair, og giver hellere hønsene deres æg tilbage, end at forære dem væk.

Hørt! 2 kr er da ikke noget at tale om!
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 09 August , 2011, 22:05 »
Sådan er kolleger vist meget forskellige ??? Vi kunne sælge mange flere æg, hvis vi ville, men ligenu har vi synkronfældning, så det bliver ikke til mange æg!
Prisen i tråden er vist regnet ud fra "normalproduktionen" og det kan man jo ikke rigtig tale om når der er fældning, skrukker osv...
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 August , 2011, 08:02 »
Er er som sådan ikke interesseret i salgs pris - men netop hvad det egentligt koster at producere sådan et æg, specielt når man kommer over et vist antal høns.

Forudsat de stadigt er frigående*.

*Samme kvalitet som dem man "selv laver".

Jeg tænker der kan da ikke være så mange ben i at lave et par hytter med tag over, ud til en åben græs mark, smide et par foder automater op, vand trug - træne et par hunde til at passe på høns.

sælge 2 kr ægget selv, uden problemer...

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 10 August , 2011, 10:16 »

Puha de ved da ikke hvad der er godt Tanja. /d
Jeg føler mig nærmest som en pusher der ikke kan levere varen når jeg møder på arb. uden æg.
kollegaerne er nærmest blevet afhængige og fortæller gang på gang deres glæde over farve og smag.

Men prisen på æg når alle udgifter er betalt.... så skal hønsene vist ligge guldæg. Jeg er fuldstændig enig med Marianne,
Det er en uvurderlig hobby. *p

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 10 August , 2011, 11:54 »
Er er som sådan ikke interesseret i salgs pris - men netop hvad det egentligt koster at producere sådan et æg, specielt når man kommer over et vist antal høns.

Forudsat de stadigt er frigående*.

*Samme kvalitet som dem man "selv laver".

Jeg tænker der kan da ikke være så mange ben i at lave et par hytter med tag over, ud til en åben græs mark, smide et par foder automater op, vand trug - træne et par hunde til at passe på høns.

sælge 2 kr ægget selv, uden problemer...

Hvad æggene koster at lave afhænger jo i høj grad af race. Hvis man har hybrider (hvilket jeg havde nogle stykker af da jeg udregnede prisen i tråden jeg linker til længere oppe), så er æggene helt sikkert billigere end hvis man har gården fuld af orper ::)

Hvis man skal regne en realistisk pris, så bør man nok regne for et helt år, så man får inkluderet fælde-/ skrukperioder osv.

Jeg var egentlig igang med at lave et regneark, hvor jeg kunne indskrive alle hønserelaterede udgifter og indtægter, men jeg mistede motivationen... det er i virkeligheden ikke interessant for mig, for jeg gør det kun fordi jeg synes det er sjovt ;)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk