Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dot kom  (Læst 949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

• Passiv bruger
Dot kom
« Dato: 08 August , 2011, 17:30 »
Endelig blev det min tur til at hente høns hjem og jeg har bare glædet mig helt vildt.
Egentlig troede jeg kun at avleren havde sorte dotter, men han havde fået lagt nogle æg fra guldhalsede i rugemaskinen også, så dem kom der 4 med hjem af  <:
Tusinde tak for en kanon side, jeg føler mig rigtig godt rustet til mit nye hønsehold og det er rart at vide hvor man kan søge svar når man er i tvivl  /o
Og til slut er der selvfølgelig billeder af de små nye  *o  *p

Offline Bolding

• Passiv bruger
Sv: Dot kom
« Svar #1 Dato: 08 August , 2011, 17:31 »
Og lidt flere

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08 August , 2011, 17:36 »
Hvor er de fiiiine  <L

Er det store dotter eller har du usædvanligt små hænder?  ::)

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 August , 2011, 17:38 »
Det er dværg dotter. Om jeg så har meget små hænder ved jeg nu ikke  ;D

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 08 August , 2011, 18:34 »
 :D Har aldrig set en dværgkylling, så min forestilling er bare de er miniput meget mindre end den på billedet  :D

Den ligner jo størrelsesmæssigt meget godt mine marankyller, men det kommer jo an på håndstørrelsen  ;)

Tillykke med dem  /o

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #5 Dato: 08 August , 2011, 21:26 »
Hvor er de søde. Og stort tillykke med dem.  ;D
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 August , 2011, 23:22 »
Og kyllingefeberen stiger. Skulle lige ud med skrald efter at have fodret færdig indendørs og i stedet for bare at gå ind måtte jeg liiiige et smut over i skuret og se til de små  ::) Jeg er helt vild med dem og synes egentlig det er en stor fejl at de bor helt derovre  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 08 August , 2011, 23:39 »
:D Har aldrig set en dværgkylling, så min forestilling er bare de er miniput meget mindre end den på billedet  :D

Jeg synes ikke der er væsentlig forskel i størrelsen på daggamle kyllinger af store og små racer. Der skal nok være lidt generelt, men du kan jo også opleve en noget lille kylling af stor race, eller et stort eksemplar af en kylling fra små høns. Lidt svært at forklare så det ikke kan misforståes.

Men sig at man udruger 10 kyllinger fra samme forældre, og de klækker indenfor et par timer (teoretisk). 12 timer senere vil der være stor forskel mellem største/mest livlige og mindste/mindst livlige kylling i en sådan teoretisk flok.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 08 August , 2011, 23:55 »
@ Tine

De ser meget nystartede ud, dine kære dotter. Tillykke med dem.

Du skriver at du føler dig godt rustet qva Forum. Og det er jo en god begyndelse.

Et lille råd med sådan en nystartet flok uden kyllingemoder (andre end dig mener jeg selvfølgelig). Hold godt øje med deres rumper. Mange kyllinger får dannelse af klump af afføring omkring kloaken. Den skal fjernes hvis det sker, da det kan være fatalt. Hvis du observerer klumpdannelse tager du kyllingen med ind og dupper klumpen med lunkent vand til du kan klemme eller nulre den løs. Det er muligt der smutter lidt dun med i processen, men det er bedre end at lade den løbe rundt med klumpen i rumpen.

Held og lykke med dem. Og skrig op hvis du har brug for hjælp/råd. Der er altid (som du sikkert har bemærket) nogen der kan komme til undsætning.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 09 August , 2011, 08:27 »
Kan sagtens følge dig Erik  ;)

Der er bare størrelsesmæssigt stor forskel på mine fx skånske blomsteræg og dværgwyandot æg. De er jo næsten dobbelt så store, ergo tænker jeg dobbelt så lille kylle  ::)

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 August , 2011, 10:11 »
Tusinde tak, det vil jeg holde øje med. Ville være synd at tage livet af dem pga noget som kunne være undgået med lidt varm vand.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 10 August , 2011, 00:19 »
Karina.

Der er kun et at gøre. Lav en rugning med halvt skånske og halvt dværgwyandot æg og se hvor stor forskel der er på størrelsen af kyllinger der kommer ud.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 10 August , 2011, 07:14 »
Jeg synes nu, der kan være meget stor forskel på kyllinger fra dværghøns og store høns. Mine MEDK-kyllinger er meget, meget små, når de klækker. Da vi var til haneudstilling i Struer, var der også nogle nyklækkede kyllinger af forskellig race, og den ene slags var ufattelige små, jeg kan ikke huske racen, men de lignede landhønsekyllinger meget, og hed vist nok noget med hollandsk .....
Når jeg så tænker på f.eks. sussexkyllinger, er de meget større i forhold til disse små.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk