Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: Før Kalkmide? Nu Blodmider  (Læst 10216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
Sv: Før Kalkmide? Nu Blodmider
« Dato: 05 August , 2011, 21:49 »
For mig lyder det mere som om, det er en blodmide. De er sådan nogle grå små knappenålshovedstørrelser, indtil de har suget blod. Når de har suget blod, bliver de brune. Prøv at kigge efter dem under siddepinde og i sprækker i hønsehuset eller gå derud, når det er blevet mørkt - hvis det er blodmider, vil du kunne se, at de søger hen mod hønsene  :(
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #1 Dato: 05 August , 2011, 22:09 »
Det kan også godt være det er lus - det kan høns også godt få.

Det tjekker du ved at tage fat i hvert dyr, vende gumpen op mod lyset og skille fjerene ad, kravler der små grå dyr på huden af hønen/hanen er den ok så er det lus - dem kan du nemt skaffe dig af med - et pust frontline under vingerne og på gumpen skulle kunne gøre det

- vil lige sige, det jo ikke er alle dyr der er lige hårdt ramt af lus, men derfor kan de godt blive bidt af dem alligevel

Blodmider kan det også godt være, men dem mener jeg altså altid er lidt brune i det, men det kan også godt være fordi jeg kun har set dem når de har spist og ikke før...
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 August , 2011, 09:42 »
Joankinu: Jeg tror ikke at det er lus for dem kender jeg godt og de er meget større.

Blodmider har jeg ikke tænkt på for siddepindene er også helt nye og de ser fine og rene ud nedenunder. og jeg har sprøjter med stald chok under og oven på pindene.

Jeg må hellere købe noget lugtfri petrolium og så smørre med det, men det dør de små dyr på gulvet jo ikke af ???
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 07 August , 2011, 09:45 »
Hvis du har sand på gulvet, ville det så ikke være en mulighed at køre det over med en ukrudtsbrænder ? Evt samtidigt med man rod rundt i det med en skovl, rive eller lignende ?

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 August , 2011, 09:49 »
Joankinu: Jeg tror ikke at det er lus for dem kender jeg godt og de er meget større.

Blodmider har jeg ikke tænkt på for siddepindene er også helt nye og de ser fine og rene ud nedenunder. og jeg har sprøjter med stald chok under og oven på pindene.

Jeg må hellere købe noget lugtfri petrolium og så smørre med det, men det dør de små dyr på gulvet jo ikke af ???
Jeg læste et sted, at man kan sætte et stykke bølgepap op i nærheden af siddepindene. I pappets hulrum vil blodmiderne så gemme sig om dagen og du kan tage pappet med udenfor og skille ad og tjekke for mider.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 August , 2011, 11:15 »
Når jeg har fundet blodmider i mit hønsehus, har der siddet enkelte under selve siddepinden - endnu flere har klumpet sig sammen i sprækkerne forenden af siddepindene eller i redekassen, og en enkelt gang var der så mange, at de kom myldrende - og jeg mener virkelig myldrende - ned af vægge fra alle sprækker i hønsehuset om aftenen, når hønsene havde sat sig på pinden - det var klamt  <R <R <R

Hvis der ikke er flere end enkelte (hvis det da overhovedet er blodmider), vil jeg tro, at det er nok at spraye siddepinden godt og grundigt + spraye godt i sprækkerne lige omkring siddepinden. De små dyr på gulvet skal jo passere siddepinden for at komme i nærheden af hønsene, og derved vil de jo blive "forgiftet" af den gift, der sidder på selve siddepinden.

Mange hilsner
Annette Søndergaard

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07 August , 2011, 11:28 »
Ok, virker staldschok osse sådan at de bare skal kravle der hvor man har sprøjtet? Troede kun det var "dampene" der virkede, eller at man ramte dyret... har godt nok læst det holdt i 24 timer (mener det var M.Vedel der skrev det) men kunne ikke regne ud hvordan  ???
« Senest Redigeret: 07 August , 2011, 11:31 Fra karina dj »

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 August , 2011, 11:32 »
Ok, virker staldschok osse sådan at de bare skal kravle der hvor man har sprøjtet? Troede kun det var "dampene" der virkede, eller at man ramte dyret... har godt nok læst det holdt i 24 timer (mener det var M.Vedel der skrev det) men kunne ikke regne ud hvordan  ???

Hmmm .... det kan da godt være, at du har ret  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 07 August , 2011, 11:40 »
Det aner jeg ikke om jeg har, men det ville da være en kæmpe gevinst hvis staldschok fungerer sådan  ??? Har ingen aning  ???

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 August , 2011, 11:46 »
Mine høns har sand i hønsehuset.
De er den sidste uge blevet behandlet for kalkben.
Det vil sige jeg har kun behandlet de "gamle" som jeg tror har havde / har det.
Jeg har en masse kyllinger i alderen 3-12 uger og jeg tror ikke at de har det.
Hvis jeg sidder med bare ben i hønsehuset kan der godt kravle et lille næsten usynligt dyr som er grå det ligner et lille sandkorn på mine ben, hvad er det, er det en kalkmide?
I så fald hvordan kommer jeg af med dem skal jeg virkelig skifte alt sandet igen, det har kun ligget der i 4 uger og huset er 12 m2 så det er ret meget sand.
Har tænkt på at sprøjte huset grundig med stald chok, men bor de også nede i bunden af sandet for så hjælper det jo ikke at sprøjte, det trænger jo ikke ned i sandet.

Uha, Charlotte.
I mine ører lyder det meget som blodmider. Sådan opdagede jeg dem også ved at de gik på mig når jeg havde været ude for at lukke for hønsene om aftenen bla.
Har du set ?
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19517.0
« Senest Redigeret: 08 August , 2011, 22:19 Fra Lene, Rungsted »

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 07 August , 2011, 11:52 »
Men de dersens kalkmider...hvis nu man som du Lene har flyttet sine høns et andet sted hen mens man ordner sit hus, risikerer man så ikke at der sidder nogle på hønsene der fører slægten videre idet de ryger tilbage i huset. Eller kravler du KUN på dem om natten og ved æglægning?

Kunne osse spørge sådan at hvis man opdager meget små kriblekrabler på sine høns i dagtimerne, så kan det ikke være blodmider  ???  ;)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 August , 2011, 12:01 »
Altså, jeg mener at kalkmider lever på dyret .
Blodmider lever i miljøet.
Man kan vel godt træffe en blodmide på dyret hvis den ikke er kommet af inden at hønen besluttede sig for at komme videre.
Blodmider skal vist i lang tid efter stor beh. HOLDES nede. Det har jeg ihvertfald tænkt mig. Ved hjælp af fru Vapona, Hr. Hermexcide og deres Au pair stald shock. *f

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 07 August , 2011, 12:04 »
Ej altså Karina...mente seføli blodmider...

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 August , 2011, 16:27 »
Lene:
Det skal prøves.
Imorgen mandag ringer jeg straks og bestiller Hemexcide, NU skal de bekæmpes <B de små bæster koste hvad det vil. <E

Karina:
så ved du også hvor du kan finde det hvis du også får problemer. :D
« Senest Redigeret: 07 August , 2011, 17:12 Fra Charlotte22 »
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #14 Dato: 07 August , 2011, 17:39 »
Lene:
Det skal prøves.
Imorgen mandag ringer jeg straks og bestiller Hemexcide, NU skal de bekæmpes <B de små bæster koste hvad det vil. <E

Karina:
så ved du også hvor du kan finde det hvis du også får problemer. :D

Charlotte, man kan kun købe 25 kg.
Karina kommer jo over til mig efter sin maranhane i næste weekend. Du kan jo købe et kilo af mig sikkert sammen med karina. Så kan hun garanteret tage det med til dig.
Man får jo også lov at betale fragt og det er vel dyrt til Bornholm.