Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er en hybrid?  (Læst 5969 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kicki

• Passiv bruger
Hvad er en hybrid?
« Dato: 06 August , 2011, 22:18 »
Hej alle,

Først sikke et skønt forum,  /o det er en fornøjelse, at læse de forskelling indlæg, svar m.m. Jeg har fået svar på en masse af mine spørgsmål, både ved, at læse andres spørgsmål men også ved, at stille nogle selv... & jeg har lige ét mere.

Hvad er en hybrid? - Nu har jeg læst det ord/betegnelse mange gange, men har ingen ide om, hvad det er...  ???

Hilsen Kicki
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvad er en hybrid?
« Svar #1 Dato: 06 August , 2011, 22:31 »
Kicki.

Det er høns der er avlet hen mod det formål ENTEN at lægge ekstremt mange æg over en kort periode ( ca 1 år) ELLER at vokse sig slagteklare på rekordtid.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 August , 2011, 23:00 »
Prøv at klikke på ordet: hybrid. Der vil du få en forklaring.

Jeg synes så ikke at hele forklaringen er helt korrekt, men sådan er der jo så meget...

Danny
« Senest Redigeret: 06 August , 2011, 23:03 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 07 August , 2011, 07:24 »
Jeg vil tilføjer, at hybrider oftest har en venlig adfærd overfor mennesker, men de kan være meget aggressive over for andre høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 07 August , 2011, 08:39 »
Prøv at klikke på ordet: hybrid. Der vil du få en forklaring.

Jeg synes så ikke at hele forklaringen er helt korrekt, men sådan er der jo så meget...

Danny
Du må meget gerne komme med en mere uddybende forklaring
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 August , 2011, 15:03 »
Nu har jeg jo endeligt fundet ud af hvad en hybrid er.

Det er en krydsning du kan sammenligne med en frøpose hvor der står F1 frø,når du tager frø af disse planter får du noget ganske andet når de vokser op.

Så du skal krydse konstant for at opnå samme produkt.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07 August , 2011, 16:15 »
Hej Kicki, her er endnu et svar! De sidste 200 aar har man forsoegt at lave den perfekte hane/hoene, og specielt i USA har man brugt meget tid og penge paa dette, da man tidligt saa potencialet i aeg/og/eller koed. Man laerte tidligt at for at den "op-fundne" kylling skulle blive uniform i hver generation, maaedte man avle krydsningers afkom med hinanden mindst 2-3 gange slig at de blev istand til at avle flere kyllinger med de egenskaber man var ude efter. Resultatet blev at man "fandt op" racer som "Jersey Kaempe", "Plymouth Rock", "Rhode Island Red" og mange andre. Disse racer er ikke hybrider, men krydsninger, da man kan f.ex tage en Plymouth Rock og pare den med en anden, saa vil afkommet blive en Plymouth Rock. Senere fandt man ud, at hvids man krydsede 2 eller flere racer, ville man faa et afkom der var bedre end sine foreldre til at legge aeg, eller til at vogse til rigtig slagte-vaegt meget hurtig. Hvids man krydsede disse dyr med hinanden, ville disse egenskaber gaa tabt. Med andre ord, det var bare en generation (the terminal generation) der kunde bruges til aeg eller koed produktion, de egnede sig altsaa ikke til avl. Saa de blev kaldt hybrider. De er ikke rigtige hybrider, da de kan godt avle, og faa afkom, men de er af daarligere kvalitet end sine foreldre.
Dette er jo som du sikkert forstaar en multi-million-forretning.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 07 August , 2011, 16:55 »
Finn, mon ikke bare Danny mener at ordet hybrid jo er blåt og klikbart til nærmere forklaring, sådan forstod jeg det da  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kicki

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 August , 2011, 21:09 »
Mange tak for jeres svar. - Så blev jeg det klogere. ;)
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 August , 2011, 21:16 »
Du må meget gerne komme med en mere uddybende forklaring

Jeg er absolut ikke nogen ekspert på dette område. Hovedparten af den viden jeg har, om netop hybrider, har jeg læst mig til her på forummet. Det er heller ikke så meget forklaringen om "hybrider" men mere den specifikke sætning om at "kød kyllingerne" ikke kan blive mere end 6 uger gamle, da de ellers vil få dårlige ben, allerede hvis de bliver et par dage ældre, end de 6 uger.

Jeg har i et par år haft "plymouth rock" kyllinger til slagt. Det er lidt forskelligt hvor gamle de er blevet men der har ikke været nogen yngre end 14 uger.
På trods af dette har der ikke været en eneste med dårlige ben.

Men hvis teksten beskriver slagtekyllingerne som er vokset op i industrien så kan det da muligvis godt passe. Det ved jeg ikke.

Danny

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 August , 2011, 21:18 »
Men Thorleifs forklaring er da meget godt beskrevet. Hvis der lige blev smidt et par æ, ø og å ind, så kunne det måske (med Thorleifs godkendelse) sættes ind i leksikonnet.

Danny