Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: salmonella....  (Læst 4632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
salmonella....
« Dato: 05 August , 2011, 22:07 »
Hejsa..
Er der nogen som ved hvordan man kan tjekke sine høns/æg for salmonella?
Det er fordi vi er ved at finde smittekilde til min datter. hun har lige været indlagt med campylobactor infiktion..

Hva der evt er af symptomer..

Offline trinemia

• Passiv bruger
Sv: salmonella....
« Svar #1 Dato: 05 August , 2011, 22:12 »
Stakkels jeres datter, håber at hun er frisk igen!! Campylobacter og salmonella er 2 forskellige bakteriestammer.
Du kan læse om symptomer her:
http://www.ssi.dk/Service/Sygdomsleksikon/C/Campylobacter%20infektion.aspx

MVH Trine

Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 August , 2011, 22:17 »
Lægen fortalte der var fundet campylobactor i noget kylling og som vi evt kunne ha spist da vi fik kylling dagen inden hun blev syg..
Men kan man få sine høns tjekket for den bakterie? Da smittekilden også kunne være æg, men vi har kun spist vores egne æg.
Og kan campylobactor evt sidde uden på ægget, som salmonella kan?

Offline trinemia

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 August , 2011, 22:26 »
Da det er tarmbakterie vil jeg tro at den kan findes udenpå ægget, men jeg ved ikke hvordan man får checket for nogle af bakterierne på egne æg.

MVh Trine
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 06 August , 2011, 06:19 »
Jeg har lige netop læst om et parti kyllinger, der er tilbagekaldt, da man par fundet Campylobactor i dem, jeg kan ikke lige huske hvor, for vi spiser kun vores egne kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 06 August , 2011, 06:48 »
Hejsa..
Er der nogen som ved hvordan man kan tjekke sine høns/æg for salmonella?
Det er fordi vi er ved at finde smittekilde til min datter. hun har lige været indlagt med campylobactor infiktion..

Du kan samle afføringsklatter fra dine høns, og få dyrlægen til at undersøge dem. Salmonelle og Campylobactor kan påvises straks ved mikroskopiundersøgelse, så du kan få svar med det samme.

Nu ved jeg ikke, hvor mange høns du har, men en bakteriel undersøgelse koster ikke ret meget.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 06 August , 2011, 07:39 »
Campylobacter er mange ting, ligesom ved salmonella findes der flere forskellige stammer, så lægen skal have påvist hvilken stamme din datter er smittet med og den samme stamme skal så findes hos dig førend I har fundet smittekilden

Campylobacter spredes ved hjælp af fluer. Så det er stort set alle fritgående høns der har campylobacter i større eller mindre grad.
http://ing.dk/artikel/103948-fluenet-og-varmt-vand-tager-livet-af-salmonella-og-campylobacter
http://www.danishmeat.dk/Husdyrproduktion/viden_om/Foedevaresikkerhed/Campylobacter_kyling.aspx

I modsætning til salmonella så kan campylobacter ikke så godt tåle frysning, så det har været en del af af strategien i Danmark at kyllinger med Campylobacter ikke måtte sælges som ferske, men skulle fryses ned inden de blev solgt.

Ved slagtning og behandling af råt fjerkræ skal man som altid passe på ikke at få overført saft til andre ting som ikke varmes op.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 06 August , 2011, 08:07 »
Men hvis man kan skolde den der bakterie væk ved 80 grader (var det ikke det der stod man skulle skolde svinene med) så burde bakterierne da dø når man tilbereder sin kylling.

Vi spiser jo kun vores fritgående kyllinger, men jeg har da aldrig bekymret mig om noget som helst fordi vi jo gennemsteger  ???

Så er det vel æggene man skal tænke på som den værste smittebærer eller ???

Offline Kicki

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 August , 2011, 11:01 »
Jeg har lige netop læst om et parti kyllinger, der er tilbagekaldt, da man par fundet Campylobactor i dem, jeg kan ikke lige huske hvor, for vi spiser kun vores egne kyllinger.

Hej,

Det var hele kyllinger fra Aldi.
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 06 August , 2011, 11:26 »
Man kan også blive smittet med campylobactor via ikke tilberedte grøntsager. Det er jo en tarmbakterie smittekilden kan være fluer, ældre hr. Jørgensen som ikke helt ved hvad hygiejne er, for det havde man ikke da han var ung.. Men hans hustru skal stadig have fine æbler, så dem sorterer han lidt i, eller en dejlig iskold smoothie af frosne hindbær. Man skyller kun frugter og der skal så uendeligt lidt til i de bakterier.

Vil jeg godt lige sige.. Syntes det er så synd for høns, grise m.m at de altid skal have skylden  ::)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 06 August , 2011, 12:10 »
Der er meget farligt mad, men, uden mad og drikke? De fledste madforgiftninger er relativt smaa, men jeg haaber virkelig at din datter bliver frisk og rask. At gennomkoge kylling er en ganske god metode at miniminalicere risikoen, men nogen Salomonellabakterier behoever 4 minutter i 100 C. for at blive totalt udryddet. Der findes 2.300 forskelige Salomonellabakterier. God hygiene er som oftest nog, men det er farligt at leve.
Thorleif (Food Hygiene Supervisor (Instructor) Level 3).