Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine "racerene" kyllinger fra jylland, kæmpe forskel  (Læst 8125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
Mine "racerene" kyllinger fra jylland, kæmpe forskel
« Dato: 03 August , 2011, 23:16 »
 *o se lige disse fine kyller!!! De er fra 9 juni og de er rene, jeg har købt rugeæg fra en opdrætter i jylland. Der er stor forskel allerede på dem og kyllinger fra mine egne høns, disse er større, mere fodbefjerede og "tykkere/rundere" i formen. Nu kommer der jo så et nyt problem...
Som i ser på billederne er den ene af hanekyllingerne større end de andre og jeg går og lurer på om han kommer op og veje omkring de 8 kg som jeg har fået at vide de skal for at man vil avle på dem for alvor.
Men jeg ville jo egentlig kun beholde hønerne og få en hane et andet sted fra.. men jeg synes han er så fin at jeg nok ikke nænner at skille mig af med ham, og jeg kan jo ikke avle på søskende og da jeg jo gerne vil have de går frit her om dagen vil det jo være svært at dele dem op.. hmmm hvad gør en klog? <A
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mine "racerene" kyllinger fra jylland, kæmpe forskel
« Svar #1 Dato: 03 August , 2011, 23:30 »
Du kan da sagtens avle på søskende et enkelt år eller to. Det er der da mange der gør.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2011, 23:52 »
Er det røde skær i billederne fra en varmelampe  ???
De kyllinger er forlængst varmefri, de er jo tæt på 8 uger og fuldfjerede, så sluk bare...
8 kg. er meget for en hane  :D

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 August , 2011, 23:59 »
 <G <: he he.... ja jeg har jo tusind ting at tænke på så det at slukke for varmelampen.....
Så fryser de da i det mindste ikke på kolde dage  *f
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 04 August , 2011, 00:14 »
Ja 8 kg for en hane er en flot vægt!!

Er det krydsning af Brahma og Emu??

Spøg til side. Du kan sagtens avle på søskende i begyndelsen, men det er nok anbefalelsesværdigt at få noget nyt blod (hane) ind efter et år eller måske to.
Mvh
Erik Andersen

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 August , 2011, 00:45 »
 ??? dril i bare, jeg fik at vide af opdrætteren at fuldvoksne haner skulle veje godt 8 kg for at de blev brugt til videre avl, sagde jeg mente min herman vejer omkring 4-5 kg uden at have vejet ham og fik at vide at så er han lille.....? jeg har ikke forstand på avl.....- endnu  ::)
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 August , 2011, 05:28 »
Det kommer  ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 04 August , 2011, 07:43 »
8 kg...  :o  sådan nogle ville jeg gerne se. Det kan være at sælger, bruger det gamle slagter trick med at holde tommelfingeren med på vægten.

Kochin SKAL være store standarden siger 3,5-5,5 kg. for haner og 3-4,5 kg. for høner, dette er minstevægte for henholdvis ung - og voksne dyr.

Så de må meget gerne være større, men 8 kg. det lyder af meget.

OG som ved alle andre store racer, så ER det meget nemt at lave dem for små.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 August , 2011, 09:12 »
Har nu efterhånden avlet/opdrættet racefjerkræ i over 45 år og jeg har aldrig set en hane på 8 kg  :o. Har også besøgt rigtig mange udstillinger ::).

Mine Orpington i stor, som ellers er meget store, er jeg overbevist om, at de bliver helt misundelige over sådan en "ellefant-vægt". ;D ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 04 August , 2011, 09:21 »
Nu har jeg ikke avlet fjerkræ i 45 år, men jeg har heller ikke set en hane på 8 kg. (desværre) men jeg har hørt historier om at folk har så store haner... ::)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 04 August , 2011, 14:39 »
Det forklarer da hvorfor der ikke er så mange Kochin, for hvis man først skal avle med dem, når hanerne vejer 8 kg...
Så er der ikke mange Kochin som kan bruges.  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 August , 2011, 21:46 »
 <A så er herman måske ikke så lille endda?.....
altså jeg har jo kun haft fjerkræ i 3 år nu, så i er nok en del herinde der ved mere om det end mig. Jeg må da lige ringe til ham igen så og høre om jeg har fået forkert fat i noget.... ::)
men som lene siger kan det da godt være derfor der ikke er så mange stor kochin  ;D ærgeligt- jeg synes de er noget så smukke og søde med deres fjerede pusselanker  *h
ps er det normalt for racen at de sorte også har helt eller delvist sort næb så?? har først tænkt over det nu.
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 August , 2011, 22:06 »
Sort næb ved de sorte Kochin, er accaptabel/normal, men gult bør tilstræbes.
 Kan huske da jeg avlede sorte Kochin dv. og det lykkedes mig efter 20 år at lave dem med gult næb, blev man vældig tilfreds /o, også da det gule næb kunne fastholdes i fremavl. Der blev kikket misundelig på dyrene på udstillingerne.  ;D

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 August , 2011, 22:13 »
 /f 20 ÅR??????????? uha det kan godt være jeg skal droppe tanken om at blive avler og bare koncentrere mig om at få nogle søde og velopdragne rabarberunger.....
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 04 August , 2011, 22:20 »
@ Louise

Du er da ung endnu. Du skal da bare igang med de Kochin, racen trænger meget til nye seriøse avlere, og hvis du virkelig har så store og gode dyr, så forpligter det vel at bevare dem  ;) ;D

At avle for hele tiden at forbedre racen er en spændende og lærerig udfordring....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: