Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vilde Blåbær og Revlingebær. Hvad gør I?  (Læst 1908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Halldor

• Bruger
Vilde Blåbær og Revlingebær. Hvad gør I?
« Dato: 03 August , 2011, 22:26 »
Med min baggrund på Island, har jeg savnet ikke at kunne tage ud og plukke vilde blåbær og revling (Sortebær). Her på Fyn har jeg ikke fundet disse bær. Men de sidste år har familien taget en tur i begyndelsen af august til Jylland, hvor man kan finde steder med disse vilde bær. Det undrer mig lidt, hvor sjældent jeg hører folk snakke om at de har været ude på heden eller i skoven at plukke. I disse helse-og selvforsyningstider forventede jeg langt mere interesse i disse meget sunde og velsmagende naturprodukter. Hvordan har I det, har I tradition for plukning, hvordan udnyttes bærene og hvor meget plukker I, hvis det er noget som I plejer at gøre?
2011 turen er lige overstået for vores vedkommende. Efter næsten to times kørsel kom vi frem til vores sted i nærheden af Ho. På knap tre timer fik vi plukket mer end 3 kg. blåbær og 1,5 kg revlingebær, som nu er lavet til vinterforråd. Dejlig tur og ikke mindst glæden ved at have "lageret" fyldt op!
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vilde Blåbær og Revlingebær. Hvad gør I?
« Svar #1 Dato: 03 August , 2011, 22:36 »
Tja. Hvis man har dem lige omkring så er det jo bare noget man gør. Jeg bor på Fyn nu, men er vokset op nord for Viborg. Vi spiste også revlingebær og plukkede blåbær, tyttebær og kantareller. Det er alt sammen noget jeg ikke lige har fundet på Fyn. Men i år har jeg plantet rigtige blåbær (+amerikanske) og tyttebær i mit nyanlagte surbundsbed. Kantarellerne er desværre ikke sådan lige til at få til at gro hvor man gerne vil have dem. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 August , 2011, 08:34 »
Jeg bor i Norge og jeg er veldig glad i å plukke blåbær (ca 20 liter), tyttebær (ca 20 liter og bjørnebær så masse jeg får tak i. I fjor var det 12 kilo. Nå har jeg flyttet til et annet fylke så nå må jeg prøve å finne meg nye steder fulle av bær.
Jeg elsker å gå i skogen med bikkja, fyrer bål, steker pølser, koker kaffe og plukker bær.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 August , 2011, 09:01 »
Vi har heldigvis sommerhus midt i det jydske hedeland og jeg nyder hver sommer at have blå fingre ;) Der er i øvrigt også masser af svampe (som jeg ikke er så god til endnu) og vilde hindbær /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Dimsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 August , 2011, 09:30 »
Tror slet ikke jeg kender til de bær.
Men jeg plejer at tage ud og samle brombær og hyldebær, i vildskab.
(hyldebærne er hønsne iøvrigt meget glade for.)
Venligst Stella.

Silkehøner i blandede farver.
0.1 skæghøne.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 August , 2011, 10:03 »
Jeg er så vokset op på fyn og har været vandt til at vi efter den første frost tog ud til kysten ...feks fyens hoved og plukkede slåen som mormor så lavede saft af.

Og ja også brombær i massevis.

Nu bor jeg så opppe i nordjylland og der er masser af gode sager på heden og i skovene  /o

Men på fyen kan du i hvert fald plukke slåen (gerne iført masser af tøj for de stikker heeelt vildt ...og vent til de har fået frost ..det det der bringer sødmen frem i dem)
Med venlig hilsen Søs

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 August , 2011, 11:45 »
Jeg husker som barn min mormor med to spander på vej hjem efter en dag i "bærlandet". Det var som regel Revlingebær hun kom med. Min mor lavede "råsaft" af bærene (pressede saften ud og den blev så blandet med sukker og kommet på flasker), som vi så gennem vinteren fik enten  som suppe eller som saft på grød eller budding. Blåbær blev næsten altid kogt til marmelade, de som ikke blev brugt friske.
Jeg har for nylig "opdaget" Slåen, som jeg ikke kendte i forvejen. Har smagt på aldeles udmærket snaps hos min kammerat, lavet på Slåen og Gin!! Mulighederne er vist mange, når det kommer til at udnytte naturen:-)
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 04 August , 2011, 12:45 »
Det er også snart ved at være tid til at plukke vilde æbler. De er supergode til gele, og de skal være lidt umodne/sure. De står i mange markskel sammen med hyld og mirabeller m.m.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #8 Dato: 04 August , 2011, 13:17 »
Tja, her hvor jeg bor er der slet ikke de muligheder. Det er forbudt at gå i markskellene (de få som er tilbage), de gamle markveje er forlængst pløjet op og al skov er privatejet, og da man kun må bevæge sig på vejen/stien, så er det praktisk talt umuligt at plukke så meget som en bette svamp. Jeg har oplevet at få skæld ud af ham som har jagtretten i skoven, fordi jeg trådte to skridt væk fra skovvejen for at han kunne passere mig og hundene i sin bil  /d

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 August , 2011, 23:27 »
Jeg plukker mange bær hvert år. Revling bruger jeg til snaps: fyld en krukke og hæld vordka på og lad trække. Smag lidt ind i mellem. Bliver den for stærk, har man lavet en essens, der så bare skal fortyndesmed mere vodka. Blåbær laver jeg også snaps af ( Det gør jeg faktisk af det meste), og så bruger jeg dem i muffins, tærter, spiser dem bare, putter dem i salat og laver syltetøj. Et år havde jeg rigtig mange, og lavede saft blandet med brombær. Og så tørrer jeg dem. Tørrede bær er geniale. De kan holde sig uendeligt, har jeg hørt, men når det aldrig *GG* Put dem i salat, gryderetter, på morgenmad osv.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 August , 2011, 23:32 »
Andgående slåen, hvad bruger i så dem til? Kun slåensnaps? Vi har tonsvis af slåen hvert år, men ved ikke lige hvad jeg skal lave af dem, det er jo lidt ærgerligt, for mange af dem rådner væk, fuglene når slet ikke at spise dem :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #11 Dato: 04 August , 2011, 23:42 »
Mikkel: du kan lave saft af dem, men de skal lige en tur i fryseren først. Ellers er de bitre.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 August , 2011, 10:10 »
Okay, super - tak  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 August , 2011, 19:34 »
Og så skal du være opmærksom på, at slåensaft kan virke afførende...

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 August , 2011, 20:44 »
God information Tine, tak  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.