Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min hund vil ikke høre efter mere  (Læst 2078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Min hund vil ikke høre efter mere
« Svar #15 Dato: 04 August , 2011, 05:58 »
Jeg får at se hvad der sker - jeg var på marken med en pose guffer som hun blev nødt til at arbejde for - det gjorde hende lidt mere lydhør. /o

Dog havde vi en episode i går aftes hvor hun fandt en duft hun BARE ville følge, ja så var vi tilbage igen hvor jeg måtte brøle af hende før hun kom hen til mig, men da hun så gjorde det blev hun selvfølgelig rost for det. ;)

Jeg håber det hjælper ;D
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 04 August , 2011, 08:28 »
Jeg syns du har fått mange gode råd ;D.

Jeg tror nok jeg ville ha begrenset sterkt hennes mulighet til å gå løs så lenge hun ikke kommer på innkalling. Når hun fikk  gå løs ville jeg ha trent innkalling med godbiter og lek. Jeg ville også ha gjemt meg for henne ved en hver anledning så hun måtte følge med på hvor jeg befinner meg til en hver tid, ikke omvent. I tillegg ville jeg ha snudd og gått motsatt vei hver gang hun befant seg et stykke fra meg så hun  måtte snu for å følge med meg. Jeg ville belønnet henne hver gang hun tok kontakt med meg. Jeg ville ikke ropt på henne mer enn en gang (for hver innkalling) og jeg ville ikke ropt på henne når jeg trodde det var en mulighet for at hun ikke kom.

Kanskje du kan kjøpe deg en langline på ca 15 meter som du bruker når hun skal få gå løs i starten når du begynner å få kontroll på henne og du vet at hun stort sett kommer eller følger etter deg.  Sørg for å alltid ha kontroll på linen så du enten kan tråkke på den eller ta den i hånden når hun stikker. Da slipper du å skrike til henne, du får stoppet henne og du får rost henne når hun vender om og kommer til deg.

Angående det å være alene hjemme, vet du noe om det har vært et problem tidligere hos forrige eier? Det kunne vært greit å vite. Høres veldig lurt ut å begynne helt på nytt med alene hjemme treningen akkurat som hun var en valp men det forutsetter jo at du ikke plutselig må forsvinne fra henne på jobb i 10 timer før hun er blitt trygg. Du skrev noe om at det gikk fint når du kom hjem i lunsjen, kanskje det rett og slett blir for lenge for henne å være alene når du er borte hele dagen. Kanskje du kan få en nabo/pensjonist/skoleelev til å passe/gå tur med henne midt på dagen. Det finnes jo folk som kunne tenke seg en turkamerat. ;D Mulig du må betale litt da.

Lykke til!

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 04 August , 2011, 11:15 »
Joan, når du på forhånd ved at hun ikke vil komme når du kalder, så lad være med at kalde mere end en gang i et normalt toneleje, og så gå i skjul, når hun så ser efter dig, så vil hun søge tilbage,
og skal så have ros for at komme, også selvom der er gået et stykke tid, det vigtige er at hun ikke kan komme tilvej og komme til skade.

Hun skal vide at hvis hun ikke kommer med det samme når du kalder, så er du væk, det plejer at hjælpe.
Du kan også hvis du ikke lige kan skjule dig, og ligge flat på jorden, bare begynde at gå den anden vej, det vil også få hende til at komme.
Det er også vigtigt at du kalder på hende flere gange hvor hun ikke skal andet end at have en godbid, og så få kommandoen fri, så hun kan løbe igen. Hunde gider jo ikke komme hvis de altid skal i snor eller hjem, men hyggeligt lige at komme og få en guffer og så ud igen..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #18 Dato: 04 August , 2011, 11:28 »
Hej Joan

En hund er andet, end et eller andet nede på jorden man smider godbidder ned til....

Så noget fortæller mig, at din hund ikke syntes, at jeres ture er så lange, som du syntes...

Og nu har den jo vist, at den gerne vil gå spor, så må du jo ud og lægge nogle spor... Evt suppleret med søg felt opgaver...

Så får du også noget at bruge kasserede strømper, sko og handsker til  ;D  ;D

En hund skal tilfredsstilles, fysisk & psykisk... Bliver den det, svinder lysten til svinkeærinder hurtigt ind....

Du kunne jo også prøve runddering, og kunne du lokke storebror til som figurant.... Så ville det jo være helt super....

Er hundens behov for motion & motivation ikke tilfredsstillet, så kommer disse fænomener, med selektiv hørelse... Det næste bliver nok imaginær sult, der får den til at spise sko, mobiltelefoner o.s.v...

Men et medlemsskab af den lokale hundeklub, var jo nok ikke den dårligste investering.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 04 August , 2011, 12:10 »
Mht. ikke at ville komme ved indkald, så hjælper det som regel at løbe den modsatte vej, samtidig med at man kalder på hunden i et lyst og muntert stemmeleje. Og så, som nævnt, masser af ros, guf og fri igen. Men du skal hele tiden være på forkant og kalde i det sekund den kommer i tanke om, at der måske er noget interessant andetsteds. Er den først afsted kan det være mere end svært og så kommer de dumme oplevelser, hvor hunden vælger fært fremfor dig.
Kan kun tilslutte mig opfordringen til at melde jer i en klub. Det giver både hund og ejer en masse.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 04 August , 2011, 14:35 »
Som sagt var jeg på marken i går - og der er der et stort vandhul efter al denne regn vi fik en overgang (det er endnu ikke forsvundet, så der er kommet meget....)

Hun løb den ene vej - ja så løb jeg væk fra hende og ud over marken - hun tog så turen lige durk gennem vandhullet - og så faldt jeg om af grin... :D :D

I skulle have set hende - der var jo dybt på midten så det var de helt store spring der skulle til, og hun har jo flapører så det så bare sjovt ud... ;D

og da hun om op igen, ja så vendte hun sgu bare rundt og løb gennem vandet igen for hun syntes det var sjovt. Så var jeg glemt igen ;) Men hun kom da retur da jeg kaldte på hende.

Som tak for det og fordi hun selv ville, ja så sendte jeg hende gennem vandhullet et par gange hvor jeg så løb udenom for at komme foran - det var sjovt at hun ville så mange gange /o

I morges fik hun så fært af bukken som kommer ud fra skoven og går gennem indkørslen hos min bror, ja så kunne hun ikke stå for det.

Jeg vil fortsætte træningen /o
mvh. Joan

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 05 August , 2011, 05:16 »
Rigtig godt  /o
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 05 August , 2011, 07:05 »
I dag har jeg så sat mig for at vi skal ud og gå en god lang tur  ;D

- har lavet aftale med at GÅ ud og besøge Lene Lestat med hunden - der er ca 7 km hver vej. *o

Så får hun vel motion nok for i dag <H

Samtidig er det meste af vejen på hovedvej, så der skal hun af gode grunde være i snor, men så bliver hun også trænet i det igen ;D
mvh. Joan

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #23 Dato: 05 August , 2011, 14:49 »
Altid dejligt med en god gåtur  /o - bare du er opmærksom på at det bliver hunden som sådan ikke træt af, den kommer bare i usandsynlig god form. Hvis den skal trættes så er det mental træning du skal bruge - lydighed, spor, feltsøg og lignende.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #24 Dato: 05 August , 2011, 18:50 »
Tilslutter mig louise.... Som sagt, en tilfredsstillet hund, er også en meget mere harmonisk hund.... Så det kan kun forbedre forholdet mellem dig og hunden...

Så held og lykke med det..

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 05 August , 2011, 22:05 »
Jo tak.  ;)

Jeg fandt ud af at hun syntes det var sjovt med sådan en god tur på 14 km delt på ud- og hjemtur  /o

Hun nød at komme ind på stubmarker m.m. og bruge næsen i alle strengene, så arme den landmand der skal samle op på det i morgen ;D

Hun har nok gået mere end de 14 km selv, for jeg har ikke tal på alle de gange hun kom retur til mig for derefter at løbe frem- eller bagud for derefter at komme spurtende tilbage med ørene omme i nakken  *g

Jeg lod hende snuse alt det hun ville, og ville så give hende godbidder når hun blev kaldt ind til mig og kom på kaldet, dog var hun ikke interesseret i de godbidder jeg havde med - det havde hun slet ikke tid til :D men hun kom ind, satte sig pænt og blev så bare rost til skyerne hver gang. *b

Skal så bare lige træne mere med hende ang katte - dem kan hun bare ikke lade være med at løbe efter hvis de stikker af - og det er jo ikke alle katte der er vant til hunde og bare bliver stående og hvæser af hende når hun tromler dem ned :D <A

Men alt i alt, ja så har det være en vellykket tur i dag - håber hun sover godt i nat ;D (det tror jeg nemlig jeg gør :D :D)
mvh. Joan

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 06 August , 2011, 05:52 »
Sådan /o hvor er det godt gået  ;)

Det handler nemlig om at i begge har det sjovt ;) og nyder det i laver sammen. I har haft en super oplevelse sammen, du har været glad og levende i dit kropssprog, så pyt med hun ikke gider gufferne det har hun slet ikke haft tid til ;) da det omkring hende var mere spændende. Men rigtig godt hun kommer ved indkald, og du bruger din stemme og berøring som belønning. /o
Det er nok ikke det at have gået 14 km, der har gjort hende træt, men det flotte næsearbejde. Selvfølgelig ville hun også have brugt næsen i vejkanten i snoren, men...det er altså ikke det samme som når " mor " laver en afstikker, ind på en mark og lader mig spurte og bruge næsen /o

Det med misse kattene skal nok komme, stop hende med et NEJ. Minus hendes navn bagefter :) et NEJ kan der lægges tryg på, og er en kort men bestemt kommando, som hunden forstår. Og igen ROS  :)

Fortsat held og lykke med dit projekt, det er super godt gået /o Når man tror på det, skal det nok lykkes ;)

Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 07 August , 2011, 08:31 »
Jeg regner da også med at det nok skal komme, og som sagt så blev rom jo ikke bygget på en dag.

Men for den da hvor er mine ben bare møre - det var ikke så slemt i går, men i dag.....

Kunne næsten ikke komme ud af sengen, så stiv er jeg ;)

Jeg vil fortsætte den rolige træning, så skal det nok komme med tiden /o
mvh. Joan

karina dj

• Gæst
« Svar #28 Dato: 07 August , 2011, 09:32 »
Det er en vigtig detalje som Anja osse skriver... lad vær med at bruge hundens navn til skæld ud, det er skidesvært men meget nødvendigt  ;)

Det er en rigtig go ide at låne/købe en bog der instruerer dig i at lave tricks med din hund...den kan være alt fra at hunden skal gribe en godbid du lægger på næsetippen til at den skal gå i cirkler mellem dine ben. Det er superskægt for dig og vigtigt for hunden at lege samtidig med den skal korrigeres af dig... Der er til lang tid i sådan en bog, for hver trick skal være helt på plads, og med den type hun du har får du det ikke serveret på et sølvfad :D
« Senest Redigeret: 07 August , 2011, 09:38 Fra karina dj »

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 07 August , 2011, 15:08 »
Jeg har selv tænk på det samme, og skal da også så snart de lukker op på bib'ern låne en sådanne bog - om det så er til klikkertræning eller andet - ja det ser jeg på til den tid. /o

Bare hun kan aktiveres. (og mig med -he he :D :D :D)

I dag er hun med på oprydning i skovkanten - så der kommer snuden på arbejde ;D
mvh. Joan