Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min hund vil ikke høre efter mere  (Læst 2100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Min hund vil ikke høre efter mere
« Dato: 03 August , 2011, 08:44 »
Hej allesammen.

Jeg har en Springer Spaniel på 6½ år, Sandy, som efter at have haft hende lidt over et halv år nu er ved at få nogle slemme unoder af rang >:( Jeg har lavet lidt træning med hende mhp sit, dæk o.l., men ikke decideret hundetræning på hold.

Jeg har på seneste måttet brøle godt igennem før hun gider komme, og hvis vi går rundt på matriklen og hun hører min storebror(som også er min nabo), ja så kan jeg godt glemme alt om at komme i kontakt med hende - igen kan jeg dog få hende til at stoppe og komme tilbage hvis jeg brøler op igen, men det burde ikke være nødvendigt. /d

Hun kunne sågar finde på at hoppe ud af det vindue som jeg havde åbent for at kattene kunne komme ind og ud når jeg ikke lige var hjemme, mest hvis hun hørte min bror inde på den anden side - men hun har så gået lidt videre og var så begyndt at grave sig under min havelåge for at komme ind til ham /f /1

Det er jo ikke altid sikkert at de vil have hunden ind hos dem ;) De skal da også have deres privatliv :D

På det seneste er hun så begyndt at blive streng med at gå og pive og hyle når jeg ikke er hjemme - det gjorde hun ikke i starten - og det er ret generende iflg min bror. >:(

Hvad kan jeg gøre ved disse problemer ???, da jeg ikke synes jeg bare vil afhænde hende kun på grund af de problemer der er nu, men samtidig vil jeg heller ikke blive uvenner med min bror, da han er god som hundepasser hvis jeg skal noget ;) Og det er der pt stor fare for :(

Jeg går mange ture med hende, normalt uden snor på når det er på markerne, men der er hun også begyndt at stikke poterne i ørene og så bare tonse derudaf - sk... irriterende  *s når man ellers bare har kunne fløjte lidt og så er hun kommet tlbage. ;)

Er der nogen der kan komme med et bud på hvad jeg skal gøre <+ <E

mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Min hund vil ikke høre efter mere
« Svar #1 Dato: 03 August , 2011, 09:12 »
Hej Joan, Jeg har selv 2 spaniels, og de er bl.a. avlet med henblik på at holde tæt kontakt til føreren (jægeren). Jeg får den tanke, at din hund synes at den har det sjovere i din brors selskab, og måske opfatter ham som sin 'herre'!?

Jeg tror det er vigtigt at du træner hende i at holde kontakt til dig - at man har det sjovt og rart i dit selskab. Godbidder er jo altid godt - Tine Storm-Olsen har lært mig en god kontaktøvelse: Få hunden til at sitte foran dig. Hold en godbid i hver hånd og stræk armene ud til siderne. Hunden vil kigge på hænderne. Kald på hende - og straks I har øjenkontakt, får hun en godbid.

Ligeledes ville jeg sørge for at have godbidder og noget sjovt - gerne en dummy, en pind eller lignende, som hun får som belønning hver gang hun kommer. Måske skulle du indføre snoren igen i en periode. Snak meget med hende, ros hende osv osv.

Spaniels vil MEGET gerne behage deres menneske, så sørg for at hun føler sig som verdens centrum, hver gang hun gør noget rigtigt.

Mht. at være alene hjemme uden at hyle, må andre på banen...

Held og lykke med din dejlige hund.
Mvh Marianne

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #2 Dato: 03 August , 2011, 09:53 »
Mit råd er: lad være med at råbe på hunden.
Jeg kan godt forstå hvorfor du gør det, men i hundeverden, så signalere du, at du ikke har styr på det - man skal altid tale til sin hund ikke råbe - de hører udemærket.   ;) (hvis de vil)
Som Marianne skriver, godbidder er altid godt. Og ros i rigelige mængder - selvfølgelig kun når hunden gør det den skal - og man kan ikke rose for meget men man kan skælde for meget ud. Og så blir hunden utryg.
Jeg ville også vælge hundesnoren et stk. tid.

Hvis du har en hundeskov eller andet sted I ikke plejer at gå tur, så kan du evt. her slippe hunden. Når den så er foran dig gemmer du dig bag et træ... når hunden opdager du er "væk" vil den finde dig. Når den så gør det: ros, ros, ros dyyyyygtig vovse og en godbid.

Du skal gøre så hunden syntes det er sjovere og bedre hjemme hos dig end hos din bror. Blandt andet ved at hunden er tryg ved dig som "overhund".

Jeg håber du får styr på det...  /o
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 August , 2011, 10:07 »
Jeg ville begynde at gå til træning med hende! Det lyder som om hun ikke opfatter dig som chefen...

Jeg tror, du kunne få meget ud af at få en anden til at se på jeres mønster og få nogle tricks til at "gøre dig interessant" overfor hunden. Og så er det vigtigt at træne lidt hver dag. Som Marianne skriver: ha' en dummy med, en bold, en pind el. lign. Træn noget af det du ved hun kan, så det bliver en god oplevelse. Og så på med snoren, så hun ikke har anledning til at stikke af og styre turen.

Jeg håber det lykkes for dig! /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 August , 2011, 10:08 »
Mange tak for gode ideer - dem vil jeg fremover afprøve... Og snoren er nu den der skal bestemme et stykke tid ;D

Mhp dummy - dem er hun helt ligeglad med for det meste /d

Mhp hyleriet kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeg skal gøre da det er irriterende
mvh. Joan

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 03 August , 2011, 10:12 »
Joan, når man træner med sin hund, skal man være villig til at spille komplet idiot  ;D
Find et sted hvor du mener naboerne ikke lige kan se hvad du laver, og følg de gode råd de andre skriver.
I starten når det lykkes for dig, så laller du rundt og roser hunden, med glade lyde og stor jubel, mens du tæppefodre med godbidder, og alle lyde skal være superglade.
Hvis ikke hunden bliver chokeret over din faren omkring, og stikker af, så kast dig ned på jorden og lad hunden komme henover dig mens du kæler den om ørerne med stor jubel.
Start i det små...
Den vil synes det er en fed leg at den kan flyve omkring sammen med dig, og synes det er sjovt at være sammen med dig.

efterhånden som hunden reagerer efter ønske, kan du skrue ned for galskaben, men blive ved med at være begejstret når den gør hvad du beder den om....Vælg evt. noget den kan fobinde med glæde, en bold en pind eller andet som foreslået, og brug det som legetøj når tingene lykkes og godbidderne er spist
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 August , 2011, 10:15 »
En god trætheds øvelse, er at lade hunden bruge sin næse, f.eks ved at lade hunden finde sin mad. Jeg spreder maden ud på vores græsplæne eller finder en mark. Hunden vil elske det, og giv komandoen, SØGE. Din hund vil hurtig forstå hvad den skal. En god ting når hunden skal være alene, er at den er mental træt. Spredt hundemad og en gåtur, hvor den læser dagens nyheder i form af andre hundes færden. Hvis det er muligt, find da forskellige ruter at gå, så det ikke bliver ens og træls for hunden.

Gør dig levende over for din hund, ved indkald lav fakter med dine arme, klap dig selv på lårene og med en glad stemme :) og hav så gufferne klar, de skal komme som lynet fra en klar himmel, når hun kommer ved indkald. Det kan godt være at folk der ser på, tænker deres ;) men det gælder om at du bliver " herren" . Hvis den ikke kommer ved dine fakter og klap på lårene, så løb modsat af hende og sørg for at gør dig spændende, den vil føle at du er da en sjov en, og vil løbe efter dig. Igen hav gufferne parate, og ros gerne i høje toner :)

Når min får mad skal han sidde, og vi skal have øjen kontakt, så bliver der sagt værsgod.
Det handler om at hunden har brug for en fører, og det skal være dig :) og korte kommandoer, når den har gjort noget forkert, er det et NEJ. Brug din stemme føring, lav din stemme mørk og den skal komme helt nede fra store tåen. Du behøver ikke lave det særlig højt,den kan godt høre dig, den skal nok finde ud af, hvad et nej og når noget der er godt. Når den har gjort det rigtige, må man godt rose rigtig meget og gå i lidt høje toner :)

Ang. det at være alene, forsøg med at gøre hende træt, som beskrevet ovenfor. Hvis du har lidt ferie tilgode, vil jeg nok starte forfra med hende, og gå fra hende i 2 min. og øg minut antal for hver dag. Lad som om du skal gå, både med jakke og det hele. Hvis hun begynder inden du har låst døren på at pive og hyle, luk døren op og sig NEJ i en bestemt tone, luk så døren igen. Når du kommer " hjem " igen og hun ikke har sagt noget, hav en guffer i lommen, og beløn.

Stemmeføring og guffere samt meget ros og gør dig levende ;) og nogle søg efter mad/ gåture.
Held og lykke med projektet, lad os høre om resultatet. Det skal nok komme til at lykkes. /o
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 August , 2011, 10:16 »
Jeg vil forsøge  at arbejde mere koncentreret med hende og så gå nogle lange ture med hende også
(også selv om det med at være en lalleglad idiot ikke lige tiltaler mig ;D)

Mhp dyb stemme og ordet NEJ - ja så er det allerede indført - og så selvfølgelig hendes navn - da jeg jo også kalder på mine katte.

Mange tak for jeres respons - skal nok holde jer opdateret
« Senest Redigeret: 03 August , 2011, 10:18 Fra Joankinu »
mvh. Joan

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 03 August , 2011, 10:16 »
Mon ikke hun hyler, fordi hun vil ind til din bror? Jeg synes også at det lyder, som om hun har valgt ham som fører. Vi har lidt det samme problem her med en af min mands venner, der hyppigt kommer forbi. Han elsker hunde men vil ikke selv have nogen længere. Så han lader vores hoppe op, nærmest sidde på skødet - fodrer ham med godbidder ved kaffebordet og kæler med ham konstant. Nu har vi bedt ham om at ignorere hunden - for han (hunden, altså ::)) er også begyndt at være ligeglad med, hvad VI siger. - og det går ikke da vi ikke gider have en ulydig hund.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 August , 2011, 10:20 »
også selv om det med at være en lalleglad idiot ikke lige tiltaler mig ;D

Bare rolig, vi ved godt det bare er noget I leger <:
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #10 Dato: 03 August , 2011, 10:24 »

Mhp dummy - dem er hun helt ligeglad med for det meste /d

Mhp hyleriet kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeg skal gøre da det er irriterende
Dummy: et eller andet må hunden da finde sjovt? Her kan den ene af hundene godt lide et gummi-kødben der piver - det kan de andre ikke. Prøv dig frem. Det vigtigste er, at hunden syntes det er sjovt. Det kan være hvad som helst.

Piveri når den er alene hjemme: Anja skriver det så godt. Hunden skal være træt på den gode måde, og når den syntes du er en rigtig god hundeleder, hjælper det også på det.
Og igen: Man kan ikke rose for meget - fuldstændigt som de andre også skriver.  :)
Pøj pøj
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 August , 2011, 10:31 »
MANGE TAK /o

- jeg vil nu gå ud og begynde at afprøve jeres gode råd - tror nu også at det vil hjælpe (håber jeg) :D

Hyleriet begyndet først da jeg have arbejde så tæt på mit hjem at jeg valgte ikke at tage en madpakke med, men at køre hjem og spise samt lufte hunden den ca 45 min det tog og så køre igen - hunden lavede ingen ulykker på gulvet, og så hun fik lidt selskab - men på trods deraf begyndte hun så at hyle hvis hun kunne høre mig eller se mig (eller min bror)

Jeg vil tage rådet med naturlig træthed til mig og gå en god lang tur med hende hver dag fremover når jeg får fri - og se  om ikke det skulle hjælpe lidt på problemet. Og noget af den skal foregå i snor /o
mvh. Joan

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 August , 2011, 12:41 »
Jeg bruger også meget det at sprede foderet på plænen til mine hunde. Det er der som regel bedst tid til om aftenen. Om morgenen gør jeg i stedet det, at jeg hælder foderet i en ½ l. sodavandsflaske (billigt alternativ til Buster-cube, Kong, foderbold og div. andre aktivitetslegetøjer man kan købe til hunde, som skal være alene). Hunden bruger så tid på at få foderet ud af flasken for at kunne spise det. Jeg bruger også at fylde et marvben med leverpostej og servere det frosset. Så kan hunden bruge lang tid på at slikke leverpostej ud. Derudover er der div. tyggeben og pinde, som kan hjælpe hunden med at få tiden til at gå. Det du serveret på denne måde, skal selvfølgelig trækkes fra i foderregnskabet, så hunden ikke bliver kuglerund  :)
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 August , 2011, 13:22 »
Jo tak - jeg synes bare hun i forvejen er ved at få lidt mave - så nu skal der doceres i rette mængder. ;D

Havde glemt at læse på indlægssedlen hvor meget hun måtte få af gangen af tørkost, og det svier til mig selv nu, da hun jo også elsker at få madrester (kartofler mest af alt) om aftenen.... ;)

Motion skal nok være et plus, og specielt nu når jeg engang får en bil indenfor nærmeste tid - så skal hun på stranden - NØJ hvor bliver hun glad  ;D ;D ;D

- hun prøvede det i det tidlige forår inden jeg måtte af med bilen ;D

mvh. Joan

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 August , 2011, 16:00 »
Ja, det er jo ikke godt h,vis hun bliver for tyk. Men så vil mit råd, udover motion, være, at hun ikke får mad med mindre hun skal arbejde for det. Dvs. ikke bare værsgo at spis løs af madskålen. Men mål en samlet mængde af hver morgen, som skal række til hele dagen. Det kan du så bruge til hhv. godbidder, fodersøg på plænen m.m. Så kan du styre hvor meget hun får at spise og få max. aktivering af hunden ud af foderet.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D